Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 71

Topic: Scheren discussie, graag jullie mening......

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Scheren discussie, graag jullie mening......

Ja, dat bericht van liesbet ontbrak idd!
    Dat is gek. Kun je het nog eens plaatsen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ach, het was niet zo hoogstaand hoor...

Maar voor de liefhebbers: iets over dat een deken zo handig is om je paard schoon te houden. Sinds mijn paard dekenloos door het leven gaat, verandert hij elke herfst van een stralende, zilverglanzende prachtarabier in een dofgrijze ontplofte teddybeer met zwarte klitten in zijn manen en oren... Niet dat hij daar zelf mee zit overigens....
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

mijn paard is ook geschoren,
    en die voelt zich ook veel prettiger met zijn korte vachtje, maar ik scheer "normaal"
    nou heb ik dus ff de vraag ( misschien een hele domme vraag)
    jullie hebben het over ik laat 1 a 2 cm staan.
    hoe doen jullie dat????
    Ik heb geen opzetkam ofzo voor het grote scheerapparaat.

verder loopt tie met zijn waterdichte deken overdags gewoon buiten
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

jullie hebben het over ik laat 1 a 2 cm staan.
    hoe doen jullie dat????
    Ik heb heel simpel bij de blokker gevraagd om de goedkoopste tondeuze die ze hebben. Daar scheer ik (een deel van) mijn pony mee, en dan laat ik dus een stuk haar staan.
    Tot nog toe heeft de tondeuze het overleefd (hals, borst en schouders van een shetlandpoownie in berenvacht) dus ben heel tevreden. Alstie het straks niet meer red, haal ik gewoon een nieuwe
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna is inmiddels geschoren, en het lijkt haar prima te bevallen. Geen kleddernat en klef gezweet meer bij de minste inspanning!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wat een apart topic

Ik vind persoonlijk een paardeneigenaar GOED bezig als je kijkt wat je paard nodig heeft.... Soms is dat een deken, soms niet.... Soms is dat scheren, en soms ook niet etc..... etc..... Wij mensen zijn nou eenmaal ook niet allemaal hetzelfde!

Ikzelf heb Kabriche deze winter onder deken staan, ze heeft het echt nodig. De verhuizing, het wonen op de vlakte maakte dit alles nodig en ik ben blij dat ik het zag en haar die deken heb gegeven. Amber heeft geen deken, zij heeft hem niet nodig.... Ben ook blij dat ik dit weer zie...
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Sky heeft ook een zweet-streep op zijn hals. Ideaal!
    Het is nog even afwachten hoe het straks gaat zonder deken in de winter, maar als het niet gaat, dan merk ik dat ook snel genoeg.

@Lacuna: heb jij je shetter ook zonder deken buiten staan met geschoren hals?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

De deels geschoren tinker (hals en racestreep over borst en buik) staat zonder deken buiten en redt het tot nu toe prima.

zo pfoe wat een discussie.....

@Zoezie

Ik begrijp je, maar ben het niet met je eens. Zoals Calippo al zei, als je je paard geheel natuurlijk wilt houden mag je niet meer dan 15 minuten werken. Ik ben daar nog iets kritischer in, wil je je paard geheel natuurlijk houden, dan moet je er niet eens op klimmen. Een paard is namelijk van nature geen rij dier.

Je komt naar het NH forum hopende op meer begrip voor je vaste standpunt (naar mijn idee). Maar ook hier krijg je kritiek, en geeft iedereen zijn kijk op jouw mening, zoals mijn kijk die je hierboven kunt lezen...

Nu even een vraag vanuit mij naar mensen die ervaring hebben met scheren, ik heb er namelijk helemaal geen ervaring mee:

Mijn fjord Luuk wordt nu ingereden, basis dressuur dus geen complete wijk acties en weet ik het wat. Alles gaat op een rustig tempo, op dit moment voornamelijk in stap en een beetje draf.
    Nu haar conditie op begint te klimmen zal en binnenkort iets 'harder' gewerkt worden, dit wordt afgestemd op haar conditie.
    Ik ben iedere dag bij haar, en ze wordt iedere dag of een half uur gelongeerd, of een half uur tot uur mee gewandelt, of een uur gereden. Iedere dag krijgt ze dus beweging, de ene dag iets intensiever dan de andere.
    In het weekend rijd ik buiten, ongeveer 1 a 2 uur op zowel zaterdag als zondag.

Ze heeft nu een enorme (echt enorm) wintervacht en ze droogt helemaal niet op. Zoals in mijn trainingsdagboek terug te lezen is raadde de manege eigenaar me aan haar te scheren.
    Na dit topic doorgelezen te hebben denk ik ook dat dit een prima keuze is en dat fijner is voor Luuk.

Maar hoe kan ik haar het beste (laten) scheren??? Welk patroon zou het beste zijn n.a.v. mijn vrij intensieve trainingsschema met Luuk?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm
    Ze heeft nu een enorme (echt enorm) wintervacht en ze droogt helemaal niet op. Zoals in mijn trainingsdagboek terug te lezen is raadde de manege eigenaar me aan haar te scheren.
    Na dit topic doorgelezen te hebben denk ik ook dat dit een prima keuze is en dat fijner is voor Luuk.

Maar hoe kan ik haar het beste (laten) scheren??? Welk patroon zou het beste zijn n.a.v. mijn vrij intensieve trainingsschema met Luuk?

Ik heb het bovenstaande niet gelezen dus ik hoop niet dat ik iets verkeerds of dubbel of olie op een vuurtje gooi
    Maar heb je wel eens tussen de vacht op de huid gevoeld wanneer hij zo bezweet is?
    Ik heb een paard gehad met een prachtige lange wintervacht (moest er bijna met een kam door om hem goed te borstelen) en die raakte ook zo enorm bezweet van wat werken en het duurde uren voor hij weer droog was, zeker na trainen in een binnenbak.
    Het bleek dat hij wel bezweet oogde maar dat zijn haren op de huid volledig droog waren. Hij had het dan ook niet koud en heeft daar nooit kou van gevat ondanks dat hij in een redelijk tochtige stal stond of gewoon weer buiten werd gezet (wel uitgestapt natuurlijk).

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

@Simone: ik ben erg tevreden over de 'zweetstreep' die ik bij Sky geschoren heb. Alleen onder de hals, van de borst tot iets beneden de kaak. Zo'n 20cm breed. Die plek zweet je paard normaal het meest EN wordt hij ook bij flinke regen nooit nat. Paard kan gewoon buiten zonder deken, zweet veel minder snel en droogt ook veel sneller weer op. Nu ik de hals geschoren heb, zweet hij ook minder snel op andere plaatsen.

Het effect is helaas maar tijdelijk, nu een maand na het scheren is er al flink wat haar teruggegroeid

@Zaffy: klopt hoor, nat aan de buitenkant wil niet zeggen dat hij op de huid nog nat is. Maar: een paard dat flink zweet heeft het WARM en raakt die warmte enkel nog kwijt door zweten. Denk aan hardlopen met een dikke jas aan. Daar wordt hij niet meer gemotiveerd van... Door een stukje te scheren kan het paard zijn warmte ook bij grotere inspanning makkelijker kwijtraken, zonder dat hij gelijk onder een deken hoeft.

in onze manege worden enkel paarden geschoren als ze vaak wedstrijd doen
    voor de rest niet echt, als ik gereden heb en ze zweet erg, leg ik 30 min een zweetdekentje op in de stal, normaal is ze daarna wel droog en kan ze weer de weide op voor 30min stal vind ik dat nou niet erg, en dan is ze ook niet geschoren

senna,venus en kenzy

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb mijn shetlander ook geschoren op (helaas, maar gaat hier niet anders) stal staan.
    Hij zweet niet eens zo erg, maar hij heeft gewoon geen adem meer met zijn megavacht.
    Als ik daar rekening mee zou willen houden is het enige wat we nog kunnen wandelen, en gezien we ook met een gewichts'probleem' kampen, is dat geen goed idee.
    Ik ben me ervan bewust dat dit ook komt door het stalstaan, maar helaas geen andere optie hier met onze veengrond en weinige stallen op fietsafstand..

Ik scheer hem dus alleen omdat hij er zo ontzettend van opknapt. Hij word haast ziek van benauwdheid mét vacht. Heb eigenlijk nooit een racestreep geprobeerd, nu ik dit allemaal zo lees misschien toch wel het proberen waard voor volgende winter.
    Geschoren is hij weer een stuk vrolijker en fitter.

Mijn dartmoor staat lekker met zijn vachtje, en dat zou ik graag zo houden als hij er -naast zweten- geen last van heeft. En natuurlijk een plekje 24/7 buiten, dat blijft de nr.1 op mijn verlanglijst..
    Always put the relationship first!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zaffy
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm

Ik heb het bovenstaande niet gelezen dus ik hoop niet dat ik iets verkeerds of dubbel of olie op een vuurtje gooi
    Maar heb je wel eens tussen de vacht op de huid gevoeld wanneer hij zo bezweet is?
    Ik heb een paard gehad met een prachtige lange wintervacht (moest er bijna met een kam door om hem goed te borstelen) en die raakte ook zo enorm bezweet van wat werken en het duurde uren voor hij weer droog was, zeker na trainen in een binnenbak.
    Het bleek dat hij wel bezweet oogde maar dat zijn haren op de huid volledig droog waren. Hij had het dan ook niet koud en heeft daar nooit kou van gevat ondanks dat hij in een redelijk tochtige stal stond of gewoon weer buiten werd gezet (wel uitgestapt natuurlijk).
    Ze ligt altijd in de stal, dus is sowieso op haar zijkanten altijd nat (en dan echt tot op de huid toe), daarnaast ook nog eens trainen en ze is doorweekt. Nu staat ze dan ook met een hele dunne waterdichte deken op zodat de nat heid van het liggen al tegen gehouden wordt.

Momenteel word ze dus niet intensief gereden, wel bijna dagelijks maar met name in stap. Haar conditie wordt echter beter, dus de trainingen worden ook intensiever (zoals ook in mijn post aangegeven).
    Dus dan is het scheren wel een noodzaak wil ik ervoor zorgen dat ze niet zo enorm gaat zweten (want zweten is gewoonweg niet fijn).

@Calippo, ik denk niet dat dat echt geweldig is, omdat ze overal echt een enorme vacht heeft en dus onder het zadel ook enorm zweterig wordt.. dan blijft het daar ook zitten.
    Mijn zus dacht aan de dekenmaat (dus hals hoofd en benen niet) alleen zit ik dan nog met de hals. Maar daar zweet ze eigenlijk (tot nu toe) minimaal. Ik denk, maar ik heb er 0 ervaring mee, dat dat het beste zal zijn.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wordt ze nat van het zweet, als ze in de stal ligt?

Jammer dat ze niet buiten kan staan, dat zou voor een fjordje met zoveel haar toch wel fijner zijn. Maarja, nu even niets aan te doen. Als ze nu al zweet op stal zonder dat ze iets doet, vermoed ik dat het voor haar prettiger is als ze een iets minder dikke vacht heeft. Niet eens zozeer vanwege het rijden, maar vanwege het comfort gedurende de tijd dat ze op stal staat.

Ik vermoed dat je wel op zoek bent naar een weiland ondertussen?

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten