Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 65

Topic: kieswortel ontsteking?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: kieswortel ontsteking?

ja, een direct-gevolg-verband lijkt niet voor de hand te liggen dan. Tenzij het bijvoorbeeld in de 1e 2 maanden ná het kiesje trekken was begonnen.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Het echte schudden begint als ik als mens zijn hoofd ga "controleren". Soms zelfs al met gewoon wandelen aan de hand.
    Maakt het daarbij nog uit of je at liberty traint of online/rijden?

Misschien geeft deze link je nog wat 'hands-on' informatie http://www.jadwin.net/horse/

Nog even terugkomend op mijn eerdere suggestie van het oog: hieronder zie je een plaatje van de Trigemenial ganglion - de grote zenuwknoop die ervan verdacht wordt de veroorzaker te zijn van 'Aangezichtspijn' ( Trigomenia neuralgica) . Zoals je ziet heeft deze ganglion ( knoop) uitlopers naar alle delen van het hoofd en aangezichtspijn kan dus op alle gebieden van het hoofd getriggerd worden. Mond, neus, kaken, ogen.
    Ik denk dat je in het anatomieboek van Karianne wellicht dezelfde zenuwknopen ( aan beide zijden van het hoofd) bij het paard vindt.

In het artikel onder bg link staat e.e.a. over TN en de medicatie.. erg duur en slechts kortwerkend.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En iets met accupunctuur dan?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

[quote="Marianne"]In het artikel onder bg ]da's wel erg kort door de bocht: de medicatie die daar beschreven worden waren blijkbaar erg duur en kortwerkend. Over Gabapentine wordt in dat verhaal niet gesproken.

Heb wel de indruk dat het geen medisch artikel is, maar een (uitgebreid en best informatief) verhaal van een ervaringsdeskundige. Volledig pretendeert het dan ook niet te zijn en dat is maar goed ook. Goed dat ze haar ervaringen op papier heeft gezet, kunnen mensen iets ana hebben. Ieder paard is echter uniek en je kan niet alle uiterlijke symtomen op een hoop gooien en dan één op één vergelijken. Was het maar zo eenvoudig allemaal. Het is vaak een enorme puzzel, en wat voor de één wél helpt, helpt voor de ander niet of slechts kort.

De nervus Trigeminus is overigens slechts één van de mogelijke veroorzakers van aangezichtspijn; het ganglion sphenopalatinum een belangrijke andere en zelfs dán kunnen we er nog steeds naast zitten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Het echte schudden begint als ik als mens zijn hoofd ga "controleren". Soms zelfs al met gewoon wandelen aan de hand.
    Maakt het daarbij nog uit of je at liberty traint of online/rijden?
    Het schudden is erger als ik online train of met (bitloos) hoofdstel rij, at liberty en zonder hoofdstel is het schudden vaak minder.

[size=99px](laat ik even duidelijk zijn, ik stop meteen rijden/grondwerk/wandelen als hij begint met schudden)[/size]

Het gekken bekken trekken doet hij nu random, hier kan ik echt geen patroon in ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld uitgebreid toen ik hem stond te aaien in de bak, hoofd laag en maar scheve bekken trekken.

@Janneke: Steffi heeft Ryan ook met acupunctuur behandeld, de naalden vlogen door de stal.

[attachment=0:bd5f3]horseshead.jpg[/attachment:bd5f3]
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Carbamazepine is het tweede medicijn wat ze mij vanuit Utrecht adviseerde, dat moest je dan 5 x per dag geven. (inderdaad duur!)

Op yahoo zit een headshakers group (soort forum) ik heb via dat forum veel headshaker eigenaren gesproken die deze medicijnen hebben gegeven. Bijna unaniem advies gekregen om hier niet mee te beginnen. Eerste tijd gaat het goed daarna is je paard een wrak en veel slechter dan voordat je begon met die medicijnen.

[quote="lila"]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    In het artikel onder bg ]da's wel erg kort door de bocht: de medicatie die daar beschreven worden waren blijkbaar erg duur en kortwerkend. Over Gabapentine wordt in dat verhaal niet gesproken.

Heb wel de indruk dat het geen medisch artikel is, maar een (uitgebreid en best informatief) verhaal van een ervaringsdeskundige. Volledig pretendeert het dan ook niet te zijn en dat is maar goed ook. Goed dat ze haar ervaringen op papier heeft gezet, kunnen mensen iets ana hebben. Ieder paard is echter uniek en je kan niet alle uiterlijke symtomen op een hoop gooien en dan één op één vergelijken. Was het maar zo eenvoudig allemaal. Het is vaak een enorme puzzel, en wat voor de één wél helpt, helpt voor de ander niet of slechts kort.

De nervus Trigeminus is overigens slechts één van de mogelijke veroorzakers van aangezichtspijn; het ganglion sphenopalatinum een belangrijke andere en zelfs dán kunnen we er nog steeds naast zitten.
    Kort door de bocht? Hoezo dat dan?
    Gabapentine en Carbamezepine zijn overigens identieke medicijnen ( anti-epileptica) en van beiden wordt in diverse bronnen vermeld dat ze maar kort werken en dat de bijwerkingen op den duur niet prettig zijn.

Het verhaal onder de link was inderdaad geen medisch artikel - wel een hands-on verhaal , oftewel een verhaal van een ervaringsdeskundige. Ik beweer niet dat het de ultieme handleiding is, maar soms kun je iets uit de ervaring van anderen oppikken wat je zelf (nog) niet wist.

........en zelfs dán kunnen we er nog steeds naast zitten
    Oh, helemaal mee eens - ik heb ook geen enkele pretentie in die richting, ik heb alleen maar wat dingen aangedragen! Ik zeg al niks meer!

Marlous: sterkte! Ik hoop dat je iets zult vinden om Ryan te helpen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

*zucht*

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Voor de laatste keer hier van mijn kant een reactie voor Marianne, op haar reacties in dit topic.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Kort door de bocht? Hoezo dat dan?
    Gabapentine en Carbamezepine zijn overigens identieke medicijnen (anti-epileptica)
    Dat zijn het niet. Door de informatie die ik welonderbouwd (is mijn vakgebied namelijk) en zorgvuldig op lief verzoek aanbied te ondermijnen maak je het voor Marlous niet makkelijker en is bovendien vind ik je toon tendentieus. En het irriteert me mateloos. Weet dus niet wat je ermee wilt bereiken maar het geeft Ruis.
    Ga dus niet meer met je in discussie over jouw reacties, ook niet via PB.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

@Janneke: Steffi heeft Ryan ook met acupunctuur behandeld, de naalden vlogen door de stal.
    Sorry dom van mij, ik wist ook wel dat ze bij Ryan was geweest.

O jee, vondt hij dat zo erg die naalden,op het hoofd is natuurlijk ook wel erg gevoelig, dus je kreeg er zelf bijna gratis een behandeling bij.
    Wat heb je al veel geprobeerd he?
    Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Hoi Marlous

Ik lees al een tijdje je topic mee maar heb er helaas niets zinnigs over te zeggen. De adviezen/theorie van Lila vind ik wel heel erg interessant. Ik hoop dat je in de toekomst nog iets op het spoor komt waar Ryan mee geholpen is.

Wel wou ik graag even reageren op de scheve bekken trekken.

Het gekken bekken trekken doet hij nu random, hier kan ik echt geen patroon in ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld uitgebreid toen ik hem stond te aaien in de bak, hoofd laag en maar scheve bekken trekken.
    Skye doet dit namelijk ook, al sinds ik hem heb. Bij hem heb ik het idee dat het een vorm van introvert zijn is.
    Hij doet het vaak als hij staat te relaxen, maar ook (vooral de eerste weken toen ik hem net had) toen de anderen hem nog niet volledig hadden geaccepteerd en hem bij hen wegstuurden (stress). Zou het bij Ryan ook kunnen zijn dat het (bijv net als weven) een soort stofje opwekt waar hij relaxed van wordt??
    Wellicht dat door de aangezichtspijnen hij zichzelf heeft 'aangeleerd' dat dit hem rust en ontspanning brengt??

Karianne heeft het bij Skye ook gezien toen ze hem behandelde. Omdat Skye dit soort bewegingen met zijn hoofd en tong ook maakt als er ergens een to=uwtje hangt, dacht Karianne dat het misschien ook te maken had met te vroeg afspenen. Of dat voor Skye geldt kan ik niet met volle 100% bevestigen, maar het zou goed kunnen aangezien hij bij een grote fokker vandaan komt die heftig met shows bezigzijn.
    Maar Skye is pas 2 en Ryan is, neem ik aan , al een stuk ouder en doet dit gekke bekken trekken alleen de laatste tijd, toch? Een duidelijk verband met te vroeg afspenen lijkt mij in Ryan's geval niet correct.

Hmmm. Lastig hoor.
    Herken je iets van wat ik hierboven heb geschreven?

Yvonne

Hi, ik heb helaas geen oplossing voor het probleem en ik lees dat je al op heel veel plaatsen je licht hebt opgestoken. Het enige dat ik voor je kan doen is mijn ervaring/ideeën geven.

Ik weet ook niet of je het al hebt (gedaan) maar wat bij mensen die moeilijk te duiden klachten hebben vaak wordt geadviseerd is een dagboek bij te houden. Daarin kun je van alles noteren wat mogelijk met het gedrag te maken zou kunnen hebben zoals o.a. wat je op het moment deed met het paard, welk weer het is, het stresslevel op dat moment, voer en allerlei andere misschien ter zake doende dingen. Soms komt er na verloop van tijd wel een patroon uit terwijl je dat eerder niet zag.

Overigens ken ik net als Yvonne hierboven ook een paard dat gekke bekken gaat trekken uit stress. Hij doet dat altijd tijdens het opzadelen. Mijn vermoeden is dat hij vroeger een tijd met een slecht passend zadel heeft moeten lopen.

Ik hoop dat je er wat mee kan, in ieder geval succes met de zoektocht.

@Janneke: die naalden gingen gelukkig niet in zijn hoofd maar in zijn benen, alleen was hij daar ook niet zo happy mee.

@Yvonne: Mmmmm ja, Ryan is nu bijna 6 jaar oud en heeft dit nooit eerder gedaan. Ik heb hem nu iets korter dan 3 jaar. Het is begonnen als ik iets "moelijks" van hem vroeg, bijvoorbeeld SBW aan de hand. Nu kan ik er niets zinnigs meer over zeggen. Hij laat wel zijn tong liggen in zijn mond en beweegt echt alleen zijn kaken. Zo te lezen wel echt anders dan Skye het doet.

Ryan heb ik het nog nooit in stress situaties zien doen. Ook dit gedrag doet hij nooit in de wei/paddock. (net zoals het schudden)

Klein detail, Ryan is een bastaard veulentje en drie dagen na zijn geboorte moest zijn Tinker moeder ook weer allemaal belangrijke dingen doen. Hij is dus na drie dagen verder met de fles groot gebracht.

Zelf denk ik dat het bij hem iets te maken heeft met zijn headshakers syndrome. Ja, over je opmerking dat het een soort van stalgebrek is om (nog) rustiger te worden moet ik eens over nadenken. Nooit aangedacht op die manier.

@Zaffy: bedankt voor je reactie, lange tijd een dagboek bijgehouden, een beetje de klad in gekomen de laatste tijd.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ja, in dat geval doet Skye echt iets anders. Hij strekt nl zijn hals en draait met zijn hoofd, zodat zijn linker- en rechermondhoek om en om 'boven' komen. Hij kantelt zijn hoofd zeg maar. Op dat moment gaat hij met zijn tong langs de binnenkant van zijn wang. Ongeveer vergelijkbaar met wat wij doen als we iets tussen onze kies hebben zitten
    Hij doet dit nu alleen nog maar op momenten dat hij staat te dutten in de bak. voorheen deed hij het als hij stress had, hij kwam immers als 2 jarige in een bestaande kudde terecht. Alhoewel ze hem niet op hebben gejaagd hebben ze hem uiteraard ook niet in 1x geaccepteerd, voor Skye was dat toch stress.

Jeetje als 3 dagen oud veulentje al bij moeder weg je zou die mensen toch!
    Dan zou het verhaal van te vroeg afspenen missch toch een rol kunnen spelen, maar dan blijft het vreemd dat hij dit 'gekke bekken trekken' nu pas op 6 jarige leeftijd laat zien

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Geen idee hoe dat werkt bij een paardenbrein, maar bij mensen is het zo dat door een bepaalde gebeurtenis er toch oude onverwerkte trauma's naar boven kunnen komen waar ze veel last van kunnen hebben. Of dat zich bij een paard wellicht uit in deze sypmtomen....het kan een vorm van troostzoeken zijn, bedoel je zoiets YvonneP? Dat hij blijkbaar toch iets "krijgt" van de mens die het ziet op het moment dat hij dat gedrag vertoont? Zorg? Aandacht? Focus? Het is geen normale jeugd die hij gehad heeft, zeg. Bah. Wel fijn dat je die historie van hem weet.

Bladwijzers

Forum Rechten