Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: paard eet erg veel

paard eet erg veel

ik heb een tweejarige merrie van zo'n 1.55m.
    geschat gewicht is 450kg,ze is pas nog ontwormd.

ze komt momenteel 4 uur per dag op het gras omdat ze niet goed tegen teveel gras kan en het gras waar ze op staat is momenteel ook erg lang.

over de andere 20 uur genomen heeft ze op 1 dag zo'n 18-20kg hooi gegeten,en de andere dag zo'n 16kg.

lijkt mij erg veel naast nog 4 uur grazen en voor zo'n klein paardje.

verder krijgt ze als bijvoeding zo'n 200gr geweekte zemelen met foeneknof+zeewier en lijnzaadolie,ook krijgt ze een stuk of 4 winterpenen per dag en ze heeft de beschikking over een liksteen.

het hooi is niet echt van super goede kwaliteit,maar ik voer dit nu toch al een tijdje en toen at ze ook niet zoveel,deze partij is gelukkig bijna op en dan gaan we over op een andere hooi leverancier.

ze is best goed op gewicht,het kan natuurlijk zijn dat er weer een groeispurt aan zit te komen en dat ze daarom nu zoveel honger heeft,ik overweeg nu om een deel van het hooi te vervangen door luzerne omdat dit voedzamer zou zijn,maar wat kan ik daar dan het beste bij geven voor de juiste verhoudingen?

en is dit een goede manier of zouden jullie de voeding op een andere manier aanpassen?

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: paard eet erg veel

het gras waar ze op staat is momenteel ook erg lang.
    Paarden kunnen te lang gras niet verteren, eet ze nog wel van het gras?
    Gras tussen te kort en te lang kan eigenlijk geen kwaad!

het hooi is niet echt van super goede kwaliteit
    Als het hooi niet voldoende voedingsstoffen bevat moeten de paarden er meer van eten om aan hun voedingsstoffen te komen dus ze gaan veel meer eten dan eigenlijk nodig is. Dus hooi van goede kwaliteit is echt wel een vereiste!

Ik ben voorstander om gewoon voldoende goede kwaliteit hooi te voorzien, volgens mij nog steeds het beste voedingsmiddel voor paarden.
    "Dromen komen uit..."

volgend weekend haal ik nieuw hooi,van een betere kwaliteit.

hoe zit het dan met het verteren van lang gras?ik wist niet dat dit zo slecht te verteren is.

en waneer is het gras te lang?ze eet er nog wel van.

hier een foto van haar in het gras:

Het paard is pas 2!!! Laat het gewoon eten hoeveel het wil. Gras, hooi, stro, lucerne, zolang het maar ruwvoer is. Niet ieder paard eet evenveel/weinig. Als ze geen wormen heeft, verder gezond is kan een paard heus wel zelf bepalen hoeveel het moet eten. (tenminste zolang het geen fastfood is).
    Waarom kan ze volgens jou niet goed tegen gras?

Is de standaard niet zo'n beetje 1,5-2 kg hooi per 100 kg per dag? (naast uiteraard voldoende weidegang). Dat zou in jouw geval dus circa 9 kg zijn. Volgens jouw bericht krijgt het paard 16-20 kg .. plus weidegang, plus bijvoeding. Die barst straks uit z'n voegen.. het paard mag dan wel jong en in de groei zijn maar deze hoeveelheden lijken mij onverstandig.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

dit is pas sinds een paar dagen dat ze zoveel eet,ze is vrijdag verhuisd naar een nieuwe stal,misschien dat het door stress komt dat ze nu zoveel eet?
    ze kreeg altijd al onbeperkt hooi naast de weidegang,maar ze had toen niet zo veel gras als nu en toch at ze hooguit 6kg hooi per dag + dan nog gras.

ik denk dat ik haar nu gewoon maximaal 10kg hooi geef + nog een aantal uur graastijd per dag,dat zou toch meer dan genoeg moeten zijn!

ik denk dat ik zo'n hooinet van hooinet.nl ga kopen voor haar,dan doet ze wat alnger met haar hooi,ze krijgt het nu namelijk zo van de grond af gevoerd en vreet dus als een gek (op haar vorige stal kreeg ze haar hooi in een hooiruif dus kon ook niet zo snel eten,misschien ook een reden waarom ze nu zo gulzig is?)

stress ... ja, het zou kunnen. In ieder geval verstandig dat je de hooigift nu wat beperkt - hoefbevangenheid en koliek liggen anders op de loer. Probeer wat rustige beweging ( wandelen aan de hand, licht grondwerk) voor de afleiding.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Over dat gras zou ik me in ieder geval niet druk maken. Het is eigenlijk onmogelijk dat ze daar problemen door krijgt. En als je echt denkt dat het een stressreactie is dan is het niet goed om haar die reactie ontnemen. Een paard raakt dan nog gefrustreerder. Dus hooi uit een hooinet oid is een beter idee, dan kan ze wel blijven prutsen maar gaat het langzamer naar binnen.

Eerlijk gezegd zou ik me er helemaal niet zo druk om maken. Het is een jong paard, en de winter komt eraan. Van mij zou ze er best tonnetje rond in mogen gaan. Tegen het einde van de winter gaat het er waarschijnlijk vanzelf weer af. En op de foto ziet ze er nog niet zo waanzinnig dik uit...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Over dat gras zou ik me in ieder geval niet druk maken. Het is eigenlijk onmogelijk dat ze daar problemen door krijgt. ...
    ... dat lijkt me wat te kort door de bocht. Ik heb hier op het moment een paard lopen dat dankzij een overvloed van gras tegen lichte hoefbevangenheid aanzit. Het enige voordeel van lang gras is dat het fructaangehalte lager is dan in bv heel kort gras. Maar er zit wel een overvloed van voedingsstoffen in dus is het wel zeker zaak om dat in de gaten te houden.

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Over dat gras zou ik me in ieder geval niet druk maken. Het is eigenlijk onmogelijk dat ze daar problemen door krijgt. ...
    ... dat lijkt me wat te kort door de bocht. Ik heb hier op het moment een paard lopen dat dankzij een overvloed van gras tegen lichte hoefbevangenheid aanzit. Het enige voordeel van lang gras is dat het fructaangehalte lager is dan in bv heel kort gras. Maar er zit wel een overvloed van voedingsstoffen in dus is het wel zeker zaak om dat in de gaten te houden.
    Same here...

M'n 2,5 jarige raakt ook hoefbevangen, zeker in de gaten houden dus!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ach, ik ken een kudde van zes paarden en drie Shetten begin juni van helemaal geen gras op zo'n wei als op de foto zijn gegaan. Geen van de negen heeft een probleem ontwikkeld. Dat vreselijk lange gras kan geen kwaad (ervan uitgaande dat het niet tot een maand of wat geleden jarenlang als koeiengras gediend heeft).
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

die van mij is voordat ik haar kocht al is licht hoefbevangen geweest,dus ik laat haar niet langer dan 5 uurtjes op de wei,daarnaast laat ik haar er nog wel zo veel mogelijk uit,even een uurtje wandelen en grondwerken met haar,of even in de paddock (de paddock moeten we delen met anderen,dus zolang hij vrij is kan ze erin)

we willen binnenkort een gedeelte van de wei gaan verharden,zodat ik haar dan wel de hele dag op de wei kan zetten,maar dan bijv slechts 5 uurtjes op de wei,en 6 uurtjes op het verharde deel (wel met hooi uiteraard).

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Weet je wel zeker dat ze zoveel kilo's hooi eet? Heb je dit gewicht geschat, of ook daadwerkelijk gewogen?

de balen hooi die ik op dit moment heb liggen zijn rond de 18kg,kan de ene keer iets meer,andere keer iets minder zijn.

van vrijdag tot zaterdagavond is er 1 hele baal doorheen gegaan,nou lag er ook nog wel wat vertrapt in de stal,maar dat waren hooguit 2 plakken (baal bestaat uit zo'n 12 plakken).

ik heb net een hooinet besteld van hooinet.nl,daar kan zo'n 10kg in,en dan kan ze daar zoveel van eten als ze wil,maar ze moet dan wel rustiger eten doordat ze het uit het net moet plukken.

ze staan nu weer lekker op het land,vanmorgen heeft ze 2 plakken hooi gehad,dus ongeveer 3kg, en ze krijgen dan rond 1 uur smiddags en 6 uur savonds nog een keer,tenzij ze buiten staan op het gras,dan krijgen ze geen hooi.

ik ga het nu toch maar doseren want ik ben bang dat ze zichzelf kapot vreet zo.

hoop dat mn hooinet er snel is,dan kan ik zelf voeren,hoeft de stalhouder het dus niet te doen,en kan ik zelf beter in de gaten houden hoeveel ze dagelijks eet.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Paarden kunnen te lang gras niet verteren, eet ze nog wel van het gras?
    Uhm, waarom zou dit zo zijn? Des te ouder/droger, des te meer cellulose, des te moeilijker te verteren. Maar als ze lang gras niet zouden kunnen verteren, dan hebben ze met hooi toch helemaal een probleem

Toen Nacino nog in Wageningen stond hebben we 1 zomer schitterend lang en vervolgens door de zon uitgedroogd gras gehad. Beter lang droog maar nog 'levend' voer konden we ons niet wensen! Daar is een paard voor gemaakt!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten