Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Tips ivm bange pony

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Tips ivm bange pony

Hey allemaal

Velen zullen het topic van Navara al wel gezien hebben.
    Voor diegene dat het nog niet gezien hebben: Navara is een 3,5 jarige merrie die kort samengevat NIETS kent. Geen voetje, geen borstels, niets.
    Als we haar stal binnekomen bibbert ze vaak en springt constant opzij. Hevig snuiven komt soms ook aan de beurt.
    Als ze in de piste staat komt ze nooit naar je toe en als jij naar haar wil gaan, gaat ze meteen weg.
    Ook als Shari's paarden naar haar toe gaan (echt op een rustige manier) gaat ze er meteen van weg.
    Navara is dus gewoon echt bang!

Nu zou ik aan iedereen hier willen vragen om nuttige tips te plaatsen hoe ik het vertrouwen van Navara kan winnen.
    Ik ben ze er zo 100% zeker van dat er achter dit bange paardje een pracht van een pony schuilt. Alleen moet ik het er uit krijgen.

Ook een paar vraagjes:

- Kan ik nu al met haar parelli doen?
    - Mag ik haar al longeren? (ze heeft een grooooot gebrek aan spieren)
    - Hoe leer ik op een voorzichtige wijze voetjes geven (ze stampt om te hebben vanachter)

Ik hoop dat jullie me willen helpen en me niet gaan verwijten dat ik zo'n bange pony gekocht heb etc.
    Ik kom hier gewoon raad vragen om haar te helpen.
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Tips ivm bange pony

Je hebt haar toch nog niet zo lang, ik zou vooral beginnen met weinig van haar te vragen, zorg dat je er voor haar bent, en laat het intiatief voor contact zoveel mogelijk aan haar over. Ik weet niet of het mogelijk is maar als het kan zelf zorgen voor haar eten en drinken, zodat dat iets positiefs wordt. Lekker in de wei zetten, portie hooi geven en ergens gaan zitten, als het moet een week of langer dan komt het vanzelf wel denk ik.
    Ik zou het heel erg moelijk vinden, veel succes.

Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Ze staat nie bij mij op de wei nu, dus dat is niet mogelijk.
    Ze staat bij een vriendin van me, samen met haar paarden.
    Overdag gaan ze op de piste en 's avonds gaan ze op stal.

eerst een band opbouwen door evt te wandelen of te poetsen, ik zou niet gaan longeren eerst wandelend spieren opbouwen..

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Nou als ze al zo bang is van andere paarden zou ik iets met haar DOEN nog maar even laten!!
    Als je haar nu 'dwingt' in je buurt te zijn door haar een halster om te doen en te doen wat jij van haar wilt...zal haar vertrouwen niet echt groeien...

Ik denk altijd aan het verhaal van Linda over het op een klif staan.
    Je kijkt de afgrond in....vele honderden meters diep...je weet dat je kan springen...je mag, je wil ook best maar bent verlamd door angst.

Wie zou jij naast je willen hebben....Iemand die er voor je is, je hand vasthoud als je daarom VRAAGT, je begrijpend toespreekt, je begeleid in je weg naar de uiteindelijke sprong, zegt dat je ook van het randje weg mag als het teveel wordt en zelfs, dat als het helemaal niet lukt je ook nog naar beneden kunt lopen.

Of iemand die het al 100 keer gedaan heeft, zegt dat je niet zo moet zeuren, je hand beet neemt en je naar het randje trekt. Vervolgens zegt dat het helemaal niet zo hoog is en je een zet geeft het diepe in.

Ik zou het wel weten.

Als je nu even de situatie van je paard bekijkt is zij al dicht bij het randje van de klif als je in haar buurt wilt komen...voor nu...dat betekend niet dat met tender love and attention dat niet over kan gaan en ze waarschijnlijk een fantastisch paard kan worden.

Geef haar voor nu gewoon minimaal 2 maanden de tijd om te wennen aan haar nieuwe plek, haar nieuwe paarden vriendjes, jou en haar box. Een bang paard heeft vooral TIJD nodig.
    Die spieren heeft ze nu niks aan...dat kan rustig wachten tot ze kan samenwerken.

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Eneuh, hoe kan ik ze het best aan mij laten wennen?
    Is poetsen op stal al een optie of niet?
    Of gewoon bij haar in stal gaan zitten elke dag een paar minuten en niets doen?
    of... ?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Lees je de reacties wel, die indruk krijg ik niet, denk er nu eens goed over na. Even niets doen met dit beestje wat bedreigend is, en jij in de stal is erg eng dus niet doen, dan ga je toch gewoon een tijdje in de paddock zitten, wel aanwezig zijn maar echt niets vragen,laat haar gewoon een tijdje paard zijn wat anna ook zegt.

Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Lees je de reacties wel, die indruk krijg ik niet, denk er nu eens goed over na. Even niets doen met dit beestje wat bedreigend is, en jij in de stal is erg eng dus niet doen, dan ga je toch gewoon een tijdje in de paddock zitten, wel aanwezig zijn maar echt niets vragen,laat haar gewoon een tijdje paard zijn wat anna ook zegt.

Janneke
    Als ik niet de moeite zou doen om ze te lezen had ik het hier in de eerste plaats ook niets gepost
    Dat dat even duidelijk mag zijn
    *Plaats zich vanaf heden elke keer in de paddock en leest een boekje ofzo*

Het lastige eraan gaat zijn dat die paarden van shari altijd gaan afkomen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Gewoon er ZIJN. NIETS vragen. Niet in de buurt komen, niet aanraken, NIETS.
    Tot zij aangeeft daar klaar voor te zijn. Dit paard heeft tijd nodig. Alleen maar tijd.
    En als je die tijd niet hebt of niet wilt hebben, begin er dan niet aan.
    Het is zeker een investering, maar dan zul je een paard krijgen die vol vertrouwen in je heeft en waar je fijn mee verder kunt.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik ga met de rest mee, gewoon in de wei of paddock gaan zitten en vooral NIETS doen! Niet borstelen, niet aaien, gewoon undemanding time. Die andere paarden zullen héél waarschijnlijk inderdaad naar jou toekomen, maar die gaan wel weer weg als er niets te beleven valt. Desnoods als je het te gevaarlijk vind ga je net buiten de paddock zitten zodat de andere paarden niet bij je kunnen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb ook een ernstig onzekere pony, damat.
    Met hem zat ik in de eerste instantie gewoon een uur lang op de drempel van de stal strootjes te vlechten, en ging daarna naar huis, zonder ook maar IETS van hem te verwachten of te vragen. 3 keer later kwam hij zelf naar me toe. maar pas véél later mocht ik hem een halster omdoen. Als hij nu terugval krijgt, dan ga ik weer terug naar de basis van niets van hem verwachten, ookal heb ik hem al 1,5 jaar. Ik moet zeggen dat het voeren enorm heeft geholpen hem meer in handen te krijgen. maar voor het zover was dat ik hem kon voeren, moest hij al heel wat angst voor mij hebben overwonnen, en mij durven benaderen. dit duurde ruim een half jaar. Voorlopig dus lekker op de drempel zitten, kruik erbij, boekjes erbij, en niks doen.

OOK niet de stal in gaan om ergens halverwege een bak voer neer te zetten als lokkertje. Door zoiets te doen breek in in de zo belangrijke priveruimte van je paard, en daar win je géén punten mee.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

heb jij de successeries van parelli... die dvd van natural atrection...
    het eerste stuk met parelli zelf is heel interessant eigenlijk wat sandra verteld
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bladwijzers

Forum Rechten