Het is weer zo ver....Essie heeft weer een hoefzweer of er is via het gat dat de DA heeft gemaakt toch weer vuil de hoef ingedrongen en weer een ontsteking ontstaan.
Ik heb de DA er dan ook nog niet bijgehaald....ik weet 100% zeker dat het weer een hoefzweer is omdat dit beeld psies hetzelfde is als vorige keer....bovendien is het ineens steenkreupel zijn meestal een hoefzweer. Gisteren liep ze nog goed en vanmorgen was ze ineens steenkreupelVerdraaien zou kunnen op stal ('s nachts staan ze op stal) maar dat heeft ze nog nooit gedaan eigenlijk, vandaar dat ik bijna nog zekerder weet dat het een hoefzweer is......
Maar goed de hoefsmid komt sowieso van de week dus die laat ik er ook naar kijken, maar nu komt het ik heb eigenlijk liever niet dat het gat zo diep wordt open gesneden....omdat er dan weer vuil in kan komen en met die nattigheid in de winter zou dat betekenen dat ze een tijd niet de paddock in zou kunnen (daar is het best blubberig). Dat er bij de kroonrand een wondje zit van het openbreken vind ik niet zo boeiend want dat is wel schoon te krijgen, maar dat de onderkant van d'r hoef helemaal open komt te liggen vind ik een rot idee. Dit gat zit er nog en is zeker een paar cm diep.....
Nou heb ik hier ook ooit gelezen dat er mensen waren die hem dicht hadden laten zitten of iets anders hadden gedaan in ieder geval dan de zweer heel diep uitsnijden.....dus mijn vraag is, is dit mogelijk? En zo ja wat zou je dan kunnen doen om het doorbreken te bespoedigen of de zweer eruit te krijgen.....of is echt de enige manier open laten snijden door de hoefsmid (die laat ik dat liever doen want de DA is vorige keer maar een eind in de rondte gaan snijden)
Kortom tips over hoe met een hoefzweer om te gaan.......
Bladwijzers