Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Voeding

Voeding

Hoi,

we hebben sinds kort een haflinger gekocht, Mirko.
    Het is een 12-jarige ruin die zal dienen voor recreatie.
    Toen ik vroeg wat hij voor voeding kreeg in de winter,
    kreeg ik dit antwoord:
    's morgens: - 3kg recreatiemengeling
    - 1,5kg geweekte bietenpulp
    's avonds: -1/2 bot hooi

Nu vroeg ik me af, is dit niet enorm veel

Graag jullie advies

Re: Voeding

Hoi,
    Ik vind het vooral nogal een vreemde manier van voeren. Ik weet niet hoeveel een bot hooi is (is dat een baal?), maar het lijkt me verstandiger om hem het hooi verspreid over de dag en nacht aan de bieden. Ruwvoer is het motortje van je paard, zeker in de winter als hij niet meer in de wei komt. De darmwerking houdt hem namelijk warm. Bietenpulp is op zich prima bijvoer. Er zit niet al te veel in qua energie en eiwit, maar houdt de darmen wel lekker aan het werk. Anderhalve kilo lijkt mij nogal veel. Mijn paardje krijgt twee keer per dag een schep geweekte pulp, dat is denk ik een kilo totaal. Recreatiemengeling weet ik niet precies wat het is, maar is waarschijnlijk een mix van biks en wat granen en kruiden ofzo? Drie kilo lijkt mij ontzettend veel. Mijn arabiertje krijgt per dag misschien anderhalve kilo muesli en die verbruikt veel energie. Verder twee keer per dag hooi en dus twee scheppen pulp. Aangezien Haflingers toch vrij sobere paarden zijn, moet hij met veel minder toe kunnen. Op basis van wat jij hier schrijft, denk ik dat hij wat aan de 'volslanke' kant is... Maar minder dan vooral zijn sportmengeling en laat hem zoveel mogelijk ruwvoer eten. Krachtvoer krijgt hij gauw te veel (geeft snel energie, maar is ook snel verteerd - de energie die niet wordt verbruikt, wordt omgezet in vet), ruwvoer is gauw te weinig.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Hoi,

ik vond het ook een heel raar voedingsschema.. Ik denk dat ik ga beginnen met 's avonds gewoon een goede kilo mengeling, en de hele dag
    door hooi. Hij zal ook wat gewone bieten krijgen, geen bietenpulp..
    Is dit mss een goede oplossing om te beginnen?

Groetjes

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik zou nog wel veel minder brok geven. Gewoon beginnen met een basisbrok, en dan 2 x een kwart schep. Of je kan misschien koeken voeren?
    Bieten waar ze zelf de stukjes af moeten schrapen is leuk voor ze, hebben ze wat te doen. Waar ik mijn eerste pony vandaan had, daar deden ze dat ook 's winters. Maar qua voedingswaarde heb ik geen idee. Is meer leuk voor erbij volgens mij.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi
    Ik schrok ervan hoeveel suiker ook voederbieten nog bevatten, ik weet het niet precies meer geloof de helft of zo en dat vondt ik akelig veel. Ben zelf niet zo voor suiker, en zeker niet bij dit soort sobere rassen.

Staat je paardje ook op de wei, heeft hij gras tot zijn beschikking?
    Ik heb een kruizing haflinger, ze staat 24 uur buiten, krijgt strookbegrazing (s,ochtends een stuk erbij), verder krijgen ze dan voor de nacht hooi zo,n 3 plakken per paard denk ik en soms overdag nog een beetje, verder geef ik haar 400 gram ponybrok van subli (speciaal voor sobere rassen, hoog in de minderalen weinig eiwitten en suikers).

als je wilt dat je paard wat te knabbelen heeft kun je ook takken geven, vinden ze vaak ook wel lekker.

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Wat je voert hangt volgens mij vooral erg af van hoe je hem gehuisvest hebt en wat je met hem doet.
    Ik vind wat je nu voert in alle gevallen overigens erg veel. maar mijn paarden (allemaal géén sobere rassen) blijven de hele winter buiten zonder deken of stal, en krijgen 's winters alleen gras, als dat op is onbeperkt hooi en het hele jaar door een halve pavokoek per dag. Meer NIET. En daarvan blijven ze prima in vorm, in conditie en zijn ze nooit ziek.

Een pavokoek staat gelijk aan 2 kg biks kwa mineralen en zo, maar doordat het maar een kleine koek is, is het niet zo'n grote berg in hun maag ineens, en kunnen ze ook na de koek gewoon onbeperkt door gras en hooi blijven eten om zich warm te houden.

Bladwijzers

Forum Rechten