Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Bitloos probleempje

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Bitloos probleempje

Sinds maart heb ik een heel fijn bijrijdpaardje. Met hem doe ik grondwerk, en ik rij hem met een boomloos zadel en een sidepull met licht contactteugel.

Ik ben Rob bitloos gaan rijden, omdat hij met bit heel erg bezig is met het bit. Dat is behoorlijk vervelend, want dan heeft ie de pion (die al 3 rondjes op dezelfde plek staat) niet gezien, en opeens ziet hij hem dan en schrikt hij ervan. Nu met het bitloze hoofdstel is dat heel erg geminderd.

Toch loop ik tegen een probleem aan. Met zn bitloze hoofdstel wil Rob geen stelling geven. Voordat ik nu allemaal reacties krijg van “je rijd je paard met je been!” Ja, helemaal mee eens, maar voor mij niet mogelijk.
    Met zn bit-hoofdstel geeft hij wél stelling. Ook tijdens het grondwerken los, grondwerk aan een lijn, werk aan de hand met kaptoom én de sidepull, geeft hij allemaal netjes stelling. Maar bitloos onder het zadel geeft hij geen stelling. Niet bij mij, maar ook niet bij de eigenaresse. Terwijl hij onder het zadel met bit dus wel stelling geeft, bij mij en bij de eigenaresse.

Iemand tips? Ik wil Rob liever niet met bit gaan rijden, omdat ik gewoon merk dat hij dat niet prettig vind, en hij met zn aandacht dan niet meer bij mij is.
    Tandarts, hoefsmid en osteopaat/dierenarts zijn onlangs nog geweest. Daarom ga ik niet meteen van een medische oorzaak uit.

Groetjes, Lacuna

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Bitloos probleempje

Geeft hij bitloos op de grond wel stelling, of ook dan niet? Misschien is heel simpel wel een ander hoofdstel de oplossing. Bv een kruislingse neusriem oid ipv sidepull. Bij Yolein merk ik ook duidelijk dat ze met 't ene hoofdstel wel netjes buigt, maar met het andere minder. Ik zou verder ook niet zo 1,2,3 een oplossing weten..
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Feb 2005

jup, hij geeft met het bitloze rijhoofdstel (sidepull) vanaf de grond bitloos wél stelling.
    De sidepull is voor het werk aan de hand zelfs onze meest fijne optoming, omdat hij daar juist heel licht en fijn op reageert.

Groetjes, Lacuna

Hai,

Ik doe even een balletje: Meer begrenzen met de buitenteugel? Dus halsdruk van de buitenteugel en meer toestaan met de binnenteugel. Vervolgens een lange zweep langs je kuit leggen en lichte druk geven of kietelen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Misschien even nagaan wat je precies doet? Je zegt, hij geeft geen stelling. Maar, wat heb je dan precies gedaan? Je hebt het heel licht gevraagd en daarna opgegeven? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een paard dat op de grond aan de hand netjes stelling geeft en het principe onder het zadel al kent niet nageeft? kan je een one-rein-stop (in stilststand?). Voer je je fases wel of niet op? Gebruik je evt. een stick aan de andere kant erbij? Kan je hem met een snoepje tot stelling lokken? (dan weet je dat hij het fysiek kan, in ieder geval).

Misschien snapt je paard dat principe nog niet vanuit het zadel met dat andere bitloze hoofdstel.
    Het voelt misschien net even anders voor hem waardoor het kwartje niet valt, en daarbij kan het nog zijn dat hij het met het bit wel doet, puur als een soort reflex dus zonder dat hij erbij nadenkt.
    Ik had dit bv met de porcupine game; als ik de achterhand omzette en ik hield de leadrope vast (niet op spanning hoor) dan snapte hij dit en stapt netjes om, maar toen ik het ging proberen zonder halster en lr snapte hij het niet. Hij had deze oefening gekoppeld aan de verbinding van mijn hand met zijn hoofd.
    Heb je al geprobeerd om alleen even met dit ene bezig te gaan (stelling vanuit het zadel met de sidepull)?
    Don't make or teach assumptions

Aangemeld
    Feb 2005

Voor het moment lijkt het alsof er meer aan de hand is dan een bitloos-stelling-probleempje.
    Hij geeft nu op de grond ook aan dat hij niet meer wil buigen, en ook met bit gaat stelling moeizaam.
    We laten hem nu eerst lichamelijk nakijken.
    Iedereen bedankt voor de tips!

Lacuna

Bladwijzers

Forum Rechten