Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: weidekruiden

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

weidekruiden

Bestaan er zaden ofzo die je in de wei strooit om een echte paardenwei te maken?

Het is toch zo dat paarden in de natuur ook meer dan alleen gras eten (als ik het goed heb). En hier staat echt alleen maar gras dus ik vroeg me af of het niet gezond zou zijn als ze wat gevarieerder aten.

Of kan je ook een soort kruidenmix bijvoeren? (ze krijgen hier dus alleen gras, soms hooi en ook liksteen maar geen biks ofzo).

pasterza
    Guest

Re: weidekruiden

Niet bemesten, komt er vanzelf wel (on)kruid boven Doen we hier ook.
    http://www.paardenwei.nl/ Hier staat meer info over mengels voor een paardenwei met kruiden e.d.

*nieuw*
    Aangemeld
    Jun 2005

Pavo heeft een speciale mengeling voor paardenweiden. Wij hebben het vorige week ingezaaid, ik heb er dus nog geen ervaring mee. Wel prijzig: 285 euro voor 45 kilo! (voor +- 1ha)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb me laten vertellen dat het niet veel nut heeft om een speciaal mengsel in te zaaien, omdat de bodem toch niet geschikt is voor al die kruiden tegelijk. Dat betekent dat de kruiden die het goed doen op jouw grond zullen gedijen, en dat de rest verdwijnt. Kortom, een situatie die je anders vanzelf ook wel zou krijgen...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Idd niet bemesten en wat geduld, dan gaat de rest vanzelf
    Daarbij is bemesten niet eens goed voor een paardenwei, ik heb me laten vertellen dat het gras dan veel eiwitrijker wordt en dat willen we liever niet, toch?
    Gelukkig doet onze boer het al zo, Fenna staat in een prima (on)kruidenweitje
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

toch zul je eens in de zoveel tijd moeten bemesten. Het gras groeit en ontrekt daardoor voedingsstoffen aan de bodem. Die zul je toch echt aan moeten vullen anders heb je op een dag alleen nog maar onkruid in je wei en geen enkel grasje meer.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

pasterza
    Guest

Ja maar dat gebeurd toch vanzelf als paarden poepen? Makkelijker kun je het niet maken

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Niet bemesten kun je je alleen veroorloven als je heeeeel veel grond hebt, meer dan de meeste paardeneigenaren hebben... Je houdt anders gewoon niet meer genoeg gras over, er komt dan teveel onkruid. Volgens mij bevat paardenmest alleen niet voldoende voedingsstoffen om de wei goed vructhbaar te houden. Als dat wel zo was, dan zou je toch niet zo veel van die typische paardenweitjes zien: kort begraasd, maar met hele stukken waar het gras wel langer is, maar dat de paarden niet eten: dat zijn de plekken waar ze gemest hebben. En daarbij dan heel veel onkruid en soms zelfs ook giftige planten, zoals Jacobskruidskruid, dat goed gedijt op arme grond....

pasterza
    Guest

Maar als paardenmest niet goed genoeg is, wat doe je dan op het land? Koeie- of varkensmest? En waar gaat de paardenmest dan heen als je de mest laat ophalen? Meeste gaat gewoon weer ergens anders het land op.
    Iig wij doen er niks aan en hebben machtig mooi land met verschillende soorten gras en kruiden, komt mss ook wel doordat het 's winters regelmatig onder water staat. Het enige nadeel daarvan is dat we met een bootje moeten varen om bij de paarden te komen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Waar ik eerst stond is het land in de tijd dat ik er stond bemest met kunstmest en ook 1 x met varkensmest. Waar ik nu staat wordt het geloof ik alleen met varkensmest bemest.
    Maar jouw wei wordt ook bemest door de rivier, dat scheelt veel hoor! En jullie hebben volgens mij ook veeeeeel land, of niet?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Op de site van Masterhorse ( http://www.masterhorse.de ) kun je een kant en klaar zaadmengsel vinden met kruiden die goed zijn voor paarden
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Waar ik eerst stond is het land in de tijd dat ik er stond bemest met kunstmest en ook 1 x met varkensmest. Waar ik nu staat wordt het geloof ik alleen met varkensmest bemest.
    Maar jouw wei wordt ook bemest door de rivier, dat scheelt veel hoor! En jullie hebben volgens mij ook veeeeeel land, of niet?
    Ja, t is een behoorlijk stuk.
    In de winter mogen de pony's op het hele stuk staan (en dan gaan ze altijd in het uiterste hoekje staan als je ze komt halen ).
    In de zomer en lente hebben we een afgezet weitje.

Kan je kruidenhooi duurder verkopen en is daar veel vraag naar?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    toch zul je eens in de zoveel tijd moeten bemesten. Het gras groeit en ontrekt daardoor voedingsstoffen aan de bodem. Die zul je toch echt aan moeten vullen anders heb je op een dag alleen nog maar onkruid in je wei en geen enkel grasje meer.
    ok tip! koop een schaap! schapen en paarden zijn een goede combi, omdat paarden het gras helemaal wegvreten enzo houdt je uiteindelijk bar weinig over, maar schapen rukken niet alles uit de grond en de manier waarop zij grazen schijnt bevorderlijk te zijn voor het gras, jaja!

Forumlid Collane's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Het is handig om in een grondmonster van je weide te nemen en die te laten onderzoeken. Dit kan bij http://www.gaiabodem.nl. Zij stellen dan een bemestingsplan op. Meststoffen zijn te bestellen bij Het Boerengoed in Zwolle.

Groetjes Collane
    voor meer info en foto's :www.kruiskruidinfo.nl

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Equifit heeft kruidenmix, wat ik zelf ook heel interessant vind.
    En op hun site vind je heel wat info over hoe en wat van bezaaien van weiden : http://www.equifyt.be/fullp1.htm
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten