Ik weet niet of het hier al ergens staat, kon het iig niet vinden dus hier:
Een artikel over rijden met bit door Alexander Nevzorov.
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm
Ik weet niet of het hier al ergens staat, kon het iig niet vinden dus hier:
Een artikel over rijden met bit door Alexander Nevzorov.
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm
Heb je ook een link naar het wetenschappelijk artikel dat bij dit onderzoek hoort?
Vind dat wel interessant om te lezen. De getallen in dit artikel zeggen mij namelijk helemaal niets. Er staat niet bij welk bit gebruikt is, hoe groot de trekkracht aan de teugels was, etc. etc.
[quote="Callippo"]Heb je ook een ]
Wat raar, ik dacht dat ik had gelezen wat voor bitten er werden gebruikt, zal nog even zoeken.
ja hier is het
"Er is onderzoek gedaan met een enkele dressuurstang, zonder onderlegtrens."
Ik ben nog opzoek naar meer informatie.
OK, dat zal dan (vanwege hefboomwerking) het bit zijn waar ze de hoogste druk konden meten. Op 1 foto zie je op de achtergrond een hele serie bitten liggen.
Ik zou echt graag wat meer technische info over dit experiment lezen. Dit is enkel het persoonlijk verslag van Alexander en Lydia.
Hun waren ook de gene die het onderzoek begonnen![]()
Het zou dus vreemd zijn als uit dit onderzoek zou blijken dat het rijden met een bit geen negatief effect heeft. Dat iemand een witte jas draagt op een foto maakt hem geen onderzoeker, dat iemand iets onderzoek noemt maakt het niet wetenschappelijk.
Als ik dan dit stukje lees: "jarenlang hebben paardensportlieden een heleboel leugens over paarden uitgekraamd. Zij beschouwen de gedrilde, afgedwongen en openlijk "pijnlijke" bewegingen, die niets te maken hebben met de natuurlijke biomechanica van het paard, als "mooi" en ze wijzen elkaar de medailles toe als het paard deze bewegingen vertoont. Hoe meer er een "pijncomponent" is en marionetbewegingen van het paard, hoe hoger de beoordeling. De zogenaamde "paardensport" maar ook de zogenaamde "klassieke dressuur" moet zich dit aantrekken." en ik denk aan de foto op de website waarbij het paard op z'n rug ligt en meneer Nevzorov over het paard staat en z'n voorbenen vasthoudt bekruipt mij toch een onderbuik gevoel .......
[size=99px](iets met meerdere maten en meten enzo)
[/size]
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
Ik weet niet wat jij hebt gelezen, maar er hebben heel veel mensen mee gedaan aan dit onderzoek. dressuur ruiters, hoefsmeden, ECHTE wetenschappers en NH mensen.
Als je Nevzorov kent weet je echt dat hij het allerbeste voor zijn paarden heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA[/video]
btw, dit is geen aanvallend bericht!
Ik zie een filmpje van paarden aan het werk met oren naar achteren en zwiepende staarten. Ik zie niet waar hij het allebeste voor zijn paarden heeft.Oorspronkelijk Geplaatst door Lois
Omdat hij rijdt zonder bit maar met een halsring die hij strak vast houdt? Kan je mij het verschil uitleggen tussen een paard pijn doen in zijn mond of aan z'n hals?
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
Hier is al eens een hele discussie over geweest toch? In elk geval op Paard Natuurlijk maar volgens mij ook hier. Over de mate van schade door het bit. Wat een beetje jammer is, vind ik, dat het erg moeilijk is om te achterhalen hoe gekleurd of hoe wetenschappelijk dit onderzoek nu is. Persoonlijk moet ik ook erg lachen om die testpersoon/ruiter, die in volle wedstrijduitrusting aan de teugels mag trekken. Compleet met cap en al...![]()
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Ja, hier is-tie: viewtopic.php?f=61&t=16106
Hihihi, die foto's zullen vast bedoeld zijn om een nieuw Yahoo filmpje te maken
Waar ik vooral mijn vraagtekens bij zet, zijn de 'gemeten waarden' bij de druk in de mond. Als je 200 kg per vierkante cm wil uitoefenen, moet je een heel dun bit hebben, of een enorme hefboom. En daarnaast nog eens met flink wat kilo's aan de teugels trekken. Kwestie van eenvoudige natuurkunde.
Ja, ik heb ook het gevoel dat het hier en daar wat aangedikt is, maar zeker weet ik het niet. Op zich goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan, maar dit is zo vaag allemaal... Beetje gemiste kans, ben ik bang.
Ik heb een hele speurtocht gehouden in allerlei zoekmachine's wbt wetenschappelijke literatuur, maar NIETS kunnen vinden wat er ook maar in de verste verte op leek. Alleen maar heel veel patenten op verschillende bitten![]()
Nou ben ik niet thuis op dit wetenschapsgebied (wat is het eigenlijk? Biologie? Dierwetenschappen? ...?) dus misschien kijk ik niet goed... maar mijn twijfels zijn behoorlijk
En weet je wat ik zo jammer vind, dit is zonder twijfel gekleurd, wie weet zelfs aangedikt (en dus onwaar), maar daardoor nemen mensen het niet meer serieus, terwijl er denk ik best hele interessante dingen uit gekomen kunnen zijn. Maar dat beeld (wet. onderzoek) is vaak véél genuanceerder dan hoe het uiteindelijk naar de buitenwereld gepresenteerd wordt. Mensen willen zwart wit, goed-fout. Geen genuanceerd beeld. Ik vind dat weleens jammer.
Zwiepende staarten wil niet gelijk zeggen dat die paarden boos,bang of pijn hebben.Oorspronkelijk Geplaatst door saar
De oren van de paarden zie ik naar achteren maar niet in de nek. Naar achteren kan verschillende
betekenissen hebben maar niet boos of agressief, juist ontspannen of geconcentreerd.
@ liesbetm: Die cap snap ik ook niet helemaal :+ lijkt me totaal niet nodig![]()
Bladwijzers