Mee eens. Maar het staat er wel.Maar als je nog control issues hebt dan zou je in theorie ook nog niet met de cradle moeten gaan rijden...lijkt me simpel...
Stuur je wel even een pb over dat andere wil niet het topic van Liesbet vervuilen.
Mee eens. Maar het staat er wel.Maar als je nog control issues hebt dan zou je in theorie ook nog niet met de cradle moeten gaan rijden...lijkt me simpel...
Stuur je wel even een pb over dat andere wil niet het topic van Liesbet vervuilen.
@Anna, je schrijft dat je hebt gemerkt dat je paard zoveel beter ging lopen met de cradle. Ik lees in dit topic vooral over (de vorm van) het bit. Maar heb je ook het gevoel dat het hoofdstel, met die hele drukverdelingsconstructie, een bijdrage levert? Werkt dat volgens jou?
Verder vind ik het wat vreemd dat je het advies hebt gekregen om met dit hoofdstel en bit te gaan rijden om je dressuur te verbeteren. Volgens mij was het toch te bedoeling dat het bit alleen als verfijning werd gebruikt, als je in principe ook al zover was met een touwhalster? Ik zelf ben er dan ook nog lang niet aan toe en weet ook niet of ik ooit zover kom en of ik het dan nog wil. Maar dat is een persoonlijk ding. Maar ik ben wel benieuwd of deze Parelli-uitvinding nou paardvriendelijker/ beter etc. is dan een standaard hoofdstel en stang of enkelvoudig bit.
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Overigens bedankt voor al jullie reacties. Dit is interessant!
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
@ Liesbet:
Mijn paard ging inderdaad beter lopen met het cradle bit, niet in de vorm van het lopen maar wel in de vorm van het contact, het stilhouden van zijn mond en het gevoel!
Ik heb zelf niet het hoofdstel en denk ook niet dat het leer op zich iets toevoegd aan het bit. Het is praktischer om het erbij te hebben omdat je het draadje over de neus makkelijk kunt bevestigen...ik heb een gaatje in mijn frontriem gemaakt om daar het draadje door te doen. Dus gewoon mijn oude parelli hoofdstel omgebouwd en dat gaat ook prima! Ik heb het hoofdstel wel gezien maar heb geen speciale dingen kunnen ontdekken waarom het 'beter' zou zijn dan een normaal hoofdstel.
En ik heb niet het advies gekregen om met de cradle te gaan rijden om mijn dressuur te verbeteren...ik heb de cradle een geprobeerd en het ging veel fijner dan met de confidence...dat leek me reden genoeg om over te stappen naar de cradle.
Ik heb het advies gekregen van Marie-Claire om met bit te gaan rijden toen ik klaar was voor de finesse...
Dus als verfijning op het halster.
Wetende dat dit twee jaar geleden was en ik Karen Rohlf als zodanig nog niet kende en alleen wilde beginnen met een bit onder deskundige begeleiding.
De keuze van Marie-Claire om een bit te gebruiken was omdat mijn paard (halve draver zonder enige vorm van achterhand gebruik en met een 4 beat galop) en ik (onwetende parelli student) meer hulpstukken nodig hadden dan alleen een halster om tot 'healty biomecanics' voor het paard te komen. Met de kennis die wij (ik en marie-claire) toen hadden.
Met mijn jonge paard, Quasi, wil ik erg graag kijken hoe ver ik kan komen op alleen een touwhalster met alle kennis in mijn rugzak die ik van Room en Sier heb gekregen.
Tot nu toe gaat dit allemaal prima op een halster en heb ik ook nog helemaal geen ambitie om er een bit in te hangen.
Dus ik denk zeker dat een bit iets toevoegd. Bij het ene paard meer dan bij het andere en bij het ene paard sneller dan het andere...
Never say never, don't always say always, just usually say usually![]()
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Ik hou het kort want ga zo meteen weer uit
Zonder cradle liep Ayla niet achter het bit. Ik heb met allebei de ringetjes geexperimenteerd en met de kleintjes ging ze er nog vlugger achter lopen. Ik heb voor de C1 gekozen, na het lezen van "ruiters en rechters" waar de auteur zegt dat het paard toch liefst nog een contact voelt met het bit en dit door een lichte tongvrijheid.
Mickey werkte ook eerst aan de basis, pas de laatste dag hebben we die bit-dinges gedaan.
Ik moest meteen al mijn teugels loslaten en aan de impuls werken. Ik werd bijna geflitst door die paal aan Eddy zijn straatdus cirkels....... dan werken met buigingen maar bij Karen werd zowel de poep als de schouder weg gezet. Bij hem enkel de schouder. Bij mijn lesgeefster werken we ook enkel met de schouder. Het wegzetten van de achterhand doet hij enkel voor zijwaartse bewegingen.
Het hoofd hoog is niet om die knik te krijgen, hij wil juist van daaruit die "pol" weer openen het is vnl bedoeld om niet op de voorhand te lopen. Ook voor het vertragen of stoppen moest het hoofd omhoog. Niet torenhoog maar genoeg om niet op de neus laten vallen.
Ik weet nog niet wat ik ga kopen. Ik denk een rechte myler comfortbridle met gewone D-ringen.
Moet er nu vandoor Baybay
keep it fun!
Hier zou ik dus ernstige vraagtekens bij zetten.Toch me over alles heen gezet en eens geprobeerd...
En miraculeus was mijn paard ineens echt SUPER licht en het meest belangrijke van alles super stil in zijn mond.
Anna, een poos geleden heb ik van jouw hand een stukje gelezen waarin je schreef over je vroegere ervaringen met een stang. Daarin schreef je dat het geen kunst is om een paard met een stang superlicht te rijden, maar dat je je vraagtekens had of het eerlijk was.
En nu dit?
Wat is het verschil volgens jou?
Dat er aan die stang een enorme schaar zat... En dat de cradle eigenlijk niks anders is dan een gewone stang zonder hefboom werking.
Op de kleine ringen wel iets meer maar dat heeft meer te maken met de druk op de neus, waar ook weer een elastiekje aan zit en geen kinketting.
De cradle heeft dus helemaal geen heftboom werking...dat is het verschil.
Het is dus een gewone myler met tongvrijheid..
Het elastiek zit niet strak en hij geeft ook nog wel voldoende contact om te weten dat het gewoon goed is....Hij kruipt er niet achter om het zo maar te zeggen wat hij bij het gewone bit wel meer deed.
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
O, oké. Bedankt voor de toelichting.
Vraag me nog wel af waarom je het dan in de quote een 'stang' noemt. Bij mijn weten is een bit zonder kinketting geen stang, maar gewoon een ongebroken bit.Want eigenlijk is het een gewone stang als je de teugels aan de grote ringen maakt. Room was ook niet blij met de overstap van gewoon bit naar bevestiging aan kleine ring van de cradle en voor hem heb ik dus gelijk mijn teugels aan de grote ring gemaakt.
In mijn beleving is bijna elke stang fijner voor het paard dan een enkel gebroken trens...maar goed...dan wordt het weer een welles nietes verhaal en daar gaat het me niet om.![]()
Bladwijzers