Even een denkertje.. denken jullie met me mee??
Je hebt je paard geleerd naar een bepaald punt te lopen. We noemen dat punt: "SPOT".
Scenario 1:
Paard krijgt commando: "SPOT". Paard gaat op onderzoek uit en baland op "SPOT".
Paard krijgt snoepje of rust. (R+ =beloning omdat gevraagde wordt uitgevoerd)
Scenario 2:
Paard krijgt commando: "SPOT". Paard gaat op onderzoek uit en doet iets heel anders. (Het waarom is onbelangrijk)
Paard krijgt een tik van de zweep (fase 4) (P+ = straf omdat het gevraagde niet wordt uitgevoerd)
De volgende keer dat ik commando "SPOT" zeg, zouden de gevolgen van scenario 2 kunnen zijn dat paardlief even (of heel lang) twijfelt in de uitvoering. Want er 'kan' immers een tik komen bij niet het juist uitvoeren. Volgens mijn redeneren zullen het de LB/confident paarden zijn die twijfelen of staken in de uitvoering, RB/unconfident paarden zullen nerveus worden.
Ik kan me voorstellen dat paarden na verloop van tijd helemáál niet meer naar "SPOT" willen gaan, of voelen zich onder druk gezet en doen het met een uitdrukking van tegenzin/agressie.
Yo-yo game:
Fase 1:
De vraag (vingerwijzen): "ga naar achteren"
Bij geen gehoor geven aan de vraag volgt er een fase 2, 3, 4 (tot het effectief is). Bij LB ex paarden volgt er na een lange fase 1 meteen een fase 4.
Hoewel Parelli het ophogen van de fases of het gelijk geven van fase 4 niet bedoeld als STRAF (Punishment = P+), maar als R- (geven van (meer) druk om het te kunnen laten vallen bij gehoorzaamheid), IS het in feite voor een paard gewoon STRAF omdat het niet gehoorzaamt bij fase 1.
Hou hierbij scenario 2 van voorgaande voorbeeld in achting.
Gevolg zou kunnen zijn dat LB paarden steeds langzamer of niet meer achteruitgaan met een uitdrukking van absolute minachting of boosheid op hun gezicht, en RB paarden angstig achteruitwijken (eventueel met weggedrukte rug en hoog hoofd)
Dit scenario 2 is wat ik heel vaak bij Enya zie als ik doorga in fases.
Dit scenario zie ik ABSOLUUT niet terug als ik mijn vraag stel (fase 1) en nu NIETS meer doe dan afwachten.. Doet ze verder niets meer of het verkeerde, gebeurt er ook niets. Doet ze het wel volgt er ogenblikkelijk een beloning.
Hiervan wordt ze leergierig, blij, WIL graag doen. (In mijn ogen belangrijker dan de benodigde 10 meter of de rechte lijn)
Ik begin er zo langzamerhand steeds meer van overtuigd te raken dat ELKE vorm van fase-verhoging het leerproces belemmert en de relatie verstoort, omdat het niets anders is dan een straf op een niet uitgevoerd commando. (nogmaals... het toevoegen van iets onplezierigs, ook al is dat een kietel onder de buik van het paard IS een actieve vorm van straf; P+).
Wie heeft dit ook ervaren of wil er iets over zeggen?
Bladwijzers