Sinds maart heb ik een heel fijn bijrijdpaardje. Met hem doe ik grondwerk, en ik rij hem met een boomloos zadel en een sidepull met licht contactteugel.
Ik ben Rob bitloos gaan rijden, omdat hij met bit heel erg bezig is met het bit. Dat is behoorlijk vervelend, want dan heeft ie de pion (die al 3 rondjes op dezelfde plek staat) niet gezien, en opeens ziet hij hem dan en schrikt hij ervan. Nu met het bitloze hoofdstel is dat heel erg geminderd.
Toch loop ik tegen een probleem aan. Met zn bitloze hoofdstel wil Rob geen stelling geven. Voordat ik nu allemaal reacties krijg van “je rijd je paard met je been!” Ja, helemaal mee eens, maar voor mij niet mogelijk.
Met zn bit-hoofdstel geeft hij wél stelling. Ook tijdens het grondwerken los, grondwerk aan een lijn, werk aan de hand met kaptoom én de sidepull, geeft hij allemaal netjes stelling. Maar bitloos onder het zadel geeft hij geen stelling. Niet bij mij, maar ook niet bij de eigenaresse. Terwijl hij onder het zadel met bit dus wel stelling geeft, bij mij en bij de eigenaresse.
Iemand tips? Ik wil Rob liever niet met bit gaan rijden, omdat ik gewoon merk dat hij dat niet prettig vind, en hij met zn aandacht dan niet meer bij mij is.
Tandarts, hoefsmid en osteopaat/dierenarts zijn onlangs nog geweest. Daarom ga ik niet meteen van een medische oorzaak uit.
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers