Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 75

Topic: Punishment en fases?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Punishment en fases?

Idd Maaike, dank je.

Die klap na het bijten komt na een opzettelijke actie van het paard, namelijk na het bijten.
    Het opvoeren van fases bij het niet uitvoeren van de gewenste opdracht (gaan draven op de cirkel) is geen straf want het volgt niet op een actie van het paard.

Ik merk in deze discussie dat de leerprincipes niet goed begrepen worden en dat ze door elkaar gegooid worden. In de post van Elise op pagina 2 wordt het goed uitgelegd, lees die anders nog eens goed door.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Als de druk gelijk zou blijven vind ik het R- (negatieve bekrachtiging). Het ophogen van druk na het ongewenste gedrag tijdens fase 1 is in mijn ogen P+.
    Of de druk gelijk blijft of dat je die ophoogt bij het niet krijgen van een reactie, maakt niet uit. Het blijft negatieve bekrachtiging (wijken voor druk) en geen positieve correctie (straf) omdat je de druk opvoert om een gewenste reactie te krijgen, en niet om een bepaald gedrag te doen stoppen! Lees anders ook nog even wat Maaike helemaal bovenaan deze pagina schreef.

Het is ook ingewikkelde materie hoor. Bij ons in de klas (Tinley) hebben we er ons ook aardig op stukgebeten toen de materie voor het eerst aan de orde kwam.

In de post van Elise op pagina 2 wordt het goed uitgelegd, lees die anders nog eens goed door.
    Lees anders ook nog even wat Maaike helemaal bovenaan deze pagina schreef.
    Ik kán lezen Marja, dank je.

En IK vroeg me niet af hoe mensen het omschreven hebben (mensen kunnen de meest mooie theorieën verzinnen om dingen voor zichzelf te verantwoorden ), maar mijn bedenkingen waren:
    HOE ERVAART EEN PAARD DIT??????

Maakt het voor een paard nou wérkelijk zoveel uit dat de faseverhoging (Correctie) tegelijk komt met een aanwijzing voor ander gedrag?

Weet een paard dat die faseverhoging (correctie) bedoeld was om ander gedrag aan te moedigen en niet om een ongewenste reactie te doen stoppen? OOk als je faseverhoging precies getimed wordt na het vertonen van ongewenst gedrag??? (Want dat laat een paard zien als het op de cirkel niet in draf gaat.... TOCH??)

EN

zou het kunnen, dat wat Karen Pryor beschrijft in haar onderzoek, dat als je twee trainingsmethodes in één en dezelfde oefening gebruikt, de cue vergiftigd wordt?

DE scheidslijn is ENORM dun, voor mensen al moeilijk behapbare kost.. en WIJ zijn de intellegentste wezens. Ik denk dat mijn paard mij een terechte fase 4 BEST kwalijk neemt, ook al is die in mijn ogen nog ZO terecht, ook al geef ik richting en doel, ook al was het niet om zijn vorige gedrag te ontmoedigen maar nieuw gedrag te ontlokken...

Waarom denk ik dat?
    Waarom twijfel ik daarover??

Gezien de reacties van mijn paard, en niet alleen die van mij, (lees anders de eerste pagina nog eens Marja ). Die reactie is boosheid, staken, "zuchten" van mijn paard voor hij weer voldoet aan mijn volgende wens, en nog TIG andere uiterlijke verschijningsvormen waardoor ik meen te concluderen dat het voor een paard ECHT niet zo snor zit als wij het proberen te bedenken op papier.
    Die reacties die je dan vervolgens TOTAAL niet krijgt als je een andere methode hanteert.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

En IK vroeg me niet af hoe mensen het omschreven hebben (mensen kunnen de meest mooie theorieën verzinnen om dingen voor zichzelf te verantwoorden ), maar mijn bedenkingen waren:
    HOE ERVAART EEN PAARD DIT??????
    Het is geen manier om het voor jezelf als mens te verantwoorden. Het is onderzocht materie over hoe je zaken aan kan leren bij dieren. Gevoel van het dier staat daar inderdaad los van omdat het moeilijk meetbaar is.

Maakt het voor een paard nou wérkelijk zoveel uit dat de faseverhoging (Correctie) tegelijk komt met een aanwijzing voor ander gedrag?[/i]
    Ja ik denk het wel. Juist dat straffen van je paard is heel anders (de reden dat het zo moeilijk is om naar de gemiddelde manegeles of dressuur wedstrijd te kijken) dan het geven van oplopende fases. Ik denk dus zeker dat ene paard daar verschil in voelt. Bij straf leert een paard niets omdat hem niet wordt verteld wat hij dan wel moet doen en er geen beloning volgt. Bij oplopende fases leert hij wel wat, omdat er een release volgt als het dier het goede uitvoert.

zou het kunnen, dat wat Karen Pryor beschrijft in haar onderzoek, dat als je twee trainingsmethodes in één en dezelfde oefening gebruikt, de cue vergiftigd wordt?
    Ik heb het artikel ook, helaas nog niet gelezen. zal ik eens gaan doen. Maar ik gebruik deze combi al meer dan 2 jaar en ik heb naar mijn mening voldoende voortgang geboekt. Het zou zo kunnen zijn dat de voortgang nog vele malen groter zou zijn geweest als ik geen combi van trainingsvormen had gebruikt. Wie weet...

Gezien de reacties van mijn paard, en niet alleen die van mij, (lees anders de eerste pagina nog eens Marja ). Die reactie is boosheid, staken, "zuchten" van mijn paard voor hij weer voldoet aan mijn volgende wens, en nog TIG andere uiterlijke verschijningsvormen waardoor ik meen te concluderen dat het voor een paard ECHT niet zo snor zit als wij het proberen te bedenken op papier.
    Die reacties die je dan vervolgens TOTAAL niet krijgt als je een andere methode hanteert.
    Ik zie deze reacties niet bij Sjo. Hij biedt nog steeds veel dingen uit zichzelf aan. Maarja, als je je niet prettig voelt bij je huidige trainingsmethode dan zou ik zeggen, dan ga je toch gewoon over op puur positieve bekrachtiging?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat je nu een theoretische discussie krijgt. Ik moet ook altijd 10 keer nadenken wat wel niet positieve druk of wat dan ook is, theoretisch is het op een bepaalde manier omschreven, handig vindt ik het persoonlijk echter niet, omdat je in het dagelijkse leven de dingen vaak anders benoemt.

Als Whoopie niet mee wil lopen, en ik geef haar uiteindelijk een tik dan weet ik zeker dat ze dat als zeer onaangenaam ervaart en dus als straf. Zelf kan ik druk wel vergelijken met straf, want je kunt wel zeggen de druk valt weg wanneer het paard doet wat er van hem wordt gevraagd, maar de druk wordt groter als hij het niet doet, veel keuze is er dus eigenlijk niet in mijn ogen, dat is iets waar ik altijd toch wel moeite mee heb gehad. Wat niet wil zeggen dat het in verschillende situaties zinvol kan zijn.

Ik vindt er ook een gevaar inzitten, als ik Whoopie als voorbeeld neem, er blijkt nu duidelijk een lich beperking te zijn die pijn veroorzaakt bij beweging. Whoopie wou altijd slecht op de cirkel, draven al liever helemaal niet, luiheid/dominatie werd er gezegd, na een ferme fase 4 deed ze het nml wel, ik was te soft, maarde volgende keer moest die fase 4 er weer komen. Dat vindt ik het gevaar van werken met druk, je paard kan eigenlijk geen grens aangeven want dan volgt er een fase 4. Het laatste jaar heb ik dit vaker gezien bij paarden, werken met meer druk wanneer ze het gevraagde niet doen en achteraf bleken er forse problemen.
    Gelukkig is dit niet altijd zo, maar ik wil het toch meegeven ter overdenking.

Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Maarja, als je je niet prettig voelt bij je huidige trainingsmethode dan zou ik zeggen, dan ga je toch gewoon over op puur positieve bekrachtiging?
    Dat zou wel makkelijk zijn, niet?
    Waarom hebben we hier dan een forum? Ik wilde gewoon wat bedenkingen neerzetten (al dan niet onderbouwd met theoriën en onderzoeken) en eens kijken wat anderen ervan vinden. Zo'n dooddoener als jouw laatste zinnetje is nou nét niet wat ik daarbij in gedachten had.

We hebben het voor onszelf altijd zo mooi op een rijtje, maar ik vraag me regelmatig af wat mijn paard daarvan vind, jij niet dan? Veel reacties kan je toch wel aflezen aan een paard en ook een conclusie aan verbinden.
    Dat van Whoopie vind ik inderdaad ook een overdenking waard... wat als een paard pijn of ongemak heeft? Wordt een paard door een fase 4 niet over een bepaalde grens heengedwongen?

Maarja, als je je niet prettig voelt bij je huidige trainingsmethode dan zou ik zeggen, dan ga je toch gewoon over op puur positieve bekrachtiging?
    Dat zou wel makkelijk zijn, niet?
    Waarom hebben we hier dan een forum? Ik wilde gewoon wat bedenkingen neerzetten (al dan niet onderbouwd met theoriën en onderzoeken) en eens kijken wat anderen ervan vinden. Zo'n dooddoener als jouw laatste zinnetje is nou nét niet wat ik daarbij in gedachten had.
    Ja, maar wat wil je nou? Volgens mij blijkt uit deze discussie wel degelijk dat mensen er over nadenken en dat ze voor zichzelf EN voor hun paard bekijken wat het beste werkt. Uit de discussie blijkt ook dat een aantal mensen niet dezelfde bedenkingen hebben als jij, of er een ander gevolg aan geven. Die hebben helemaal geen moeite met het verhogen van druk, of het combineren van positieve en negatieve bekrachtiging. Dat kan toch? Prima dat je deze discussie begint, er komen ook heel wat reacties op, maar iedereen hoeft het toch niet met elkaar eens te worden?

Overigens ben ik het met Whoopie eens dat je goed in de gaten moet houden dat je je paard niet over fysieke of psychische drempels jaagt met je fase vier, maar dat vertelt Parelli toch ook al jaren? Je bent wat mij betreft altijd verplicht om te onderzoeken waarom een paard niet reageert op je vraag en het niet simpel af te doen met 'dominantie' of luiheid.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wat Whoopies opmerking betreft, in geval van gezondheidsproblemen liggen de zaken heel anders. je paard KAN het gevraagde dan niet uitvoeren dus dan is doorzetten van de fases natuurlijk zeer onplezierig voor het paard. Echter...dat geld dan voor elke vorm van training, bij positieve bekrachteging zou je dan wachten totdat je eens ons weegt. Die mentale druk lijkt mij ook vrij dwingend.

Ik kan (iig bij Sjo) altijd wel goed zien of hij niet wel of niet kan. Meteen de reden om bij 'fysiek moeilijke' opdrachten altijd heel goed op te letten welke trainingsmanier je daar gebruikt. Je merkt aan de antwoorden van je paard vanzelf of het dier het moeilijk vind of niet en je past daar je manier van trainen op aan.

@Trea: Als ik jouw posts lees dan klinken daar wel heel ernstige twijfels in door. Zeker als je zegt dat je paard tijdens training die lijst van symptomen laat zien. Het was niet als dooddoener of neerbuigend bedoeld, maar als enige logisch gevolg van je bezwaren.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

@Trea: Wat misschien ook nog iets is om over na te denken: je bent bang dat je paard het anders ervaart dan jij. Je schrijft: wij kunnen het allemaal wel beredeneren, maar als het voor ons al moeilijk te begrijpen is wat straf is en wat niet, hoe moet het paard het dan begrijpen? Maar waren die drukfases nu juist niet bedacht omdat paarden onderling ook zo communiceren? Wij zijn toch paardentaal aan het leren? Zij hoeven ons niet te begrijpen, wij moeten onze paarden begrijpen en communiceren op een manier die voor hun herkenbaar is.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

En aan het eind van deze hele discussie kan ik eigenlijk maar 1 ding opmerken. En dat is, no matter welke methode je gebruikt, je er gewoon erg goed in moet zijn/worden.

En die zuchten en steunen en kreunen en boze blikken komen volgens mij van een paard wat niet begrijpt, zich bestraft voelt op het verkeerd moment, het niet leuk vind enz enz...

Dat zijn allemaal dingen die, in mijn ogen, met het beter worden van de mens in de 7 keys van parelli
    (attitude, knowlegde, time, tools, techniques, inmagination en support) op te lossen zijn.

Dus we kunnen ons helemaal groen en geel studeren in theorie....onze timing en feel zal er niet beter van worden. We kunnen ons helemaal toeleggen op positief trainen maar ook door het bestuderen van die boeken zal de timing van het belonen niet beter worden....
    Knowledge is maar 1 van de 7 keys....wie daar heel erg goed in is mist er dus gewoon nog 6

Ik denk dat het het allerbelangrijkst is om vooral in de praktijk eindeloos te oefenen...DAAR gebeurt het...
    En natuurlijk is het dan belangrijk om te weten hoe het in theorie zou moeten!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik kán lezen Marja, dank je.
    Trea ik heb de indruk dat je hier een beetje pinnig reageert op mijn opmerkingen en als ik die teruglees komen ze misschien wat onvriendelijk over, maar dat bedoelde ik niet zo.
    Verwarrend in deze hele discussie is dat mensen terminologie door elkaar halen en die dan ook nog verweven met sentimenten, terwijl we het hebben over leerprincipes. Zoals Maaike ook al aangaf is onderzocht hoe je dieren wat kunt aanleren en daar zijn dus die 4 verschillende leerprincipes uit naar voren gekomen (positieve en negatieve bekrachtiging en positieve en negatieve correctie). Als die termen vervolgens telkens door elkaar gehaald worden (omdat ze kennelijk niet goed begrepen worden), dan verwijs ik dus graag nog even naar posts waarin ze wél goed uitgelegd werden, om de discussie duidelijk te houden.

Maakt het voor een paard nou wérkelijk zoveel uit dat de faseverhoging (Correctie) tegelijk komt met een aanwijzing voor ander gedrag?[/i]

Weet een paard dat die faseverhoging (correctie) bedoeld was om ander gedrag aan te moedigen en niet om een ongewenste reactie te doen stoppen? OOk als je faseverhoging precies getimed wordt na het vertonen van ongewenst gedrag??? (Want dat laat een paard zien als het op de cirkel niet in draf gaat.... TOCH??)
    Dat bedoel ik dus, en dat schreef ik eerder ook al en niet om mijn eigen trainingsmethodes mooi te praten maar omdat dit nou eenmaal zo werkt bij dieren: faseverhoging is nog altijd een vorm van negatieve bekrachtiging. Faseverhoging volgt op het niet uitvoeren van een opdracht. Straf is een positieve correctie en die volgt op bepaald gedrag dat het dier uit zichzelf vertoont. Dat zijn dus 2 verschillende dingen.

Dus: als ik een yoyogame doe en mijn paard gaat niet naar achteren, dan verhoog ik de druk tot hij wel gaat, en dat heet dan negatieve bekrachtiging. Springt hij echter ineens met ontblote tanden op me af en geef ik hem daarvoor een lel, dan is dat een positieve correctie.

Ik denk dat mijn paard mij een terechte fase 4 BEST kwalijk neemt, ook al is die in mijn ogen nog ZO terecht, ook al geef ik richting en doel, ook al was het niet om zijn vorige gedrag te ontmoedigen maar nieuw gedrag te ontlokken...
    Ik heb nog eigenlijk nog nooit het idee gehad dat een paard waar ik mee werkte mij een TERECHTE fase 4 kwalijk nam. Ik krijg meer de indruk dat hij iets denkt in de trant van: oké, dat had ik verdiend, duidelijk, hier kom ik dus niet mee weg, ik zal nu braaf zijn/mijn trucendoos opentrekken om te zien of ik er op andere manieren onderuit kan komen.

Als je wel het idee hebt dat een fase 4 je kwalijk wordt genomen, dan vraag ik me toch af hoe terecht die fase 4 was... En vergeet niet dat een fase 4 niet altijd HARD hoeft te zijn, maar dat het slechts een fase moet zijn die het paard motiveert te doen wat jij vraagt...

Wilma
    Guest

[quote="Amiro"]Trea,
    wat een prachtige post!
    Dat is hoe ik het probeer te doen.

Ik heb altijd het idee dat Amiro zijn best doet en het juiste probeert te doen. Hij doet niet iets niet om mij te irriteren. Dus als hij de oefening die ik vraag niet uitvoert dan kan het zijn dat ik de vraag fout stel, dan kan het zijn dat hij het lichamelijk niet kan, dan kan het zijn dat hij denkt dat hij het lichamelijk niet kan, en dan kan het zijn dat hij bang is voor wat komen gaat als hij het uitvoert en het kan zijn dat hij de oefening gewoon totaal niet leuk vind en het nut er niet van in ziet. Wat het ook is, ik vind dat allemaal goede redenen.

Of hij snapt het niet, dat had ik heel erg met Jutha, zij begreep niet wat er van haar gevraagd werd.

Even op jouw vraag terug te komen Trea. Ik heb me ook hevig verzet tegen het bit, rij buiten bitloos en boomloos. Maar!! ik moet helaas toegeven dat Jutha beter loopt met het bi van Bent, ik ben daarom sinds een week ook gaan oefenen op de cirkel met alleen bit in zonder de teugels eraan. Dus ik doe er niets mee en toch!! ze houdt het hoofd mooi laag draaft veel beter ook op afstand terwijl zonder bit ze dat niet doet. Als de bak weer droog is ga ik dat natuurlijk ook weer uitproberen met een kaptoom. Ik begeef me niet op het technische vlak daar ben ik nog niet zo kundig in, ik zal Florien vragen wat nu precies gebeurt in de mond met dat bit en waarom het dan wel gaat. Bent maakt het niet uit waarmee je rijdt, er was die week een stagiaire met level drie parelli. Zij reedt de ene dag met touwhalster, andere met alleen een ring zit op de blote rug van het paard. Als het paard zijn werk goed doet maakt het niet uit, maar ook zij kwam de laatste dag van de week met het bit in lessen, de werking van hals, kaak etc komt veel beter door zodat je met heel weinig hoeft te vragen.

Ik moest bij Jutha met alleen kaptoom of bitloos veel op die neus vragen en dan nog!! Soms als ik naar mezelf kijk moet ik als ik oefeningen doe Aikido of wat dan ook toch even de grens voelen en soms er een beetje overeen om vorderingen te maken. Ik kan me er zelf toe zetten zonder dat ik pijn in de spieren erna krijg. Jutha zal er altijd onderuit proberen te komen. Het ligt wellicht ook aan het paard.

De sporen, ik heb het verschil gezien bij Jolanda. De clinic hier in nederland had ze nog geen sporen maar moest ze veel met haar kuiten doen om door tekomen. De afgelopen week bij Bent reed ze wel met sporen, en haar benen liggen zo stil het is een heel klein tikje die onder de buik van het paard raakt, en het zijn de buikspieren die hun werk moeten doen, je raakt het paard daar waar het zijn werk moet doen en niet in de flanken, ribben of noem maar op.
    Er was een groot verschil zichtbaar.

Dit kan ik erover vertellen. Ik heb een jaar bij Wim Vonck les gehad, heel intensief verschillende weektrainingen. Ik begon daar ook zonder bit maar ook daar ging het niet en uiteindelijk met tranen in mijn ogen en pijn in mijn buik het bit erin. Ik wil hier niets ten nadele van Wim Vonck zeggen, ik heb een hele fijne tijd gehad bij hem en ik vind ze beiden hele sympathieke mensen. Ik vond het jammer dat ik ermee moest stoppen want zijn methode werkte niet voor Jutha zij werd hard en beet haar kaken vast. Zij begreep niet wat er van haar gevraagd werd en het heeft weer bijna een jaar gekost voor ze wilde werken zonder hard te worden, terwijl de vrijheidsdressuur die ik bij hem deed geweldig was voor haar.

Ik had het bit afgezworen, zelfs weer verkocht, ik dacht nooit meer een bit. En bij Florien ben ik weer zo begonnen zonder bit en ik kom er weer van terug. Het lukte niet zonder bit, Florien heeft er ook op gezeten om te voelen en Jutha is beslist geen makkelijk paard, zowel haar lijf niet als haar karakter. Het lukte niet zonder bit.

Het komt er bij Bent heel precies opaan om je paard goed te laten lopen met zachte hand. De stapjes zijn daarom ook heel klein en goed opbouwend zodat je paard begrijpt wat je wil. Vroeger in de manege kreeg ik wel eens sporen om als het paard onder mij niet wilde lopen, dat was om het paard harder te kunnen raken. Maar dat is hier helemaal niet aan de orde, je zit wordt veel rustiger als je met heel klein aanwijzingen kunt geven. In je hand wordt je ook veel stiller, tenminste dat geldt voor mij en voor mij was de vraag, wat is nu prettiger veel druk op de neus en het wordt hem toch niet, of dan het bit erin met een goeie rug. Ps en ik rij niet met sporen, als het niet hoeft en ik hoef geen ridder te worden dan zal ik ze ook zeker niet gebruiken.

En even je reactie over je niet reageren op mijn forum. En wat ik nu zeg is natuurlijk mijn beleving en mijn gevoel.

Het gaat mij er niet om gelijk te willen hebben als ik iets meedeel op het forum, en voor mij geldt c"est la tongue qui faire la musique. Je komt in mijn beleving scherp over scherper dan je wellicht bedoeld. Ik krijg dan zoiets van "waar gaat het over" ik ervaar heel snel dingen die er gebeuren, luxe problemen zijn en dan val ik stil. Wij hebben het hier in ons vrije land zo goed en al die mensen op het forum mogen zich zo rijk voelen dat ze zo met hun paarden om mogen gaan. Het is goed om met elkaar te delen en vragen en problemen uit te kunnen wisselen onze gezamenlijke passie te delen. Ik hou van opbouwende kritiek daarvoor zijn we er met elkaar maar vind de toonzetting niet altijd even prettig, en dit in ze algemeen.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Waar ik soms aan twijfel is: Is het echt waar dat paarden elkaar iets leren door fases te gebruiken? Volgens mij gebruiken ze het alleen als een soort straf. Ik bedoel, het is wel duidelijk dat ze dat doen maar ze doen het niet om elkaar iets te leren. Als dat echt zo is zijn het hier slechte studenten want paard 1 moet elke dag paard 2 wel eventjes wegjaagen van het eten Als ze fases gebruiken om elkaar iets te leren dan zou dit ritueel zich niet elke dag hoeven te herhalen. Is het dan wel juist dat wij die fases gebruiken om onze paarden iets te leren?
    LiesbethPaarden gebruiken wel degelijk fases, naar elkaar en naar mensen. Bijvoorbeeld: mijn paard heeft soms wat last van singeldwang. Een paar jaar geleden was het heel erg. Als ik wilde aansingelen keek hij eerst lelijk, vervolgens keek hij lelijk achterom naar mij, reageerde ik nog niet dan hapte hij in de lucht en uiteindelijk in mij, als ik nog niet gereageerd had. Ook naar elkaar: eerst lelijk kijken, uiteindelijk een hap of trap. Dat doet zelfs een merrie die vindt dat haar veulen wat al te hard in de speen hapt. Dat paard 1 paard 2 steeds opnieuw van het voer moet wegjagen, is omdat paard 2 steeds opnieuw probeert of hij misschien eens aan de beurt is. Zoals Parelli zelf ooit zei: paarden stemmen niet 1 keer in de vier jaar wie de baas is, dat doen ze elke dag, steeds opnieuw.
    Je leest mijn tekst niet goed. Ik zeg dat paarden fases wel deglijk gebruiken maar gebruiken ze het om elkaar iets te leren of om elkaar gewoon te zeggen "dit vind ik niet leuk, hoepel op, stop ermee". Een veulen of het andere paard onhoud dan "dit gedrag doe ik niet meer want daar wordt x boos om" maar het paard leert niet wat hij dan wel moet doen! Uiteindelijk weet paard wel wat hij niet moet doen maar niet wat hij wel moet doen.

Ik blijf het moeilijk vinden. Er zijn er die zeggen "het is onderzocht" maar het is en blijft theorie er zal er nooit een paard zijn die kan zeggen "ja jullie hebben gelijk". Ik ben niet voor of tegen en ik vind het heel moedig van Trea om deze discusie aan te gaan.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Wilma
    Guest

Hoe dan ook wij zijn geen paarden maar mensen en wij willen andere dingen aan onze paarden leren dan paarden onderling die gaan niet vragen om zijwaarts te gaan of achterwaarts en als het paard het niet doet dan krijgt ie een mep van het paard. Paarden onderling zijn alleen maar bezig wie is de hoogste in de groep, net wat rengel schrijft over wat parelli opmerkte en dat herken ik hier ook. Jutha heeft nog geen schijn van kans bij Daisy maar als probeert het altijd of ze toch niet!!!!

Als Jutha mij bijt krijgt haal ik uit en word ik boos (dat doet ze nu nooit meer maar heeft ze wel gedaan), dat is een reflex en denk ik niet over na, maar dat is wat anders als ik iets van haar vraag en ze reageert niet dat ik dan zou uithalen en boos zou worden - level 4!!

Misschien is het paard verschillend, maar ik hoef het bij Jutha niet te doen als parelli, zij ervaart het dat ik over haar grens ga en ik kan het schudden. Ze zal de oefening misschien dan nog wel afmaken maar ze onthoud het en het kost me dagen dat ik haar vertrouwen weer heb, ze werkt dan niet meer mee, en als ik er goed over nadenk dan heeft ze voor mij gelijk. Zij gaat helemaal voor de beloning en dat hoeft geen snoep te zijn maar met mijn stem en een aai is ze ook heel tevreden.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wilma

Als Jutha mij bijt krijgt haal ik uit en word ik boos (dat doet ze nu nooit meer maar heeft ze wel gedaan), dat is een reflex en denk ik niet over na, maar dat is wat anders als ik iets van haar vraag en ze reageert niet dat ik dan zou uithalen en boos zou worden - level 4!!
    Als je dit zo ervaart dat weet je dus niet hoe parelli werkt. Daarbij werken wij met fases...en als het goed is is je fase 4 in level 4 bija onzichtbaar

Want een fase 4 van parelli is niet 'boos' of 'uithalen'. Een fase 4 is een effectief middel om een paard wat de opdracht WEL begrijpt maar om een of andere reden niet uitvoert een reden te geven om het wel te gaan doen.
    Oftewel assertief zijn bij een paard wat tracht niet te reageren. Niet reageren op een mens lager in rang betekend namelijk punten scoren...en ieder paard heeft het recht om te proberen in rang te stijgen.

Een lel geven als je paard bijt is al helemaal niet de oplossing...zeker niet als het boos en uithalend gaat.
    Die emoties voelt een paard...en daarmee bewijs je eigenlijk alleen maar geen sterke leider te zijn...een leider die assertief en rechtvaardig handelt zou het bijten hebben geblockt en optijd hebben opgemerkt.

Hier vind ik dus dat er met te weinig kennis van zaken wordt gereageerd...parelli is VELE malen meer dan je paard boos een mep geven als hij niet doet wat er gevraagd wordt!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten