Hahaha,
Ik kom net van bokt.nl af en heb een hele discussie gehad over scheren van paarden.
Ik heb gezegd dat ik het onnatuurlijk vind en geen gezicht een deken op een paard.........kreeg me toch van alles op mijn dak.![]()
Dus ik vroeg, wat is nu een echte goede reden dan om te scheren.
Komen ze over zweten en een belemmering voor het paard in zijn prestaties.
Nu vraag ik me af, hebben ze nu gelijk, of hebben ze nu geen gelijk?
Is scheren vanwege het zweten echt noodzakelijk of stellen de damens van de dressuur zich gewoon aan?
Even wat quotes:
[size=99px]Ik scheer mijn paard omdat hij onmogelijk zijn warmte af kan voeren met een dikke wintervacht. Ik heb van de zomer zelfs overwogen om hem ook te scheren, omdat hij zwetend in de wei stond. Dat vind -ik- dus zielig.
Ik scheer paarden omdat ze teveel haar hebben voor het niveau van trainen.
Als jij je paard 5x per week zou trainen en wedstrijden rijd, en je ziet dat ie na een kwartier al veelte bezweet is en ook nog eens ontzettend nazweet omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, dan is scheren toch geen stom idee?
Persoonlijk zie ik mijn paard liever fris en fruitig met een geschoren vacht dan suf en sloom met een dikke wintervacht.
Ik scheer mn paard ook. Ik heb nu alleen zn hals geschoren. Ik doe dit enkel en alleen zodat hij zn warmte beter kwijt kan.
Ik heb een haflinger en een shetlander. Met name de shetlander staat vol in het werk (aangespannen). Op het moment dat ze dik in haar vacht komt merk ik dat ze veel minder voorwaarts wordt, veel minder plezier krijgt in het werk. Om de simpele reden dat ze met 5 minuten werk zeiknat is en loopt te hijgen en te puffen. Na het werk vervolgens niet droog te krijgen. Op het moment dat ik haar geschoren heb, is ze er gelijk weer, en kunnen we gelijk weer lekker trainen.
Dekentje op, overdag (zolang het land het toelaat) lekker in de wei, en mijn pony klaagt niet hoor....
Ik heb mijn paard ook altijd geschoren in de winter, merkte met intensief trainen dat een paard veel frisser loopt en er echt van kan opknappen![/size]
EN zo kan ik nog wel even doorgaan![]()
Bladwijzers