Amen to Anna!
Amen to Anna!
Een kwartiertje hier aan de hooiruif komen kijken is dan wellicht een oogopener voor je.Oorspronkelijk Geplaatst door Wilma
Zowel zijwaarts( ga eens aan de kant voor mijn hooi) als achterwaarts
worden door de paarden onderling continue aan elkaar gevraagd.
En....als daar niet op gereageerd wordt, volgt er een fase 4 die per definitie effectief is
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
... en ik weet niet hoe het in Wilma's kudde is.. maar hier wordt vollop met fases gewerkt! [size=99px](en ik durf te wedden in Wilma's kudde ook) [/size]Ja.. je moet wel ff goed opletten, want boy oh boy wat gaan die paarden onderling snel door hun fases en wat zijn de fases subtiel
Level 1001 zijn de paarden hier
Daar kan ik als gunzel nog héél wat van leren
![]()
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Goed onderwerp! Vooral omdat ik mijn lijn met Hannes nog aan het vinden ben.
Ik denk dat het afhankelijk van de leerfase waarin je paard zit... Kan hij het, en doet hij het niet, dan kun je (afhankelijk van je paard) fases gaan verhogen, maar bij de eerste oefeningen, zolang hij het niet begrijpt, dan gaat het om "opzetten voor succes" en zou ik het bij een "vriendelijk vragen" en "duidelijk uitleggen" houden. Druk verhogen zonder dat het paard begrijpt wat je bedoelt, geloof ik zeker, dat dat averechts werkt.
Bij Hannes valt het op dat als ik een fase ga verhogen, hij juist gaat tegenwerken. Dus ik vraag vriendelijk, op zo'n manier dat hij ooit wel moet doen wat ik wil. Ik wil geen discussie met hem aan gaan. Eerlijk gezegd, ik moet nog ontdekken hoe dat uitpakt. Ik ben al blij dat hij zich zo netjes gedraagt sinds hij weer terug is.
Het onderste paard in rang is degene die de medepaarden het hardst aan moet pakken. Ik denk dat je dus meer respectpunten verdient door hem op een vriendelijke manier iets te laten doen.
Het is toch belangrijk om te weten waarom je paard niet doet wat jij wil. Want daar moet je reactie van afhangen, niet van het feit dat hij niet doet wat jij wil, maar omdat hij daar een reden voor heeft.
En nou kom ik uit op het punt dat ik het zelf ook niet meer weet ...
"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga
Waarschijnlijk is mijn kudde dan te klein - 2 dames - maar ik zie het hier niet op die manier gebeuren. Dan nog is bij mij het gevoel, als ik het aan haar vraag doe ik dat niet omdat zij niet bij het voer mag komen, maar omdat ik wil dat zij die oefening met mij doet. In ieder geval voelt het voor mij anders.
En het zal zo zijn dat ik niets van parelli begrijp voelt prima, maar als Jutha mij om niets bijt is bij mij de reflex dat ik uithaal wordt niet over nagedacht. Zal ik ook zo blijven doen vrees ik, alleen heeft ze dat al heel lang niet meer gedaan. Misschien kijk ik nu wel heel verbaasd als ze het zou doen omdat ik dat niet meer van haar verwacht.
Ik ben ook niet een parelli fan zal hem daar in zitten dat ik het niet begrijp het land niet in mij. Op dit moment voel ik me erg thuis in de combinatie Hempfling en Branderup. Parelli zal ongetwijfeld goeie dingen hebben anders zouden er niet zoveel mensen helemaal vol van wezen. Voor mij werkt het niet heb ik in de praktijk gemerkt.
Gelukkig dat er voor ieder wat wils is, geeft alleen maar meer kleur aan het paardenleven.
Los van Parelli, Branderup, Hempfling of wie dan ook. Geloof jij oprecht dat een paard jou om niets bijt?Oorspronkelijk Geplaatst door Wilma
Ik ben mezelf gaan counter conditioneren. Als ik een paard tegen kom dat bijt, dan ben ik hem of voor en heb ik een block of ik ben te laat en dan accepteer ik mijn lot. Uithalen als reflex dat doe ik al heel lang niet meer. Dat wil ik ook niet. Dat is so predator.
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
No offense Wilma.. maar ik denk oprecht dat je signalen mist als je vaststelt dat jouw paarden geen fases gebruiken! Heeft óók niet per definitie iets met Parelli te maken.. 'enkel' met paardengedrag![]()
Leuk topic! Ik heb niet alles volledig gelezen, maar wel echt interessant om het verloop een beetje mee te krijgen.
Inhoudelijk heb ik uiteraard net als iedereen duizend ideeen, maar als ik niet precies weet wat er geschreven is word dat niks![]()
Maar, ik schrik echt van je post Roos. Jij laat je bijten als je te laat bent om te blokken? Schrijf je dat nou? En is dat weleens voorgekomen? Maargoed, de situatie is natuurlijk ook niet heel logisch; te laat voor een blok maar op tijd voor een mep....dat zie ik ook niet zo voor me (ik dacht zelf ook; dan duik je toch weg, maar dat zegt vast veel over mijn watjes-gehalte haha). Misschien bedoel je het wel anders?
Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.
Ik denk dat roos bedoelt dat als ze gebeten wordt dat ze zich niet meer boos gaat maken op het paard, want dat heeft totaal geen zin. Als je dan gaat meppen heeft het paard zowieso al gewonnen...
Je kan beter het paard voor blijven en blocken, en als je dan toch gebeten wordt is boos reageren eigenlijk een vorm van frustratie en zak je sowieso op de sociale ladder.
Ga je reageren wanneer het te laat is, ga je het paard het spelletje leren: hoe vlug kan ik bijten en m'n hoofd wegtrekken...
Toen Twister laatst beet, toen deed het zeer en dacht ik, vette pech dat ik niet op tijd was. Daar heb ik niks op uit gehaald. Alleen bedacht dat ik de volgende keer wel iets eerder iets kon gaan doen ipv me te laten bijten.![]()
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Aha, Achteraf accepteren. Ik zag dus echt voor me dat je daar staat te wachten tot je wordt gebeten, aangezien je niet op tijd bent voor een block. Slaan achteraf nee, duh. Ik had het meer over zelfbescherming, ik zag zo`n paard voor me dat met open mond aan komt rennen en een mens die glimlachend haar lot accepteerd![]()
Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.
*Heeft beeld*![]()
![]()
![]()
Sorry voor de off-topic![]()
Zat vandaag weer eens na te denken over punishment en fases..Ben natuurlijk vèt in training..... met Dop... en ik merk dat ik daar ook fases gebruik
.. wat ik óók merk, is dat ik in bij het aanleren (natuurlijk) geen fase 4 gebruik.. Dop is bijvoorbeeld aan het leren zijn voet op te tillen.. héél handig bij het aantrekken van zijn broek, wat we doen als hij staat op de commode... ik tik zachtjes op zijn kuit en zeg "voet" .. ik blijf mijn vraag in fase 2 (1 is alleen vragen met stem
) stellen, totdat hij zijn voet optilt en beloon dan met stem en knuffels. Het werkt
... Er is nog maar een klein tikje en een stemcommando nodig
..
Dop leert ook 'Zit'... dit ivm dat ik niet wil dat hij rondloopt met eten in handen en mond... (ivm verslikking en zooi) en wat blijkt? Hij is extreem gevoelig voor voedselbeloning
.. 'Zit' met stem en hij zakt door zijn spekpootjes.. giecheltje open en de pepernoot volgt!!! Tóch een LB-etje denk ik
![]()
hahahaha nienkeToen vriendlief nog in Leeuwarden pedagogiek studeerde heeft hij eens geprobeerd uit te leggen dat je trainingsmethoden voor paarden/honden ook best voor kinderen kunt gebruiken. Dat werd hem niet echt in dank afgenomen
![]()
... ik ben er allang van overtuigd dat ouders van pasgeborenen een soort beebanality pakket zouden moeten krijgen
![]()
Bladwijzers