Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: net begonnen!

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

net begonnen!

hallo allemaal ik ben bezig om parelli dvd te bekijken van level 1, ik wil namelijk eerst alles goed begrijpen en lezen voor ik echt aan het werk ga! heb vandaag mijn spulletjes binnen gekregen dus ga ik deze week van start ! spannend!!
    maar nu heb ik even misschien wat rare vraag, maar steeds zie je natuurlijk dat je je eigen sace (ruimte ) wil , maar ik wil ook graag contact met knuffelen enz, het lijkt wel alsof alles op een afstand word gedaan, maar ik vind het prettig om ook in de buurt van mijn pony te mogen staan , hij knuffelt namelijk erg graag en ik ook! maar mag dat dan niet meer? want daar zit een beetje mijn knelpunt, of ik begrijp het misschien niet zo goed dat kan ook hoor!
    kan iemand mij daar iets over uitleggen? wanneer je dus wel mag knuffen? en wanneer je hem wel mag aanraken?
    ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!
    groetjes van bren!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: net begonnen!

Het eerste level gaat over veiligheid, hoe kan je veilig met je paard omgaan, dus je paard moet jouw ruimte respecteren. Daarom op een afstand werken, geen onnodig op tenen staan, bijten, omverlopen... en vanuit dat respect kan je hem dan wel toelaten. Je paard mag in je ruimte komen als jij dat toelaat en aangenaam vindt maar enkel op jouw vraag, dus niet als hij daar even zin in heeft.

Knuffelen mag dus nog
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Jan 2009

ohhhh dan begrijp ik het beter sorry dat ik zo dom over kom hoor, maar mijn engels is niet altijd effe goed ben blond geloof ik hahahha hartelijk bedankt voor je uitleg!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Ik geef mijn eigen ruimte aan, en als ik aangeef dat ze daar in mogen komen dan mogen ze dat. Paarden geven ook aan of je in hun ruimte mag komen, hun bepalen dus eigenlijk of ze jou wel willen of niet, en de ene keer mag het wel en de andere keer niet. Zo is het ook bij mensen, als jij wil knuffelen dan laat jij, jou paardje in jou ruimte maar als je er even geen zin in hebt dat zorg je dat hij uit jou ruimte gaat.

Mij shetlander, dol op knuffel soms zelfs zo enthousiast dat hij per ongelijk op mijn teen gaat staan oid. Als zij dat doet dan word ik niet boos, ik heb haar in mijn ruimte gelaten, maar ik geef dan wel aan dat het nu weer klaar is, dus uit mijn ruimte. Mijn andere paardje, vind het moeilijk om mensen of dieren in haar ruimte te laten, elke keer als ik het halster om ga doen oid, vraag ik eerst toestemming, als ik die niet krijg wacht ik even, loop ik wat rondjes net zolang totdat ze weer geintereseerd is, dan loop ik naar haar toe en kijk ik of ik binnen mag komen, zoja dan loop ik helemaal naar haar toe en doe het halster om of ga knuffelen oid. Jij geeft dus zelf aan wanneer jou paard wel of niet in jou ruimte mag komen, paarden doen dat ook dus waarom jij niet ? zolang jij het maar duidelijk aangeeft hoeft het geen verwarring te geven, als je dat bedoeld?

Aangemeld
    Jan 2009

ja dit bedoelde ik, cooper kan best lomp zijn, duwt je rustig even op zij, hij is echt heel erg lief hoor, maar meneertje is nogal lomp af entoe, maar wij zijn wel knuffelig, het is wel zo dat als ik op een stoel in de wei zit komt hij vaak even knuffen , alleen als ik wat eet wil hij te opdringerig worden, hij kan ook erg bazig zijn hoor! vandaar dat ik heel erg graag met parelli wil beginnen.
    lijkt me zo gaaf als cooper beter gaat luisteren, op een prettige manier!
    bedankt voor je reactie hoor!
    groetjes van bren en coopie!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cooper
    ja dit bedoelde ik, cooper kan best lomp zijn, duwt je rustig even op zij, hij is echt heel erg lief hoor,
    Hier is niks liefs aan hoor.
    Als hij je opzij duwt, ziet hij zichzelf hoger in rang dan jou en dat is geen wenselijke situatie. Vandaar ook dat Parelli zo hamert op veiligheid, afstand houden en leren je persoonlijke ruimte te verdedigen. Alleen als je pony het respectvol vraagt (lees: voorzichtig je ruimte in komt, waarbij je hem op elk gewenst moment kunt stoppen of terugzetten op een lichte aanwijzing), dán mag hij dicht bij je komen.

Wat herken ik mijn shet in Cooper zeg, mijne is precies hetzelfde! Knuffelen kan ze als de beste en aandacht trekken ook. Ze draait gewoon vaak TE ver door. Dus benadert mij in mijn ruimte op momenten dat ik dat niet wil, dan moet ze er toch echt uit, en hierboven heb ik al beschreven hoe .

Aangemeld
    Jan 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Wat herken ik mijn shet in Cooper zeg, mijne is precies hetzelfde! Knuffelen kan ze als de beste en aandacht trekken ook. Ze draait gewoon vaak TE ver door. Dus benadert mij in mijn ruimte op momenten dat ik dat niet wil, dan moet ze er toch echt uit, en hierboven heb ik al beschreven hoe .
    wat leuk dat jij ook een shetander hebt, ik was best benieuwd naar mensen die ook parelli met shets deden.
    ik las net jou info en inderdaad net coop! coop was ook niet opgevoed en denderde altijd overal doorheen, is nu al minder hoor, hij stond ook altijd op je tenen hahah hij was gewoon niet opgevoed en hij is afentoe een dominant mannetje, ik ben er wel achter gekomen dat hij leftbrain extrovert is! nou daar kunnen we toch wel wat mee? ik ga gewoon mijn best den en hopeijk gaat het mij en coopie lukken!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cooper
    hopeijk gaat het mij en coopie lukken!
    Daar ben ik van overtuigd!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Shadow is ook LB ex . Je moet veel met ze spelen, in het begin was dat erg moeilijk voor mij, ik heb nog nooit zo een pony gehad... daarom moest ik even de feeling krijgen maar mede dankzij Auky's hulp heb ik de knop gevonden , we doen nu veel spelletjes en oefeningen die ook moeilijk voor Shadow zijn, maar dat is goed voor der. Hoe meer ze aan het werk mag hoe leuker ze het vind . Mischien is Figure 8 iets voor jullie, daar begon ik ook mee, in het begin heel moeilijk voor ons beiden maar nu zo leuk !!
    Ik ga ook een begin maken met Touch it, ik weet zeker dat ze daar dol enthousiast van wordt!

Aangemeld
    Jan 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez
    Shadow is ook LB ex . Je moet veel met ze spelen, in het begin was dat erg moeilijk voor mij, ik heb nog nooit zo een pony gehad... daarom moest ik even de feeling krijgen maar mede dankzij Auky's hulp heb ik de knop gevonden , we doen nu veel spelletjes en oefeningen die ook moeilijk voor Shadow zijn, maar dat is goed voor der. Hoe meer ze aan het werk mag hoe leuker ze het vind . Mischien is Figure 8 iets voor jullie, daar begon ik ook mee, in het begin heel moeilijk voor ons beiden maar nu zo leuk !!
    Ik ga ook een begin maken met Touch it, ik weet zeker dat ze daar dol enthousiast van wordt!
    wat leuk dus auky heeft jou ook geholpen? hihih ze zal we gek van mij worden hahaha ik vind het zo bijzonder hoe je kan zien hoe zij met auky omgaat ,en hoe relext het allemaal gaat!
    heb je wel eens gezien hoe zij op auk stapt whahah hij doet zijn nek naar beneden en hij tilt kim zo op zijn rug!! als dat geen toestemming is weet ik het niet meer! zooo lief!
    ik zal nog wel moeten leren om overal even bij na te denken en hoop dat het dan mijn 2e natuur gaat worden, ik moet wel zeggen nadat ik dit heb gezien vind ik het wel erg moeilijk om andere mensen te zien rijden en trainen op de manier zoals wij het vroeger leerden , het liefst wil ik iedereen er van overtuigen dat parelli zo prettig is voor paard en mens!
    maar daar moet ik mij maar bij neer leggen , zolang ik het mt mijn coopie maar zo doe, heb ik een goed gevoel!
    ik weer trouwens nog even niet uit mijn hoofd wat figure 8 is dus dat zoeken we even op hahahaha maar lijkt me geweldig om met hem te spelen want dat vind hij erg leuk!
    xxx van bren!

Ik heb Auky nog nooit in het echt gezien, maar laat wel eens filmpjes van mij zien en dan geeft ze daar commentaar op samen met meerdere mensen en daar leer ik erg veel van
    ik zal even een filmpje voor je zoeken.
    Ik doe even eentje van mezelf hihi
    de laatste die ik gemaakt heb, spoel de friendly met ballon maar even door. ongeveer op 3.30 is die afgelopen.
    let er ook vooral niet op hoe ik mijn string aan het zoeken ben en mijn vreselijk ruige friendly met de ballon nogmaals...... (allemaal verbeter puntjes, hihi)
    rond 10.25 begint de figure 8. Ik kap hem snel af omdat ik niet langer als 11 min moet filmen (anders krijg ik hem niet meer op youtube).

https://www.youtube.com/watch?v=edHlGEkU0oI[/video]

Dan hier een filmpje ook van figure 8

https://www.youtube.com/watch?v=_--btWFnwOw[/video]
    Steph en Lance

https://www.youtube.com/watch?v=NzzcgXCakyc[/video]
    Puck en Nigel

Aangemeld
    Jan 2009

wauwieee wat een kanjers en die kleine mop wat een scheetje, veel actie heeft ie niet he? hahahahah ik vind het geweldig, misschien dat kim eens voor mij wil filmen dan kan ik het ook neerzetten hier lachee!! ik vind het leuke filmpjes!! xx van bren!

In heb begin van Figure 8 is ze nog niet enthousiast. Als ze naar de draf gaat dan slaat ze helemaal door hihi, bast van de energie en trekt zomaar me arm uit de kom ik zal eens een filmpje maken van Figure 8 maar dan met PIT!! kun je eens zien hoe pittig mijn draakje is

Aangemeld
    Jan 2009

hahahahhaah gekke shets cooper doet dat ook in stap blehhh en draven joepie de poepieee!! jammer dat je zover weg woont had een leuk duo geweest!!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten