Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: Hoefzweren

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Hoefzweren

Het is weer zo ver....Essie heeft weer een hoefzweer of er is via het gat dat de DA heeft gemaakt toch weer vuil de hoef ingedrongen en weer een ontsteking ontstaan.

Ik heb de DA er dan ook nog niet bijgehaald....ik weet 100% zeker dat het weer een hoefzweer is omdat dit beeld psies hetzelfde is als vorige keer....bovendien is het ineens steenkreupel zijn meestal een hoefzweer. Gisteren liep ze nog goed en vanmorgen was ze ineens steenkreupel Verdraaien zou kunnen op stal ('s nachts staan ze op stal) maar dat heeft ze nog nooit gedaan eigenlijk, vandaar dat ik bijna nog zekerder weet dat het een hoefzweer is......

Maar goed de hoefsmid komt sowieso van de week dus die laat ik er ook naar kijken, maar nu komt het ik heb eigenlijk liever niet dat het gat zo diep wordt open gesneden....omdat er dan weer vuil in kan komen en met die nattigheid in de winter zou dat betekenen dat ze een tijd niet de paddock in zou kunnen (daar is het best blubberig). Dat er bij de kroonrand een wondje zit van het openbreken vind ik niet zo boeiend want dat is wel schoon te krijgen, maar dat de onderkant van d'r hoef helemaal open komt te liggen vind ik een rot idee. Dit gat zit er nog en is zeker een paar cm diep.....

Nou heb ik hier ook ooit gelezen dat er mensen waren die hem dicht hadden laten zitten of iets anders hadden gedaan in ieder geval dan de zweer heel diep uitsnijden.....dus mijn vraag is, is dit mogelijk? En zo ja wat zou je dan kunnen doen om het doorbreken te bespoedigen of de zweer eruit te krijgen.....of is echt de enige manier open laten snijden door de hoefsmid (die laat ik dat liever doen want de DA is vorige keer maar een eind in de rondte gaan snijden )

Kortom tips over hoe met een hoefzweer om te gaan.......
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Hoefzweren

Auk heeft toen hij net van de ijzers was een paar keer een hoefzweer gehad. Op advies van mijn bekapster hebben we er niet aan gesneden.
    Heb hem dagelijks arnicadruppels door zijn voer gegeven om het doorbreken te versnellen, het schijnt dat appelazijn hierbij ook kan helpen.
    Verder ervoor gezorgd dat hij zacht en droog kon liggen als staan zeer deed. Het heeft nooit langer dan 2 dagen geduurd voordat de zweer eruit was.
    Sterkte en een knuf aan Essie! Zweren zijn nooit fijn
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    May 2005

Arnica....nooit aan gedacht, heb ik hier liggen dus dat ga ik geven in ieder geval thanks voor die tip. Er is nog een homepathisch middel waar ik effe niet op kan komen (stom als klassiek homeopaat ) dus dat ga ik ook even opzoeken. Misschien straks zelfs wel even langs om er meteen mee te beginnen (zal ik haar meteen die knuf geven, wie weet helpt dat ook )
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hè jesses alweer!?! Heb helemala geen ervaring met hoefzweren. Als het uit datzelfde gat moet komen kan je op die plek misschien trekzalf smeren? En als er een gat is dat dagelijks uitspuiten met een spuit waarop het plastic omhulsel van een infuusnaaldje zet (dat wat in het bloedvat achterblijft)?
    Hopelijk krijg je tips!
    Kussie voor arme Es....

edit: niet inspuiten met trekzalf, dat bedoel ik niet hoor!! Maar om schoon te spoelen....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Toen ik First van de ijzers af liet halen, heb ik aan mijn bekapper een aantal "wat moet ik doen als-vragen" gesteld. Ik was toen ook bang voor hoefzweren. De bekapper heeft toen gezegd dat ik hem in dat geval vooral NIET binnen mocht zetten en zoveel mogelijk met hem moest gaan lopen. Ook mocht er zeker niet door een dierenarts in gesneden worden. First heeft ze gelukkig niet gekregen, maar enkele weken later had een paard bij ons op stal zo'n verschrikkelijke zweer en daar hebben we de tips op geprobeerd. Dat wandelen was de eerste passen echt heel erg naar om te zien. We moesten hem toen echt vooruit "jagen" maar hij ging wel steeds beter lopen en de zweer is toen na een paar dagen vanzelf opengebroken. Heel mooi, want het lichaam heeft het dus op dat moment echt zelf opgelost !
    Succes

Aangemeld
    May 2005

Bedankt voor de tips en het medeleven

Ik ga hem toch weer open laten leggen misschien niet verstandig maar ik ga van het een in het andere vervallen op deze manier.......Ester valt bijna om bij het lopen. In de paddock verzet ze mooi bijna geen stap, en die is te nat om ze er 's nachts in te laten staan dus 's nachts moet ze sowieso opstal.
    Op het land kunnen ze nu niet zonder hun benen te breken (zakken echt weg tot aan knieen) dus 24/7 naar buiten kan niet

Rechtsachter heeft ze flinke artrose....dat been is ze nu in korte tijd weer aan het overbelasten dus het lijf loopt tik na tik op op deze manier

Er zat toch al een gat in de hoef van de vorige zweer (of dezelfde dat zal blijken) dus wat dat betreft.......ik heb mijn DA gebeld en die komt. Hoefsmid kreeg ik niet te pakken helaas maar die komt van de week ook, alleen weet ik niet precies wanneer. Dus ik ga de DA alleen vragen hem iets open te leggen en dan kijkt de hoefsmid wel verder.......

Ik moet gewoon maar veel met haar gaan lopen buiten de paddock tijden om

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik hoop dat het met Essie vlug terug goed komt. Het is een sterk paard!!!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Sterkte Frances, baalen!!

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Lieve F6,

Veel sterkte en kracht voor jouw Essie!

( Enne, ik heb altijd geleerd dat lopen noodzakelijk is om de zweer te laten doorbreken. Maar dat is natuurlijk onwijs pijnlijk!! Ik zou ook niet goed weten of ik dat mijn paard in die situatie aan kan doen.)

wat vervelend, dit hele gebeuren! Ik hoop dat ze snel minder pijn zal hebben en dat het beter zal gaan...
    sterkte ermee!!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Aangemeld
    May 2005

De DA is net geweest en die kan niet echt iets vinden

De oude ontsteking zag er mooi en rustig uit dus die is het niet.....verder was ze op een deel van haar hoef nu wel overgevoelig voor de visiteertang maar toen ze daar wat wegsneed kwam er nauwelijks vocht uit...een heel klein straaltje, tenminste dachten bij want het was niet heel duidelijk
    Maar ze liep veeeeeeeeeeeel te kreupel voor dat wat we misschien gevonden hebben
    DA durfde niet verder te snijden omdat ze dan een puinbak van de hoef maakt......

Hoefsmid dus weer gebeld en die komt of vanavond of morgen langs, hopelijk kan hij wat vinden.

Het zit overduidelijk in de voet vond ook de DA, maar wat het deze keer is is vooralsnog een raadsel *zucht*
    Nadat de DA was geweest wilde Est helemaal geen stap meer zetten........ze wilde zelfs even niet eens eten

Hopelijk heeft de DA dus wel iets opengelegd ofzo en is het morgen minder of kan de hoefsmid toch nog verlichting brengen...........

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Just my two cents.....

Hier ook ervaring met arnica en de hoef weken in appelazijn en niet snijden. Het moet alleen wel een sterkere arnica zijn. Ik weet niet meer precies hoe dat werkt, maar iets met D.......? Als homeopaat weet je dat misschien wel (en anders heb ik dat zo voor je nagevraagd). Dat kon ik niet zo bij de aphtheek kopen, maar op aanvraag konden ze dat wel leveren.

Sterkte ermee, het is altijd naar om je paard zo te moeten zien.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sarah
    Just my two cents.....

Hier ook ervaring met arnica en de hoef weken in appelazijn en niet snijden. Het moet alleen wel een sterkere arnica zijn. Ik weet niet meer precies hoe dat werkt, maar iets met D.......? Als homeopaat weet je dat misschien wel (en anders heb ik dat zo voor je nagevraagd). Dat kon ik niet zo bij de aphtheek kopen, maar op aanvraag konden ze dat wel leveren.
    Goh, dat advies hebbenvast van dezelfde
    Ik heb destijds 3 keer per dag arnica D6 gegeven, verder niets, maar het was binnen 2 dagen uitgebroken, beide keren.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    May 2005

Arnica D6....D6 is inderdaad een vrij fysieke potentie....hoe lager de potentie hoe fysieker het werkt zeg maar kort door de bocht......

Ik heb alleen Arnica C30, C200 en MK in huis maar goed dat zou niet uit moeten maken.....als het werkt dan werkt het.

Ze heeft echt ontiegelijke pijn weer, arm paard. Net nog even geweest en ze is net als vorige keer wel vrolijk en gezellig maar ze staat me een partij zwaar te ademen zo nu en dan .

S h i t F6, ik leef met jullie mee.

Steek nu een kaarsje voor jullie aan, morgen gaat het gewoon weer beter!
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten