besef je wel wat je vraagt aan de bokkers?
Dit is echt juist hetzelfde als tegen Anky gaan zeggen dat ze Salinero de rest van het jaar buiten moet laten staan, niet mag scheren en zeker geen deken op mag doen. Ik denk niet dat ze je serieus gaat nemen.
Ik begrijp dat het je frustreerd dat niet iedereen het beste voor zijn of haar paard wilt, waarvan jij denkt dat dat het beste is.
Mijn pony's lopen 24/7 buiten, hebben geen schuilstal en ook geen dekens op. Denk maar niet dat ik van Diesel kan verwachten dat hij super dressuur gaat lopen hoor in de winter, no way! Eigenlijk niet echt leuk voor hem, want hij is gerust soms stijf. Maar ik hou daar rekening mee, ik ben heel fanatiek in parelli en dat hij soms tijdens de circling game te stijf is om naar binnen te kijken neem ik gewoon voor lief. Dan doen we die dag gewoon andere oefeningen. Hij loopt ook 1x per week een lange rit voor de wagen. Tijdens die lange rit wordt er ook veel gedraafd, wordt zijn hals ook zeiknat, maar dan moet ik ook zeker het laatste halfuur stappen om hem droog te krijgen voor ik terug ben. Is hij nog niet helemaal droog, maar WEL afgekoeld dan wrijf ik hem nog wat droger met een handdoek of wat stro en laat ik hem nog lekker eten bij de hooibaal voordat hij naar buitengaat. Ik zorg dat ik alleen met de wagen ga als ik de tijd heb om hem zolang uit te stappen en eventueel nog droog te wrijven.
Stel je traint heel hard, dan kan voor dressuur of springen zijn, maar ook bv parelli freestyle en finesse. Je werkt elke dag tot 18.30, bent pas om 19uur op stal, je vriend zit thuis op je te wachten en is al zo lief om elke dag te koken. Denk je dat je dan de tijd hebt om elke dag zolang uit te stappen dat je paard aardig droog is, maar vooral is afgekoeld? Nee dat denk ik niet. Dan kun je met het argument komen dat je de training lager moet zetten, maar helaas duurt een mensenleven daar soms ook te kort voor, zitten er maar 24uur in 1 dag en maar 7 dagen in 1 week. Of het argument dat een paard nat naar buiten kan volgens paard natuurlijk, dat hij alleen afgekoeld moet zijn, maar geloof me: uit ervaring weet ik dat dat ook niet bij elk paard goed gaat!
Jij hebt het nu over scheren, maar er loopt ook een topic over dekens. Het scheelt weinig of ik MOET mijn Diesel ook een deken op gaan leggen. Ik doe het nog lang niet, maar zijn wintervacht is de laatste 2 jaar beduidend minderEn dat terwijl hij 24/7 buiten staat, beschikt over genoeg gras en voordroog, mineralen liksteen etc. Ik wil mijn pony's geen deken op, ik wil ze 24/7 buiten, ik heb ECHT geen andere keus voor stalling, dit is de enige plek in een hele grote omtrek waar ik ze al 24/7 buiten mag laten. Maar Diesel is nu 13 en het gaat nu nog allemaal, maar als hij straks 20 is en misschien nog minder vacht aan maakt dan zal hij ook een deken op krijgen.
Dus over zwart-wit gesproken, ik denk echt dat jij het meer op jezelf moet betrekken. Ik vind het ook jammer dat bokkers zoveel trainen en dat ze daarom dus moeten scheren en aan dekens moeten beginnen, maar je veranderd er toch niets aan! Wees trots op jezelf, wees trots dat jij wel jouw principes opzij kan schuiven, wees trots op jezelf dat jouw paard niet geschoren word en dat jij je training daar wel op aant wilt passen. Laat anderen voor wat ze zijn, je zult in je leven nog veel meer dingen tegen komen waarin je mensen zou willen smeken om het anders te doen, maar ze zullen het niet doen.
Bladwijzers