Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Cradle Bridle

Cradle Bridle

Omdat er op deze site nu twee cradle bridles te koop staan, vraag ik mij af: wat is er mis met de cradle bridle? Het leek mij wel een aardig systeem (al ben ik nog niet overtuigd dat ik ooit weer aan het bit moet). Maar kennelijk zijn er hier nu al twee mensen die er niet gelukkig mee zijn. Wat zijn jullie ervaringen met dit hoofdstel/bit? Goed of slecht?

Groeten, Liesbet
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: Cradle Bridle

Ik zal even zelf een reactie geven waarom ik hem wegdoe. Ik was er heel erg blij mee en dat ben ik nog steeds, hij loopt mooi en het is makkelijk om je paard er netjes mee te laten lopen. Ik heb net als Brenda meegedaan aan de Mikey cursus en Mikey doet de finesse net even anders, voor degenen die er ooit van gehoord hebben. Philippe Karl. Aangezien ik heel erg drastisch ben ik het voor 1 ding gaan en niet van alles een beetje meepakken wil ik dit ook blijven doen op deze manier. Hiermee lift je de teugels op. Met de cradle werkt dit niet, dan creeer je druk naar achteren als ik het goed zeg.

Voor zover ik weet heeft Brenda dezelfde reden. Maar wat mij betreft prima bit vooral als je de parelli finesse doet.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Nou ik ben juist erg blij met de cradle!!

Ik heb niet de mikey cursus gedaan en kan dus ook niet inhaken op wat hij zegt maar ik ben het vooral ERG met Karen Rohlf eens!!
    Dat een bit een ERG lange lijst kent waar het niet goed voor is en een erg kort lijstje waar het wel goed voor is.

Wat mikey zegt over het liften dat ken ik al een tijdje en heb ik toegepast bij mijn paard en doe het nu ook bij Sirius met de cradle...
    Ik weet niet precies waar mikey het liften voor gebruikt...dat lijkt me wel interessant om te weten.

Als ik het liften gebruik is het voornamelijk in het begin van finesse een teken voor het paard om het contact aan te nemen en dus het hoofd naar beneden op het bit te brengen...
    In principe maakt niet zoveel uit wat je doet om dit te bereiken...ik heb weleens gehoord van een zeer gewaardeerd klassiek instructeur dat ik mijn paard ook aan zijn oor mocht trekken bij wijze van spreken...
    Oftewel het liften is een 'code' waarop je paard zijn hoofd naar beneden brengt en het bit aanneemt.

Later als je paard deze code goed begrijpt en wat verder is in de africhting ga je alleen met je buiten teugel liften en geef je daarbij been. Weer later geef je alleen been en vang je de energie van voren licht op zodat je het paard dus van achter naar voren op het bit kan rijden...

Aldus de verklaring die ik geleerd heb met betrekking tot het liften...nu ben ik benieuwd naar die van mikey!

En mijn ervaring is dus dat je je paard prima ook met deze techniek kan rijden met de cradle...
    Met Sier had ik juist minder contact en communicatie met de gewone snaffle of confidence snaffle dan met de cradle...
    Welk bit adviseert mikey dan te gebruiken voor deze techniek??
    Sier heeft te weinig plaats voor zijn tong en mijn Room ook...ze zijn allebei veel beter te rijden met de C3 dan met ieder ander bit wat ik ervoor gebruikte...

Kortom ik ben erg benieuwd naar de verhalen van mikey!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ga er op terugkomen, maar moet even goed nadenken hoe het ook alweer precies zat voordat ik verkeerde dingen zeg. Ik snap het wel, maar goed overbrengen is een tweede.

En verder, ik vind de cradle ook niet slecht. Heb alleen zelf kunnen ervaren dat op deze manier een ander bit fijner werkte.

Om te beginnen zijn wij juist bezig geweest het hoofd omhoog te brengen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Als ik het liften gebruik is het voornamelijk in het begin van finesse een teken voor het paard om het contact aan te nemen en dus het hoofd naar beneden op het bit te brengen...Oftewel het liften is een 'code' waarop je paard zijn hoofd naar beneden brengt en het bit aanneemt. En mijn ervaring is dus dat je je paard prima ook met deze techniek kan rijden met de cradle...
    Met liften bedoel je dus iets als de teugels opnemen, om je paard te vertellen dat het tijd wordt om te verzamelen? Nu doet de cradle bridle toch iets met het verplaatsen van de druk van het bit naar de neus, of heb ik dat niet goed begrepen? Zit er in die drukverandering misschien iets waar Mikey het niet mee eens is? Op zich vind ik die tongvrijheid van het cradle bit wel erg mooi...

Even een andere vraag @Anroomy: jij hebt toch ook een Parelli zadel? Welke? En bevalt die goed? (mag ook via PB natuurlijk, om deze topic niet te vervuilen... Je ziet: ik verzamel informatie over allerlei Parelli-stuff voor gevorderden )
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Met het liften bedoel ik het omhoog brengen van mijn handen als ik mijn teugels al op maat heb maar het paard met zijn hoofd omhoog loopt. Een soort van match en mirror dus eigenlijk. Ik hou dit zo tot het paard 'nageeft' en dus op het bit 'duwt' en zijn hoofd omlaag brengt.

Mijn Room rijd ik altijd op de grote ring van de cradle...dan zie ik geen verschil met welk ander stang bit dan ook.
    Sier ben ik aan het overstappen van halster/neus druk naar bit en de cradle vind ik daarvoor een fijne oplossing.
    In het halster gaat hij hangen en toen ik een kaptoom probeerde begreep hij echt niet wat ik nou wilde met mijn handen in de lucht
    Met de cradle krijg ik toch echt al hele mooie ontspannen stukken en snapt hij het handen hoog principe!

Ik ben dus erg benieuwd wat mikey hierop tegen heeft en wat dan werkelijk anders is!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Met het liften bedoel ik het omhoog brengen van mijn handen als ik mijn teugels al op maat heb maar het paard met zijn hoofd omhoog loopt. Een soort van match en mirror dus eigenlijk. Ik hou dit zo tot het paard 'nageeft' en dus op het bit 'duwt' en zijn hoofd omlaag brengt.
    Wat jij hier beschrijft doet Philippe Karl precies op deze manier in DVD 1 van zijn 4 dressuur DVD's
    Ik ben dus erg benieuwd wat mikey hierop tegen heeft en wat dan werkelijk anders is!
    Ik eigenlijk ook, omdat ik gelijk aan Philippe Karl moest denken, toen ik je het zag doen
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Hoi, hier ben ik ook.
    Ayla die ging met de cradle achter het bit lopen. Zoals sommigen al weten zijn wij zijn eigenlijk al van in het begin niet zo gelukkig met dat hoofdstel geweest. Al die riempjes die de druk verdelen, die verhogen hem eerder. Ik had zo het gevoel dat ze daarmee vanzelf "inknikt" en dat wou ik niet. Als cursist heb ik Mikey niet horen zeggen dat hij er tegen was (zal zeker niet mogen van Mr. Parelli) Maar hij liet het wel duidelijk zo overkomen. Hij rijdt met een eenvoudige enkel gebroken trens. De handen hoog is omdat je dan in de mondhoeken werkt en niet op het tandvlees. Het liften is om de nek te laten openen. Dus : handen hoger dan we gewoon zijn, stelling vragen door 1 hand nog hoger en met de andere te begrenzen en dan het paard laten ontspannen. Het was helemaal nog niet de bedoeling dat wij, als beginnende L3, zo met een hoog hoofd gingen rijden. Dat is pas (veel) later, wanneer je paard sterker is en je verzameling gaat vragen.
    Hij reed wel met een hoog hoofd en eerlijk gezegd vond ik dat zijn paard de rug niet los liet en hun bouw vond ik ook niet zo goed maar dat is dan mijn mening. Hij zat wel mooi te paard en zijn paard liep recht.
    Pat vind ik ook niet mooi op de finesse dvd. is
    Die van mij is al verkocht. Als je nieuwsgierig bent, koop er dan ook één 2e hands als je kan en test het eens uit. Als het niet naar je zin is verkoop je het maar door. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik het eens gebruikt heb.
    Ik weet nu dat ik het niet zo ideaal vind.
    keep it fun!

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aylakim
    Hoi, hier ben ik ook.
    Ayla die ging met de cradle achter het bit lopen. Zoals sommigen al weten zijn wij zijn eigenlijk al van in het begin niet zo gelukkig met dat hoofdstel geweest.
    Heb je dan ook geprobeerd om de teugels aan de grote ring te bevestigen? En welk bit had je dan gekocht voor Ayla? En loopt ze met een ander bit dan niet achter het bit?? en weet je ook hoe dat dan komt??
    Hihi hoezo nieuwsgierig
    Ik weet dat ik in een voorkeurspositie zit wat dat betreft en ik kan ze alle drie proberen als ik het gevoel heb dat een paard niet lekker loopt met een van de drie.

Want eigenlijk is het een gewone stang als je de teugels aan de grote ringen maakt. Room was ook niet blij met de overstap van gewoon bit naar bevestiging aan kleine ring van de cradle en voor hem heb ik dus gelijk mijn teugels aan de grote ring gemaakt.

In mijn beleving is bijna elke stang fijner voor het paard dan een enkel gebroken trens...maar goed...dan wordt het weer een welles nietes verhaal en daar gaat het me niet om.

Als ik het dus goed begrijp is het 'handen hoog' van mikey dus de suspension rein van parelli?? Want die doen het ook om een soort van 'knik' te krijgen in de nek en dus een extra moment van verzameling.
    Ik leer het zo niet, niet mijn ding!

Verder ben ik nog steeds fan van de benadering van Karen Rohlf...

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ìk heb de cradle van Brenda overgekocht.
    ook ik heb mijn bedenkingen over het gebruik van een bit en zeker over de "uitvinding" van de cradle, en de beste manier om er achter te komen is inderdaad hem te gebruiken.
    toen ik de cradle voor het eerst zag dacht ik dat ik spoken zag: een Parelli-bridle met 2 verschillende neusriemen en 3 verschillende bitten, met en zonder tongvrijheid !!!!!
    had ik via PNH net het principe van less is more ontdekt en nu dit!

ik begrijp de theorie erachter inmiddels wel, maar of het ook echt zo werkt?
    vooral de tongvrijheid vind ik een term die gemakkelijk verward wordt met vriendelijk voor het paard, terwijl de inwerking van een bit met meer tongvrijheid juist veel scherper is: door de hoge boog werkt het bit meer in op de (gevoelige ) lagen dan op de (drukverdelende) tong.
    is het daarom dat de C1 en C2 worden aanbevolen voor RB paarden en de (scherpere) C3 voor de meer LB types??
    ik weet het niet, Parelli heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld, dus we zullen het proberen.

Anna, kun jij nog meer over jouw ervaringen vertellen?
    is de cradle misschien ontworpen om de minder getalenteerden onder ons verantwoord te kunnen laten rondsturen?
    een beetje zoals je een bot plastic mes geeft aan een kind om zijn eerste boterham mee te snijden?
    en hoe ervaar jij het gebruik van een bit, als je bv. Karen die prachtige dingen ziet doen op bv. Nova, met alleen een touwhalster?
    zij huldigt toch het principe dat je alles eerst met een touwhalster moet kunnen voordat je een bit gaat gebruiken?
    en dan zie ik haar ook nog alleen maar een eenvoudig hoofstel gebruiken, zonder neusriem,en zonder dubbel bit.
    en dan een aanleuning!!!! om van te smullen.

enfin, genoeg food for thoughts.
    mijn paard heeft een mening.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik moet het nog steeds goed nakijken, dus de rest volgt nog. Maar even om te beginnen. Voor zover ik weet rijdt iedereen in het begin op de grote ring, niet op de kleine. Het handen hoog is wel degelijk om het hoofd juist omhoog te brengen. Het hoofd omhoog brengen waren we nu wel mee bezig geweest alleen de pol fixen zoals Mikey het noemde komt pas later. Er bestaat niet echt zoiets als vertical flexion in deze benaming. Aangezien het is om het hoofd omhoog te brengen weet ik niet of je het kunt vergelijken met de suspension rein, maar het is dus niet voor het krijgen van de knik.

De cradle verschilt inderdaad weinig met een normale stang, alleen wordt voor het liften een enkelgebroken trens gebruikt. Verder denk ik dat er niet echt een enorm verschil zit tussen Karen en MIkey voor zover ik gehoord heb, heb Karen alleen nooit gezien, dus kan er niet over oordelen.

Ik ben ook absoluut niet ontevreden over de cradle en heb al veel te weinig verstand om te zeggen of een stang beter of minder is dan een trens, maar ik ga hiermee verder en doe het daarom met de trens,

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

@ Memphis:
    Mijn ervaring...tja die heb ik natuurlijk alleen met Room en Sier en kan dus alleen daarover vertellen!
    Ik ben met Room begonnen met een bit omdat mcl mij dit aanraadde. Mijn paard zijn bouw in combinatie met mijn gekluns zou dit noodzakelijk maken.
    Ik denk dat ik het daarin nu met haar eens ben. Niet dat ik een bit nodig had om mijn paard te sturen maar wel om het doel te bereiken met de middelen (ik en mijn paard) die voor handen waren!

Ik wist niks van dressuur en mijn paard nog minder...

Mijn ervaring met het confidence bit is dat het al beter ging dan met de gewone snaffle...Verder vond ik mijn paard altijd erg 'mouthy' op het bit.
    Volgens mcl niet iets om me druk om te maken....als wij hadden begrepen wat contact inhield zou het wel over gaan...Ik maakte nog wel eens een foutje en hij was gevoelig in zijn mond dus niet echt een fijne combi.

Ik heb dus een tijd zo doorgereden...tot de cradle er was. Ik schrok me ook rot toen ik dat ding zag en het eerste wat ik voelde was AVERSIE!! Zoveel metaal wilde ik toch niet in mijn paard zijn mond en dan al die touwtjes...bah!
    Toch me over alles heen gezet en eens geprobeerd...
    En miraculeus was mijn paard ineens echt SUPER licht en het meest belangrijke van alles super stil in zijn mond.
    Het kleine oog werkte niet voor hem dus gelijk naar de grote ring gegaan en het ging echt van een leien dakje....dus nooit meer het andere bit erin gehad....en tot nu vind ik het gewoon een fijn bit!
    Niet gezegd dus dat ik met een gewone stang niet hetzelfde resultaat zou hebben bij mijn paard...ik heb het nog niet geprobeerd.

Bij Sier was het anders...die heeft geleerd om tegen de druk van het halster in te gaan...foutje bij iemand anders aangeleerd en nu zit het in zijn hoofd gebakken....in geval van een brace ben ik gewoon kansloos met dat ding.
    De confidence vond hij net als mijn paard vreselijk....
    Het duurde in het begin wel 20 minuten voor ik het hoofdstel in kon doen....
    En ook veel kauwen en met zijn tong overal heen...

Dan het bit eruit gehaald na karen rohlf waar hij met de cradle eigenlijk wel fijn liep. Eerst mijn freestyle verbeterd...VEEL verbeterd!
    Nu ben ik dus weer begonnen en heb ik voor de optie teugels aan kleine ring gekozen omdat je dan nog meer druk achter de oren en op de neus hebt en hij zo kan wennen aan het bit.

Bleek weer de beste optie tot nu toe te zijn. Het bit wil ik ook niet gebruiken om mee te sturen...puur voor de aanleuning en de lengte van de hals enz...helaas lukt het me niet altijd...freestyle in de finesse is echt ontzettend moeilijk vooral met een paard wat zijn eigen agenda naast die van mij houdt. Room is daarin veel meegaander!

Kortom...
    Ik ben ontzettend voor hoe Karen Rolhf het doet en zou ook absoluut geen bit meer in doen als ik met een halster net zo kon rijden als zij...
    Feit is alleen dat ik het niet zo kan omdat mijn zit nog niet zo geschoold is als die van haar en ik dus letterlijk handen en voeten nodig heb om mijn paard uit te leggen wat ik dan wil in het doolhof van hulpen.

Met meer ervaring en een beter gevoel hoop ik dus mijn zit te scholen en het langzaam maar zeker ook zo te gaan doen.
    Dus het is enerzijds mijn menselijk ongeduld wat mij doet besluiten voor een bit te kiezen voor deze dingen en anderzijds mijn menselijk gevoel dat zegt dat het ook gewoon best heel erg goed gaat!!

@Margot:
    Ik heb echt begrepen dat de cradle gemaakt is om de overgang van halster naar bit wat vloeiender te maken en de bevestiging van de teugels aan de kleine ringen ervoor zorgt dat er meer druk op de neus en achter de oren staat dan op het bit...of dat het in elk geval verdeeld wordt over meerdere (6) punten.
    Als je dan met je paard zover bent dat het allemaal goed lukt kan je overschakelen naar de grote ringen en heb je dus praktisch alleen maar druk van het bit.

Dan kan je ook nog je elastieken neus band wisselen voor een van touw om zo de druk op de neus te benadrukken.
    Lijkt me dus niet de bedoeling dat iedereen op de grote ringen begint....dan vraag ik me ook af of de gebruiksaanwijzingen wel gelezen zijn...en of het wel van te voren is getest waarmee het paard het fijnst loopt....dat lijkt me toch altijd het doel!

En ik begrijp niet zo goed WAAROM het liften moet gebeuren met een enkel gebroken trens.
    En ik denk wel degelijk dat er een ENORM verschil zit tussen de benadering van Karen en die van Mikey...
    Zo heeft Karen het alleen over het bit gehad in de vorm van 'beter alleen als je al heel fijn kunt werken met je paard'
    Mikey heb ik van jullie alleen maar over een bit gehoord In elk geval geen alternatief ZONDER bit....of heeft hij dat wel gegeven??

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Klopt zowel Mikey als Wally beginnen heel snel met bit. Silke is helemaal niet voor een bit, Karen doet het weer anders. Noem maar op. Helaas heb ik echt niet zoveel savvy en verstand dat ik erover kan oordelen wat wel en wat niet goed is van wie of wat. Aangezien Mikey mij verder zo enorm goed heeft kunnen helpen en dit mij erg beviel met het bit, ga ik hiermee verder. Het is echt een keuze die ieder voor zich moet maken denk ik. Ik houd graag een lijn aan in wat ik wel en niet doe.

Hmm Eddy vertelde dacht ik dat het beter was om te beginnen op de grote ringen en je daarna overstapt op de kleine. Maar misschien ben ik mis. Mijn stelling hier strookt overigens wel met wat in de handleiding staat. Ik citeer "Note: If you are still having control issues and need to bend with one rein, it is best to
    attach the reins to the big rings."

En nog even over dat je suggereert dat ik de gebruiksaanwijzing niet heb gelezen of me totaal niet heb vediept in de cradle, nogmaals, ik vind er absoluut niets mis mee, Bully liep er goed op. Heb nu alleen de keuze gemaakt op een snaffle verder te gaan.

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

dat is interessant...
    Ik snap heel goed waarom parelli zegt dat je bij control issues op de grote ringen overgaat...vanwege het schaar effect wat je hebt als je met de kleine ringen werkt en dus dat de druk van 1 teugel niet lateraal is.

Maar als je nog control issues hebt dan zou je in theorie ook nog niet met de cradle moeten gaan rijden...lijkt me simpel...

En WAT is er dan zoveel beter aan de manier van lopen van Bully nu en voor de mikey cursus?? Vind ik wel boeiend...

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

@anna: dus toch een beetje zoals bij een kind dat vaardigheden moet leren zonder daarbij risico te lopen?
    ik vind je uitleg heel helder, en wat meer is: ook heel eerlijk.
    dat ongeduld speelt bij mij ook een rol.
    maar tegelijk besef ik dat dat ook de valkuil is, waarbij je weer de mogelijkheid hebt om je paard iets af te dwingen waar jezelf nog niet aan toe bent.
    eigenlijk zou ik enkel nog het bit willen gebruiken als ik zeker zou weten dat het voor mijn paard beter en fijner was.
    en misschien is dat ook zo, als ik door de cradle te gebruiken duidelijker kan zijn in mijn hulpen.
    een reden temeer om toch naast de finesse, ook de andere savvy's te blijven perfectioneren.
    ijzersterke formule toch, dat PNH.

ps. doe de groeten aan Els.
    mijn paard heeft een mening.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten