Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: dringend ernstige mok!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

dringend ernstige mok!!

diesel heeft sinds woensdag in 1x een mokaanval gekregen (ja een aanval lijkt het wel, dinsdag zat er echt nog bijna niks en woensdag korsten zo groot als van de kleine knikkers)

Ik heb het 3x gewassen met water en een vaatwastablet, die tip kreeg ik van marco krul tijdje terug. Zelf deed ik er dan nog zink&zwavel pasta op van de Groene Os. Bij mijn andere pony was het toen binnen 2/3 dagen helemaal weg.

We zijn nu zondag en het is nog niks beter bij Diesel, hij heeft er duidelijk last van, wilt niet dat je eraan komt. Op enkele plekjes zitten ook al kloven (kleine sneetjes naast de korsten dus).

Er zijn zoveel manieren om mok te behandelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet dat je van slecht/niet behandelde mok bloedvergifiting kan krijgen en je pony dood kan gaan. Zo erg zal het wel niet zijn, maar ik weet niet wat ik ermee aan moet nu het helemaal niet weggaat.

Re: dringend ernstige mok!!

Het lastige van mok is dat er eigenlijk heel veel varianten van zijn en dat de ene behandelmethode wel werkt bij jouw paard en de andere niet. Dat kun je helaas alleen maar ontdekken door te proberen. Je kunt natuurlijk een dierenarts inschakelen, die heeft ook allerlei middeltjes (cortisonenzalf bijvoorbeeld), maar ook daarvan is niet zeker dat ze werken. Wat bij mijn paard goed heeft gewerkt is Mud Gard kruiden door zijn eten en Silkoot (olie op basis van onder meer teatree) op de plekjes inmasseren. Toen het deze zomer bij Pias heel erg was en zelfs ontstoken leek, heb ik er groene leempasta opgedaan. Dat werkte echt geweldig! Toen was het snel voorbij. Overigens zijn al deze producten bij de Paardendrogist te krijgen. Maar nogmaals, het is helaas niet gezegd dat dit ook bij Diesel werkt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Diana+Jasper's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2008

Jasper bleek vorig jaar ook ineens flink mok te hebben, dit jaar dus weer.....gelukkig maar een klein beetje.

Ik heb hem gewasen met betadine shampoo, lekker royaal.
    Daarna goed afdrogen en insmeren met uierzalf, lekker dik
    Daar worden de korsten zacht van namelijk.

Tussendoor spoot ik er acederm wondspray op.

Inmiddels is hij bijna mok vrij, voordat hij de wei ingaat smeer ik er iedere ochtend uierzalf op
    Verder goed droog maken en zie ik weer korstjes dan spuit ik weer acederm

bijna vergeten, ik geef hem ook Cure Mok tabletten van VSM 12 per dag.

Maar wat mijn voorganger al zegt zoveel paarden zoveel soorten "mok"
    De Japster, is BAREFOOT again!!!!

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Jup, Sunny en Rob ook behandeld tegen mok met leempasta + teatree.
    Bij sunny binnen 4 dagen weg, bij rob heeft het langer geduurd, denk 2 tot 3 weken.

Groetjes, Lacuna

Misschien is het een goed idee om door een homeopaat, dmv van een meting, uit te laten zoeken waardoor de mok ontstaat bij jouw paard.Je kunt dan het probleem bij de oorsprong aanpakken want middeltjes die je erop smeert om het weg te laten gaan is eigenlijk symptoombestrijding.
    Don't make or teach assumptions

Bladwijzers

Forum Rechten