Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: dringend vraag over deze voeropties!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

dringend vraag over deze voeropties!

ik heb 2 pony's lopen, diesel van 1.30 (13 jaar oud) en filcka 93 cm (1,5 jaar oud).

Flicka is van de zomer hoefbevangen geweest, dat hebben we toen niet gemerkt dus waarschijnlijk viel het ook erg mee.
    De DA en bekapper hebben dit geconstateerd aan de hoeven..

Nu voerde ik afgelopen winter altijd voordoog, omdat dat het enige is wat ik op stal heb en er is niet even een andere stal waar ik mijn pony's 24/7 buiten mag laten.

probleem is nu: Marco heeft me ten zeerste afgeraden om die 2 bakken helemaal te vullen, dat is VEEL te veel voor Flicka. Hij adviseerde er een rooster of iets voor te maken (soort betongaas bv) zodat ze wel onbeperkt hooi hebben, maar dat het beperkt eten is, niet schrok schrok schrok!

Dat zie ik opzich wel zitten, maar ik vind dat gaas eng en voor de tanden vind ik dat gaas ook niet echt prettig. Ik zou ook de kliko's VEEEL verder open kunnen snijden en er gewone hooinetten in kunnen hangen, zodat de hooiopname drastisch word verminderd en het hooi toch droog blijft. De kliko's zijn echt ideaal omdat het hooi droog blijft! En diesel at voorheen nat hooi niet altijd op, al is hij altijd wel erg verwend, als hij het echt koud heeft zal hij nat hooi toch ook wel gaan eten??

Nu dacht ik anders ipv de kliko's een hooinet te kopen bij http://www.hooinet.nl, maat L (80euro!)

Best een prijskaartje dus en het hooi word wel nat. De vraag daarover dus: zal diesel nat hooi uiteindelijk wel gewoon gaan eten? En 2: Hiermee word de hooiopname voor flicka toch wel dratisch verminderd?

Wat zouden julie kiezen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: dringend vraag over deze voeropties!

Ik had voor mijn paarden ook een rooster op het hooi liggen. daar bijten ze echt niet in hoor. dus waarom niet gewoon eens een tijdje proberen?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Gewoon een roostertje in de huidige opening van de kliko plaatsen. M.i. minder eng dan zo'n hooinet (en trouwens, waar wil je dat hangen dan? Heb je daar wel een droge plek voor?)
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

maar een rooster OP het hooi is wel wat anders dan voor het gat, dicht op de grond dus.
    Flicka heeft maar hele kleine hoefjes natuurlijk, lijkt me veel ergers moest ze in dat gaas belanden dan in dat hooinet.

Dat hooinet zou ik tussen 2 palen in de wei hangen, nee niet overdekt. De vuilnisbakken heb ik aangeschaft zodat het hooi overdekt blijft, maar ik vind dat gaas erg eng zo dicht bij de grond. Flicka heeft er namelijk wel een handje van om te maaien met die voorbeentjes.

Dan vind ik dat hooinet toch veel veiliger. Maar goed ik wil graag al julie meningen omdat ik zelf niet kan kiezen

Hoe zouden julie dat gaas trouwens bevestigen in die kliko's? Want dat vraag ik me ook sterk af..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Gewoon groot stuk nemen en dan met een boormachientje gaatjes maken in de kliko zodat je dat gaas met tierips vast kan zetten. Vind het een goed idee!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Dan moet je ook iets op je hooi hebben zodat het zakt, anders krijg je denk snel een leeggetrokken ruimte achter het gaas en gefrustreerde paarden.
    Op stal hebben wij metalen bakken met gaas in een houten frame over het hooi heen, met elastiek vast aan de onderkant. Hierdoor blijft er altijd hooi binnen bereik, maar moeten ze het er wel pluk voor pluk uit trekken.

Aangemeld
    Jul 2005

Stoeptegel erop leggen? Hoeft toch niet volledige oppervlakte te beslaan om de boel naar beneden te drukken?
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Zoiets lijkt me voldoende, ik heb helemaal beeld bij een paard dat uit alle macht nog wat probeert te pakken, maar alle sprietjes waar hij bij kon al heeft opgegeten en de rest zakt niet voor het rooster .

Bekend "probleem" Ryan doet ook hap, slik en weg is zijn hooi, een echte vent dus.

Ik heb een hooinet gekocht alleen niet bij hooinet.nl maar bij http://www.heunetz.de/index.php?cPat...ea04c619d0d212
    kost precies hetzelfde hooinet "maar" 51,20 euro.

Alsnog heel veel centjes natuurlijk maar goede service, snelle levering en een veilig en zeer stevig hooinet. (ik het maat paard genomen, maar denk dat voor jou kleiner handig is)
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Wij gebruiken zo'n groot hooinet, maar ik heb niet het idee dat ze er nou echt heel veel langzamer door eten. Ik vind het verder wel erg handig, want onze paarden waren altijd zo slim om in het hooi te poepen of er doorheen te lopen en het vervolgens niet meer op te willen eten
    Ben je met een hooinet niet bang dat Filcka er een hoefje in hangt?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

nou het was een rotdag zeg, bedankt voor al julie reacties!!

Voorlopig gaan we het nog proberen met de kliko's zoals ze zijn.. marco zegt dat filcka niet zoveel mag eten, stalgenoten roepen bij hoog en laag dat ze superdik is, maar je voelt haar ribben zo zitten en ook haar heupbotten en schoft voel je heel duidelijk zitten. Vorig jaar heb ik haar in dezelfde toestand moeten scheren en dat was echt erg om te zien, heb behoorlijk gehuild omdat ik zo geschrokken was.

Ik vind het moeilijk dat marco zegt dat ze niet zoveel mag eten van het voordroog, maar we hebben nu behoorlijk droog en arm voordroog en als flicka zo dun is dan kan ze dat hooi wel gebruiken. Ze lijkt behoorlijk dik, maar ze heeft werkelijk een vacht van ZEKER een wijsvinger lengte! Dat is onvoorstelbaar haast. Toen ik vandaag in de wei kwam was de bovenkant van de vacht behoorlijk nat en dus hing de boel al veel platter. En dan komen natuurlijk precies dezelfde mensen die eerst schreeuwen dat ze zo dik is naar mij toe dat ze broodmager is.

Waarom is het zo moeilijk voor anderen om door die vacht heen te kijken vraag ik me dan af, en waarom maak ik me zo druk om al die meningen

Aangemeld
    Jul 2005

Heb je een foto van Flicka zoals ze er nu uit ziet?
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik heb de foto's even in link gezet zodat ze in groot formaat te bekijken zijn.
    Ook 2 van het hoofd, omdat je daarop de dikke vacht beter kunt zien.

Het groene gras wat je daar nog ziet is inmiddels volledig weg trouwens

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLJ4RXUL.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-344HRASQ.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JG3KNEB8.jpg

Hey,

Ja, dikke vachten zijn misleidend, maar dat ze bevangen is geweest zegt genoeg.

Hoe zijn de mestballen? Ik vind haar buik namelijk abnormaal dik, terwijl ze verder niet dik oogt.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

mestballen zijn normaal, nette drolletjes zeg maar, zeker geen pap, maar het valt ook niet uit elkaar.

Ze is 1 oktober ontwormd met equimax maar wilde haar nu nog een x extra doen omdat ik dat idee ook beetje had, hangbuikje idee als t ware

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten