Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: touwhalster aanlaten

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

touwhalster aanlaten

Was afgelopen week op een stal waar ze de touwhalsters in de wei aanlieten. Ook hadden een aantal paarden aan het halster nog een lang touw (terwijl ze in de groep liepen).
    Bij navraag waarom dit touw eraan bungelde werd gezegd omdat ze dan uit zichzelf al leren wijken voor druk en dan raken ze gewend aan iets wat achter ze aan bungelt als ze wegrennen.

Vond dit zelf nogal gevaarlijk of zie ik dat verkeerd?

Marleen

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Re: touwhalster aanlaten

Ik vind dit ook nogal gevaarlijk, als ze ergens achter blijven haken of erop gaan staan in een galopje wil ik de gevolgen niet weten.
    Hoeft niet perse botbreuken te zijn maar een verdraaiing of kneuzing vind ik al erg genoeg...

Snap ook niet dat mensen het zelf niet inzien dat zoiets gevaarlijk is, de mensen die bij mij komen vragen hoe ze zoiets moeten gebruiken vertel ik er heel duidelijk bij dat ze absoluut niet vast mogen staan of los in de bak/wei zonder toezicht..

Was het een bekende stal marleen?
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nou ik zou het zelf niet graagdoen zeg, wat zonde zeg volgens mij kun je paarden zo echt vreselijk beschadigen stel je voor dat ze ergens achter blijven haken en ze raken in paniek. Moet er niet aan denken.
    Ook een vreemde manier om je personeelstekort op te lossen...

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ja dom en gevaarlijk!
    Door verkeerde associaties kan een paard zichzelf op deze manier ook héle vervelende ongewenste dingen aanleren

Ja ik ken dit, heb ooit op pension stal gewerkt waar dit ookblijkbaar normaal was het halstertouw aan het halster laten zitten.. HUn zijden toen ja dan gaan ze opletten waar ze lopen.. en andere reden ja zo kunnen wij het paard snel pakken(want de meeste vluchten er vandoor ja niet zo gek als ze maar 3 uur per dag op het land komen.. Dan zou ik ook niet naar binnen willen..

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

HAd bij deze stal een les afgesproken, omdat het er allemaal heel goed uitzag. Nu heeft mijn vriendin hier dus een paard gekocht en ging ik mee op de avond dat ze ging betalen.
    Hij heeft hele kale plekken op zijn hoofd precies waar de knopen van het halster zitten.
    Sta in twijfel of ik door moet gaan met mijn afgesproken les of dat ik af moet bellen.

Heb ontzettend hard nieuwe input nodig wat Parelli betreft zit echt in een dip en wat ze daar doen is hier verder toch wel heel erg aan gerelateerd

Marleen

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Waar ik westernles volg, laten ze soms ook de touwhalster aan als de paarden op de wei staan. de halsters zijn dan wel goed vastgeknoopt en de lus onderaan bungelt niet op de grond. Zelf zou ik het ook niet doen, maar er zijn toch nog geen ongelukken door veroorzaakt tot nu toe. (en dat blijft hopelijk ook nog zo )

Hanne x
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
    Sta in twijfel of ik door moet gaan met mijn afgesproken les of dat ik af moet bellen.

Heb ontzettend hard nieuwe input nodig wat Parelli betreft zit echt in een dip en wat ze daar doen is hier verder toch wel heel erg aan gerelateerd
    'Parelli gerelateerd', maar ondertussen wel hun eigen paarden in gevaar brengen door ze met touwhalster en touw in de wei te zetten... Ik zou er eerlijk gezegd niet eens aan denken om daar lessen te gaan volgen.

Dan 100x liever op zoek gaan naar andere instructie.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16

'Parelli gerelateerd', maar ondertussen wel hun eigen paarden in gevaar brengen door ze met touwhalster en touw in de wei te zetten... Ik zou er eerlijk gezegd niet eens aan denken om daar lessen te gaan volgen.

Dan 100x liever op zoek gaan naar andere instructie.
    Pff
    mijn instuctrice doet sommige dingen ook anders dan ik zou doen.
    Zolang dat gewoon bespreekbaar is, is er voor mij helemaal geen probleem. Ze geeft verder perfect les, en de klik is er prima. Ze weet waar ze het over heeft, en dat zij dan met haar eigen paard op een andere manier omgaat dan ik met de mijne, staat er verder helemaal los van.

Natuurlijk kun je daar gewoon een les nemen, zolang je zelf maar blijft nadenken of hetgeen je aangereikt krijgt ook werkelijk bij je past.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ook ik zou gewoon lekker gaan lessen. Volgens mij is instructie een vorm van input, waar je je eigen weg vervolgens mee gaat zoeken. Het volgen van een les staat toch los van het al dan niet omlaten van touwhalsters.

Bij Parelli moet je je paard naar het water brengen toch? Zodat je een mate van afhankelijkheid creert voor het dier. Is er iemand die dat doet? Ik niet in ieder geval en volgens mij niemand hier. Maakt dat de methode van Pat en Linda minder? Of hun manier van uitleggen? in mijn ogen niet, alleen ik gebruik wat ik nodig vind en wat ik niet nodig heb laat ik achterwege.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Bij navraag waarom dit touw eraan bungelde werd gezegd omdat ze dan uit zichzelf al leren wijken voor druk en dan raken ze gewend aan iets wat achter ze aan bungelt als ze wegrennen.
    Is wel een heel eenvoudige benaderingswijze , ik zou er niet voor kiezen!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik ben het met Saar eens... het 'touwhalsteraanlaatgebeuren' hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van de rijles... Wèl kan je jezelf afvragen of je in een omgeving waar dit als normaal gezien wordt wil lessen....
    Ik wéét van mezelf dat dit me zou gaan ergeren... ben heel blij met mijn lesgeefmens, maar weet dat ik nóóit bij haar zou zijn gaan lessen als ze les zou geven op een normal-manege... puur omdat ik van mezelf weet dat de omgeving me té erg zou irriteren...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Het ging toch niet om rijles? Het ging om NH-les, die volgens Marleen op deze stalling gerelateerd is aan Parelli.
    Waar ik dan bang voor ben, is als ze zulke 'praktijken' toepassen, dat ze in de lessen ook zo hun methodes hebben om bepaalde dingen aan te pakken, of te leren aan de paarden, wat helemaal niets meer met Parelli te maken heeft (denkt aan Clinton Anderson methode, die volgens bepaalde aanhangers echt veel op Parelli lijkt )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het ging toch niet om rijles? Het ging om NH-les, die volgens Marleen op deze stalling gerelateerd is aan Parelli.
    Waar ik dan bang voor ben, is als ze zulke 'praktijken' toepassen, dat ze in de lessen ook zo hun methodes hebben om bepaalde dingen aan te pakken, of te leren aan de paarden, wat helemaal niets meer met Parelli te maken heeft (denkt aan Clinton Anderson methode, die volgens bepaalde aanhangers echt veel op Parelli lijkt )
    Ja dat klopt. Het ging me om verdieping van het nh. Rijles volg ik al bij Wim Vonck en wilde wat extra grondwerk en versteviging van de band die ik met Anoek heb. Zeker ook omdat ze volgend jaar een veulen verwacht. Heb al afgebeld. Ze beginnen met 2,5 jaar met inrijden (later noemde ze het zadelmak maken), maar ze zaten er toch echt al op. Er werd dan geadviseerd om hierna als het paard thuis kwam, max 2x per week 20 minuten te rijden, maar toch!.

Bedankt in ieder geval iedereen voor de input.

Marleen

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ow.. o.k. .. dát verandert de zaak.. dan zou ik er ook niet gaan lessen inderdaad ...

Bladwijzers

Forum Rechten