Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Hoefzweren

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Hoefzweren

Dat hoop ik Marlous

Ik wordt goed op de proef gesteld dit jaar.....heb nu weer momenten dat ik denk komt goed en momenten dat toch de paniek weer toeslaat.....

Est is inderdaad een sterk paard net als Rengel al zei....ze kan veel hebben is erg hard maar dit is ook haar even te veel
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He akelig dat de da niets heeft gevonden, krijgt ze nu ook pijnstillers of moet dat juist niet, zo akelig om je beestje pijn te zien lijden, succes Frances!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Niets zo vervelend als je paard pijn zien hebben inderdaad. Ik vond het ook heel moeilijk toen Auk zo'n last had, begon bijna te twijfelen aan de keuze voor blootvoets. Gelukkig brak het bij hem steeds nog vrij snel door...

Wat betreft de verschillende soorten arnica heb ik geen idee waar het over gaat Deze was gemakkelijk te krijgen en heb nu altijd een flesje achter de hand in de EHBO-kist.
    Is het juist goed of slecht dat D6 'vrij fysiek' is?
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Niets zo vervelend als je paard pijn zien hebben inderdaad. Ik vond het ook heel moeilijk toen Auk zo'n last had, begon bijna te twijfelen aan de keuze voor blootvoets. Gelukkig brak het bij hem steeds nog vrij snel door...

Wat betreft de verschillende soorten arnica heb ik geen idee waar het over gaat Deze was gemakkelijk te krijgen en heb nu altijd een flesje achter de hand in de EHBO-kist.
    Is het juist goed of slecht dat D6 'vrij fysiek' is?
    Homeopatische middelen zijn er in diverse verdunningen te krijgen D, C, MK, LM potenties zeg maar.....D is de laagste potentie dat inhoudt dat het minder verdund is. Dus hoe hoger je komt hoe minder echte arnica er nog in zit zeg maar.
    Even simpel gezegd hoe lager de potentie hoe meer het op het fysieke werkt en hoe hoger de potentie hoe meer het op de mind werkt..........op zich zeggen homeopaten nl. dat het probleem in intentie ontstaat in de energie die je doet leven.... de fysieke problemen zijn daar een uiting van zeg maar. Hm misschien maar eens een homeopathie topic openen
    Lagere potenties moet je ook vaker geven dus een D 3x per dag klopt wel....C potentie zou ik 1x per dag kunnen geven ofzo.

Ik als opgeleid klassiek homeopaat heb alleen vanaf C potentie in huis eigenlijk......maar dat kan ik best geven. Maakt niet zoveel uit, beter iets dan niets
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Dank u voor de uitleg! Boeiend!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    May 2005

Was er even vergeten bij te zeggen dat je eigenlijk zou denken dat de D potentie, die dus minder verdund is, sterker zou zijn dan de C, MK, LM potentie maar dat is niet zo vandaar dat je die potenties minder vaak hoeft te geven.

Bovendien zeiden ze op school altijd maakt in sommige gevallen niet uit welke potentie je gebruikt....in een noodsituatie gewoon gebruiken wat je voor handen hebt

hoi mensen!

Als je wilt weten of een paard een zweer in zn hoef heeft (een ontsteking, ontstaan door 'trauma', lees kneuzing door steentje, verkeerd geplaats ijzer of iets degelijks) kun je dat vrij eenvoudig voelen en zien, allereerst is ie vaak heel erg kreupel (vaak alleen breuk of zweer!) tweede duidelijke aanw is een warme voet. Derde duidelijk aanw is een pulserende ader. Bij al deze symptomen is het in 95 proc bingo, een zweer. (als ader aan binnenzijde klopt, zit ie aan die kant van de hoef, en vise versa).

Een zweer veroorzaakt zoveel ongmak en kreupelheid omdat het heeeeel veeeel pijn doet. Deze pijn wordt veroorzaakt doordat er een ophoping van ontstekingsvocht drukt tegen de sterk gezenuwde voet, het vocht kan niet sneller weg, dan dat het geproduceerd wordt, zodoende een ophoping!

Het vocht, of pus zoekt nu de weg van de minste weerstand.... na een paar dagen zal de kroonrand openbarsten, of ergens onder de voet zal een opening ontstaan. Het vocht kan weg, en de pijn, kreupelheid zal snel verdwijnen.

Als jouw paard een zweer heeft, moet je er volgens mij voor zorgen dat ie zo kort mogelijk last heeft?

Gewoon de voet in hete water met soda zetten helpt om de voet zachter te maken, zo zal het ontsekingsvocht sneller afgevoerd kunnen worden(soda trekt ook nog vuilnaar buiten)

Vervolgens moet/hoef je volgens mij niet (te)wachten tot de ontsteking vanzelf doorbreekt, maar zal een vakbekwaam bekapper of reguliere hoefsmid veel kunnen betekenen voor een paard met veel pijn. (dierenarts kan ook, mits een goede!hebben meestal minder ervaring met messen en voeten...)

Hij of zij zal de exacte plaats bepalen, door voelen, visiteren en kijken (als ie zomaar gaan snijden, heeft ie meestal geen idee en graaft ie maar wat...), als dejuiste plaats is ontdekt, maakt ie een zo klein mogelijk gaatje, wat iets taps toe loopt(zo zal er geen vuil in blijven zitten), maar groot genoeg om het vuil naar buiten te laten. Vervolgens nog twee dagen in de soda (2-3 daags) en weg is het probleem. Gat groeit vanzelf dicht, blijft nog wel ff gevoelig, maar komt goed.

Als er snel weer ernstige kreupelheid onstaat, is meestal de uitweg niet groot genoeg geweest, en weer dicht geslipt.

Mest en urine in het uitgesneden gaatje zijn niet heel ok, dus best ff afdekken met watje met teer, of egiptische zalf.
    klei kan niet veel kwaad.
    dus gewoon de wei weer in!

in ieder geval nooit ontstekingsremmers of pijstillers geven!!!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

altijd nuttig een beetje advies van een vakman

Het zou wel fijn zijn als je je net als iedereen even voorstelt in het voorstel topic.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door oofoof
    Als je wilt weten of een paard een zweer in zn hoef heeft (een ontsteking, ontstaan door 'trauma', lees kneuzing door steentje, verkeerd geplaats ijzer of iets degelijks) kun je dat vrij eenvoudig voelen en zien, allereerst is ie vaak heel erg kreupel (vaak alleen breuk of zweer!) tweede duidelijke aanw is een warme voet. Derde duidelijk aanw is een pulserende ader. Bij al deze symptomen is het in 95 proc bingo, een zweer. (als ader aan binnenzijde klopt, zit ie aan die kant van de hoef, en vise versa).
    Geen warme voet en geen pulserende ader te bekennen.....niet deze keer en vorige keer ook niet.
    De hoefsmid EN de DA hebben gevoeld en kunnen beide dingen niet voelen. Pulserende ader en warme voet kan overigens ook hoefbevangenheid betekenen dus hoeft niet altijd een hoefzweer te zijn

Hij of zij zal de exacte plaats bepalen, door voelen, visiteren en kijken (als ie zomaar gaan snijden, heeft ie meestal geen idee en graaft ie maar wat...), als dejuiste plaats is ontdekt, maakt ie een zo klein mogelijk gaatje, wat iets taps toe loopt(zo zal er geen vuil in blijven zitten), maar groot genoeg om het vuil naar buiten te laten. Vervolgens nog twee dagen in de soda (2-3 daags) en weg is het probleem. Gat groeit vanzelf dicht, blijft nog wel ff gevoelig, maar komt goed.
    Beide keren dat Es kreupel liep is er gevisiteerd, gevoeld, geklopt maar ze gaf totaal geen reactie Geen enkel plekje was gevoelig......dus de zweer was heel moeilijkt te lokaliseren.

(Mijn andere paardje trouwens ook toen die een hoefzweer had in eerste instantie niks te vinden, het heeft een week geduurd zo onderhand en toen gaf dat paardje pas reactie op de visiteertang en konden we vaststellen dat het om een hoefzweer ging en waar die zat, en toen was de reactie die ze gaf ook nog twijfelachtig.)

Maar met de eerste hoefzweer heeft ze een tijdje met een hoefzak omgelopen nadat de zweer was opengesneden en hebben we het 2x per dag schoon moeten maken met betadine op advies van de DA.

Als er snel weer ernstige kreupelheid onstaat, is meestal de uitweg niet groot genoeg geweest, en weer dicht geslipt.
    Uitweg is vergroot toen ze weer kreupel liep in eerste instantie door de DA omdat ik de hoefsmid niet te pakken kreeg. Maar en de DA en de hoefsmid konden niks vinden....het was nog open genoeg, zag er mooi rustig uit en was zelfs al mooi aan het genezen voor zover ze dat konden zien.

Ze is alleen maar kreupeler gaan lopen....meer wegsnijden kon niet want dan zou de hoef het zowat begeven.

Er is dus helaas iets anders aan de hand met mijn paardje......was het maar een hoefzweer de 2e keer dan liep ze nu weer vrolijk rond te huppelen

Enne net wat Anroomy al zegt het zou leuk zijn als je je hier Stel je voor! even voorstelde . Dan weten we wie je bent, wat je doet en wat voor paardjes je hebt enzo, wel zo gezellig om dat te weten

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

oofoof.....wordt geen "loesje" en stel je idd even voor. Je kan het helder en duidelijk verwoorden, zeker bij medische zaken zijn zulke leden erg welkom!! Met elkaar hebben we best veel kennis die we bij problemen graag uitdelen aan elkaar. Bedankt voor je info in ieder geval, ik sla het weer op in m'n brein!

jaja zal me voorstellen, maar nu ff niet, met nog ff denken hoe en wat..

loesje is toch best ok?

Ene kan inderdaad ook bevangen zijn... (maar das vaak aan twee voetjes? en zal dan met visiteren snel achter zijn, goevoel rond straal..) Ken echter ook pipo die dus hoefbeen is gaan uitgraven.... tja, i rest my case!

Is balen van paard! Hoefzweer is idd eigelijk vaak minst erge. Vreselijk als paard kreupel is, en je weet niet hoe of wat!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

loesje is toch best ok?
    Waarom niet?
    Erg fijn dat je hier info komt geven! Maar dit is een vrij persoonlijk forum en we horen graag wie er achter de info zit. Bijvoorbeeld hoeveel ervaring je hebt als hoefsmid en welke opleiding(en) je gevolgd hebt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

En dan wel van ons verwachten dat we al die lappen tekst volledig serieus nemen?
    Je schrijft tot nu toe niet bepaald in het 'forum-straatje', heb je al wat meer rondgelezen hier?
    Doe dat eerst, stel je een beetje voor (we hoeven je pincode echt niet te weten hoor) en dan kletsen we weer gezellig verder
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Diana+Jasper's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2008

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar als het een hoefzweer is kun je ook nog de voet inpakken met zuurkool en een hoefzak
    Nacht om laten en desnoods herhalen.

Tenminste dat is wat mijn NB doet bij hoefzweren.

De zuurkool maakt de hoef zacht en trekt het vuil eruit.

Ervaring heb ik er (gelukkig) niet mee dus dit is puur wat hij mij vertelde.

Veel sterkte met je paardje....
    De Japster, is BAREFOOT again!!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diana+Jasper
    Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar als het een hoefzweer is kun je ook nog de voet inpakken met zuurkool en een hoefzak
    Nacht om laten en desnoods herhalen.

Tenminste dat is wat mijn NB doet bij hoefzweren.

De zuurkool maakt de hoef zacht en trekt het vuil eruit.

Ervaring heb ik er (gelukkig) niet mee dus dit is puur wat hij mij vertelde.

Veel sterkte met je paardje....
    Huh, zuurkool?
    Ik heb wel een keer een verband erom gedaan met animalentex, een soort desinfectered spul. Zuurkool heb ik nog nooit van gehoor...
    Wie zijn eigen weg loopt, zal nooit verdwalen

Bladwijzers

Forum Rechten