Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 61 tot 71 van de 71

Topic: Scheren discussie, graag jullie mening......

Re: Scheren discussie, graag jullie mening......

Nee ze wordt nat van de stro, ze gaat op een of andere manier altijd op de verkeerde plek in de stal liggen (plaatsen waar ze geplast heeft enzo)

Ik controleer iedere dag of ze het koud of warm heeft, en tot nu toe voelt ze altijd prima aan (niet te koud en niet te warm) behalve op de natte plekken (echt te koud).
    Nu met de deken op zodat ze niet meer nat kan worden gaat het beter, helaas trekt de vocht die in haar haren zat in de naden dus was van plan een 2e erbij te kopen zodat 1 kan drogen als de ander op haar ligt. Maar nu ik twijfel over het wel of niet scheren wacht ik daar even mee tot ik zeker weet wat ik ermee wil doen, want dan heeft ze wel een dikkere deken nodig dan wat ze nu heeft.

Ze stond buiten zonder deken, daardoor heeft ze ook zo'n ontzettend dikke vacht...
    Ik heb een oproep geplaatst voor een weiland, mijn instructrice kijkt ook rond, maar weet niet helemaal zeker meer of ik dat nog wil gezien ik haar humeur veel beter vind nu ze op stal staat.
    Ik snap niet helemaal waarom ze nu vrolijker is, want ik dacht dat paarden zich buiten veel meer op hun gemak voelde.
    Maar dat is niet mijn enige punt...

Epen is vrij klein, het meeste land is van boeren voor de koeien, en daar willen ze (vooral 's winters) geen paarden op. Het andere land (wat ook verhuurd wordt) is bezet door andere paarden eigenaren hier. Ik zei laatst tegen mijn instructrice (die woont hier al een hele poos en kent ook zowat iedereen met land) 'tegen het voorjaar zal er wel wat vrij komen denk ik' maar dat zag ze somber in. Ook zij had geen plek meer op haar weides helaas.
    Luuk ver van huis zetten vind ik geen optie, vooral met het veulen straks niet.
    Ik ga me dan veel te veel zorgen maken omdat het verder weg is van huis en ook als er wat is, ben ik er niet binnen 15 minuten.. Ik heb dat toen gehad met Malik, was ook telkens ruim 30 minuten van huis, en die was niet eens drachtig

Dus zoveel twijfels, en beslissingen te maken.

Ik kijk het gewoon even aan qua stalling, zodra ik ook maar merk dat ze het niet fijn vind dan houd het ook op, maar ze is echt duidelijk vrolijker. (in de lente/zomer staan de paarden daar trouwens wel veeeeel langer buiten, de manege heeft ook echt heel veel land)

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Mijn haf is ook niet geschoren en ben het ook niet direct van plan. Laat die dikke wintervacht maar komen en het is nog schattig ook
    Maar ik train hem ook niet intensief.
    Mensen die wel intensief trainen met hun paard, daar kan ik wel inkomen dat ze hem scheren. Of mensen die endurance doen ofzo. Dat is voor het paard volgens mij toch aangenamer.
    Zolang je maar in de eerste plaats denkt aan het belang van je paard!

Ik blijf dit een vreemde discussie vinden... Ik wil echt niemand aanvallen, maar wat mij betreft is scheren iets heel onnatuurlijks en zou je pas in allerlaatste instantie moeten toepassen. Je paard krijgt niet voor niets een dikke vacht als het buiten kouder wordt. Wie zijn wij om die er af te scheren en het paard dan maar dik in te pakken met dekens (die het paard vaak beperken in zijn bewegingsvrijheid). Okee, als je paard ademhalingsproblemen krijgt door zijn dikke vacht is het voor hem misschien prettiger om een streepje te scheren. Maar je zou er ook aan kunnen denken om in de winter je activiteiten met je paard wat aan te passen, zodat ie niet zo enorm gaat zweten. Of meer tijd nemen om hem te laten afkoelen. Ik heb een beetje het gevoel dat veel mensen hun paard aanpassen aan hun eigen wensen en niet zo zeer kijken naar het paard. Laatst is er bij ons op de boerderij nog een merrie ontdaan van haar wintervacht. Echt helemaal, en kort! En wat zeggen de dames dan in koor: 'Lekker hoor..." Alsof het paard daar om gevraagd heeft. Het ging er in dit geval gewoon om dat haar baasje dan fijn kon doortrainen (ja, wat moet je anders met je paard?). Het argument 'hij voelt zich er veel lekkerder bij' heb ik al zo vaak gehoord en voor zoveel situaties, dat ik vaak het vermoeden heb dat het vooral voor de mens veel prettiger of makkelijker is (paard staat fijn op stal, wordt niet vies, gaat niet zweten, krijgt hoefijzers etc.). Okee, natural horsemanship is niet hetzelfde als natuurlijk paardhouden, maar het houdt volgens mij wel in dat je moet kijken naar wat je paard gelukkiger en gezonder maakt en niet wat voor de mens het beste uitkomt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Rijden op een paard is sowieso heel onnatuurlijk.
    Maar ik snap geheel wat je bedoelt! Daar kan ik me wel in vinden.
    Maar ik denk niet aan wat wel of niet natuurlijk is, ik denk aan wat fijn is voor mijn paard.
    Luuk vind rijden geweldig, als ik ga wandelen met haar loopt ze achter me aan, en zoekt ze naar grasjes (vind ze ook leuk hoor maar niet zo leuk als rijden)
    Als ik ga rijden is ze bijna niet te houden, oortjes lekker naar voren heerlijk rondkijken, geen zin om stil te staan enzo, ze vind het echt heerlijk.
    Dus dan denk ik dat het fijner is als ik haar laat scheren, want ik kan me niet voorstellen dat paarden zweten fijn vinden.

Het wel of niet vies worden en weet ik het wat dat boeit me al helemaal niet

Tuurlijk vindt je paard het fijn om te gaan rijden. Die van mij ook. Maar er zijn nog veel meer dingen die hij leuk vindt. Hij hoeft ook niet elke keer zeiknat te worden als we gaan rijden, hoewel ook die van mij een flinke wintervacht heeft. En dan nog: is zweten erg? Als jij sport, dan zweet je toch ook? Waarom zou dat voor een paard zo vreselijk zijn? Dat hoort er gewoon bij. Even rollen in het zand, schudden en klaar. Denk je dat je paard het fijn vindt om geschoren te zijn, om altijd een of meerdere dekens op te hebben, of om in de stal te staan omdat het buiten te koud is?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Daarom heb ik dus een race-streep. Die heeft namelijk totaal geen directe consequenties voor je paard, behalve dat hij zichtzelf niet meer zo in het zweet loopt.
    Géén deken, geen stal, geen gezweet, en een veel betere ventilatie. Ik heb haar nu een maand buiten staan met een racestreep zonder deken (op een wei zonder enige beschutting) en ze is nog steeds niet verkouden, heeft haar vacht nog steeds niet rechtop staan voor extra isolatie, en zweet daar en tegen op haar héle lijft veel minder,
    Voorheen was ze na 15 minuten van kop tot kont kleddernat, en nu nauwelijks nog, na 3 kwartier behoorlijk werken.

Het ziet er alleen niet zo heel mooi uit

hahaha ik zal het meenemen in mijn twijfelen

Ik scheer niet. Zal overigens niet zeggen dat ik het nooit zal doen. Wel staan 3 van de 4 paarden onder een waterdichte deken. Reden: Baduh is 19, heeft nog 4 hoektandjes en mist wat kiezen. Ondanks dat hij, mede dankzij de Subli Seniores Priores, al aardig op gewicht is inmiddels, zet ik hem onder een dek omdat ik hem zijn energie liever laat stoppen in het op gewicht blijven. Dat ik ook met hem rij en hem wat makkelijker droog krijg nu is meegenomen, maar ik heb er niet zo'n probleem mee om langer droog te stappen.
    Ayla is bijna 4 en heeft tot voor kort heel erge weerstandsproblemen gehad. Het gaat inmiddels erg goed, maar ik wilde haar deze winter toch nog even ondersteunen door een eenvoudig dekentje. Ze had namelijk ook erg veel problemen met haar vacht vorig jaar. Pride staat onder een regendekentje. Veulen is net afgespeend, en haar vacht is nog niet optimaal.
    Ze zouden alle 3 in principe zonder kunnen, maar ik ben blij dat ik de keuze heb ze wel een dek om te doen, omdat het een extraatje is dat het leven voor hen wat makkelijker maakt. Ik heb bij geen van de 3 ooit gemerkt dat ze problemen met de dekens hebben.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2007

mijn pony is op het hoofd na, helemaal geschoren. vacht is wel deels weer terug gegroeit dus ze ziet er al weer beetje lekker teddy uit.

reden dat ik haar scheer (en dus ook onder deken heb) is dat ze met 10 min rustig stappen al bezweet raakt, meer moeite heeft met het werk en het ademhalen gewoon echt bijna hijgen wordt. Dat vind ik sneu en onprettig voor haar dus vandaar dat ik haar scheer. Liefst zou ik haar vacht eraan laten want ze is super mooi als teddybeertje, maar trainen moet voor ons beiden leuk blijven.

mensen zijn trouwens opgehouden om te vragen waarom ik haar hoofd niet scheer en oren niet uitknip tja dat is gewoon niet nodig. net als de haren onder de buik bij haar uier, laat ik lekker zitten.

Zeg, zo maar een ander vraagje, Niky zei iets over endurance. Als ik nu in maart terug begint met trainen dan staat het witte slijm over het hele lijf bij mijn draver. Kan je zodra hij in de rui gaat niet de wintervacht wegscheren in bijvoorbeeld alleen de hals? Gewoon om wat verkoeling te geven? Of moet hij dan ook een deken om 's nachts?
    Ook al snap ik niks van paarden, wat niet is, kan nog komen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zoezi
    Zeg, zo maar een ander vraagje, Niky zei iets over endurance. Als ik nu in maart terug begint met trainen dan staat het witte slijm over het hele lijf bij mijn draver. Kan je zodra hij in de rui gaat niet de wintervacht wegscheren in bijvoorbeeld alleen de hals? Gewoon om wat verkoeling te geven? Of moet hij dan ook een deken om 's nachts?
    Late reactie, maar toch. Als je weet dat je gaat trainen voor endurance in maart, zou je afgelopen oktober eigenlijk al moeten zijn begonnen met je "management". Zeker in de wetenschap dat je paard zo vreselijk zweet had ik toch een deken opgedaan om de vacht korter te houden. Ik zou zeker de hals niet scheren, tenzij je een deken met hals hebt, maar dan moet je weer uitkijken dat de rest van het lijf niet zweet onder de deken. Anders heeft ie zo een stijve nek.

Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345

Bladwijzers

Forum Rechten