Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: Wat voeren aan paard met te weinig go?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Wat voeren aan paard met te weinig go?

De titel zegt het al, wat kan je het beste voeren om een paard wat meer pit te geven?
    De voorgeschiedenis:
    King is een tijdje geleden nagekeken door Jan Jonas, een voedingsdeskundige op paardengebied. Hij heeft toen wel vluchtig uitgelegd wat hij deed, maar ik snapte het niet helemaal. Hij bevoelde de rug en achterhand, zoals bijv. ook een fysio dat doet om te kijken of alles goed is, alleen ging het Jan Jonas om de organen, zoals de nieren. King reageerde daar toen, in tegenstelling tot ongeveer alle andere paarden op stal, totaal niet op wat volgens Jan Jonas betekende dat alles in orde was wat voer betreft. Hij is nu ook goed op gewicht, maar dat is niet altijd zo geweest. Vroeger, in mijn 23 uur op stal-dressuur tijd, kreeg hij op een gegeven moment 8 scheppen voer per dag (haver en biks) om hem maar op gewicht te houden 2 jaar geleden was hij ook aan de magere kant, maar sinds hij 1,5 schep condition extra biks van pavo krijgt samen met 1 schep reform kruiden muesli van Havens en ongeveer 8 kilo hooi per dag ziet hij er goed uit. Hij is alleen zó sloom en dat lijkt alleen maar erger te worden. Op de NH dag heb ik advies gevraagd aan de man van de subli stand. Hij raadde me aan om volledig over te stappen op 3 scheppen granenmix+ per dag.
    Dat vond ik wel een hele grote overgang, dus ik heb het aangepast naar 1 schep biks (zelfde als ik al had) en 1,5 schep granenmix per dag. Ik merk totaal geen verschil bij King, ook niet qua gewicht.
    Zaterdag heb ik advies gevraagd aan mijn voerboer, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. De meeste paarden worden al heet van de reform kruiden muesli die hij eerst kreeg Aangezien granen niet veel lijken te doen voor King adviseerde hij me om extra vitaminen bij te voeren en om spiritmix te geven ipv de muesli van Havens. Dat ga ik nu dus maar proberen, maar ik wil niet constant van voer blijven wisselen, want dat kan volgens mij ook niet goed zijn. Voordeel is wel dat King alles eet (maar dan ook echt alles ). Iemand nog een goed idee?
    Zit er nou veel verschil in de verschillende merken? Voor subli moet ik best wel een eind rijden, terwijl ik bij mijn 'normale' voerboer die een stuk dichter bij huis zit Havens, Treurniet, Pavo en volgens mij Hartog kan kopen.
    Oja, miscchien ook niet geheel onbelangrijk, King is 19.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Wat voeren aan paard met te weinig go?

Hmmm.....

Volgens mij heeft dit niet zoveel met voer te maken....meer met het omzetten van al dit rijke voer in energie en dus het proces wat zich binnen afspeelt...

Ik zou hem eens laten onderzoeken door iemand die verstand heeft van de energie toestand van alle organen en dus het hele spijsverteringsstelsel...al dat wisselen van voer lijkt mij een beetje op symptoom bestrijding...

Als je hem al zo hebt laten onderzoeken dan weet ik het ook niet...ik kon het alleen niet opmaken uit je verhaal!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

En is je paard alleen sloom tijdens rijden/spelen of ook in de wei bv speelt hij wel in de wei? Ik neem aan allebei, als hij in de weide wel speelt e rent weet je natuurlijk wel dat je het in een andere oorzaak moet zoeken.

Het zou kunnen dat het je paard energie kost om bepaalde stoffen die in de biks en kruidenmix in jouw geval- zitten, af te breken; in paardenvoer, maar ook honden- en kattenbrokken ed. worden toch vaak reststoffen van andere fabricageprocessen verwerkt zodat de fabrikant er dan vanaf is om het maar zo te zeggen, en deze belasten de organen extra. Sommige dieren zijn er extra gevoelig voor of worden dat op latere leeftijd, en kunnen hierdoor allerlei onduidelijke kwaaltjes ontwikkelen. Ook kun je je paard -door hem een kruidenmix of mineralenmengsel te geven bijvoorbeeld- een overschot geven aan een bepaalde gezonde stof (omdat je een mengsel geeft en hij niet kan kiezen wat hij nodig heeft), maar doordat het paard deze stof al in voldoende mate binnenkrijgt en dus niet nodig heeft, moet het worden afgebroken en ook dit kost energie. Denk hierbij als voorbeeld aan de opname van magnesium; die wordt verhinderd als een paard een teveel aan calcium binnenkrijgt.

In principe zou een paard gewoon op goed ruwvoer zoals gras of hooi moeten kunnen leven. Je zou je hooi kunnen laten onderzoeken of het alle stoffen bevat die een paard nodig heeft en dan kun je uitrekenen hoeveel hij nodig heeft voor zijn dagelijkse energie- en mineralenbehoefte. Dan kun je uitproberen wat er met je paard gebeurt als je hem een aantal maanden alleen hooi en/of gras geeft.
    Don't make or teach assumptions

In plaats van allerlei hocus-pocus met je paard uit te laten voeren en advies aan te nemen van mensen die geen medische bevoegdheid hebben, zou ik gewoon eerst maar 's een bloedproef door een DA laten uitvoeren - daarmee krijg je een feitelijk beeld van de toestand van je paard en kun je gericht aan eventuele probelemen werken. Je kunt daarmee ook zekerheid krijgen over de nierfunctie.

Mijn gedachte ( als je nog verder wilt lezen): granen, brok, muesli's etc. zijn in principe geen 'goed' voer voor een paard - het darmstelsel is in feite niet in gesteld op die hoge dosis meelproducten. In de natuur eet een paard dat niet of nauwelijks. Ik denk ook dat, naarmate het paard ouder wordt, hij daar wellicht meer problemen mee krijgt. Je kunt ook denken aan insuline resistentie.

Als ik jou was zou ik (langzaam) overgaan op het voeren van Lucerne mix; dat heeft een structuur die door het paard 'gekend'is en heeft een hoog eiwitgehalte( = energie) en heel wat minder suikers dan brok/granen. (NB lucerne mét melasse heeft nog altijd minder suiker zelfs dan hooi of gras!!). In lucerne zitten bovendien alle vitaminen/mineralen die een paard als toevoeging kan gebruiken. Als het paard daarnaast voldoende gras en hooi krijgt hoef je je ook geen zorgen te maken over een scheve CA/Ph verhouding.

Overigens... ook te weinig beweging, afwisseling en 'leuke dingen doen' kan een paard sloom maken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Klinkt misschien vreemd...maar ik heb de ervaring dat je paard juist actiever wordt als je minder krachtvoer gaat geven.
    Mijn paarden krijgen 4x per dag een behoorlijk grote berg hooi en slechts 2x per dag een 1/4 kilootje Havens basisbrok en ze barsten van de energie. Toen ze nog op een pensionstal stonden het eerste jaar dat ik Sier en Salvadore had kregen ze veel meer biks en haver dus ik merk absoluut een verschil. Ook een vriendin die een sloom paard had (stond op 6 kilo krachtvoer per dag!!!) is een stuk actiever nu het hooi omhoog is gegaan en het krachtvoer omlaag (ook nog maar een 1/2 kilootje per dag.

Krachtvoer bevat idd een hoop rommel, hangt wel af van het merk natuurlijk. Mijn paarden krijgen alleen een beetje biks (soms afgewisseld met muesli, beetje granen en in de winter slobber) voor de vitamines en mineralen. Het grootste deel bestaat toch gewoon uit hooi en gras.

Wellicht heeft King idd moeite met het verwerken van het krachtvoer, een paardenlicham is immers niet gebouwd voor dit type voer.

Succes!
    Yvonne

Ik vind het wat makkelijk om het sloomzijn van King op het voer te betrekken. Ik zou hem goed na laten kijken en op zijn minst een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

Ik wil het in eerste instantie toch even op het voer houden v.w.b. de adviezen.

Het zou goed kunnen dat je te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer geeft. Een paard haalt van nature het meeste energie uit DS (droge stof) van grof stengelig hooi. (Uiteraard haalt het paard in het wild zijn energie uit gras, maar vergeet niet dat het gras het grootste deel van het jaar minder eiwitrijk en vaak droger is dan in de zomermaanden.)

Verder vermoed ik dat het suikergehalte van het krachtvoer (veel) te hoog is. Suiker staat erom bekend dat het kort een verhoogde suikerspiegel geeft en vervolgens een veel lagere suikerspiegel dan gebruikelijk omdat het lichaam veel insuline aan moet maken om de suiker af te kunnen breken.

Voor zover ik weet bevatten de meeste pepmiddeltjes veel troep en met name veel suiker. Je schrijft ook dat King juist slomer wordt sinds hij ander, meer "pepvoer" krijgt. Dat lijkt mij een duidelijke indicatie dat de voerveranderingen een negatieve invloed hebben.

Wellicht kan je hier iets mee.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Op verzoek van mijn DA voer ik nu Equilin basic http://www.equilin.nl/.

Heb zelf te weinig kennis van voeding om je een goed advies te geven voor King, maar het is in iedergeval een uitgebreide site over deze voeding.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Bedankt voor het meedenken.
    Afgezien van het sloom zijn zie ik geen andere indicatie dat hij zijn voer niet goed verteert of dat er iets mis is met zijn stofwisseling. Hij heeft inmiddels al een redelijke wintervacht aangemaakt waardoor hij er wat sjofeler uitziet, maar zag er tot voor kort goed uit, slank maar niet mager, glimmende vacht, appeltjes en zijn mest ziet er ook goed uit. Voor zijn doen krijgt hij nu niet veel hardvoer en juist wel veel hooi. Ik heb hem al bijna 16 jaar en hij kreeg ongeveer 13 jaar van zijn leven veel meer hardvoer (zeker 2x zoveel) dan nu en minder hooi. Het is moeilijk te bepalen hoeveel hooi hij precies krijgt, maar met 3 paarden eten ze 2 balen hooi op een dag. King staat als 2e in de rang en kan eigenlijk altijd gewoon eten en dat doet hij ook. Het hooi ziet er goed uit en wordt ook gegeven door de paardenkliniek vlakbij, ik neem aan dat zij wel weten wat ze voeren.
    Hij is altijd al een heel flegmatiek paard, rustig paard geweest, maar hij wordt nu dus voor mijn gevoel slomer.
    Als ik bloedonderzoek zou laten doen, wat voor bloedonderzoek moet ik dan aan denken?

Enya was ook altijd flegmatiek, en dat wordt eigenlijk ook alleen maar erger naarmate ze ouder wordt. Ik zal er met geen haar op mijn hoofd aan denken om dat te proberen te doorbreken met energieverhogend voer zoals haver.
    Het is de aard van het beestje en de leeftijd gaat ook een rol spelen.

Als je echt bezorgd bent, vraag je DA voor een bloedonderzoek. Leg hem de klachten voor, dan weet hij echt wel waar hij op moet prikken.

Al die rommel die je voert lijkt me heel slecht voor je paard. Ze zitten vol met chemische troep.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    De meeste paarden worden al heet van de reform kruiden muesli die hij eerst kreeg
    Nou, als dat waar zou zijn dan zou Linde een tijd geleden al ontploft moeten zijn...
    Maar goed, je vraagt om advies, niet om hoe Linde wel of niet ergens op reageert
    Ik zou nu nog niks veranderen, maar eerst bloedonderzoek laten doen. Liefst met bloedmonsters van vroeg in de ochtend, voor hij zijn krachtvoer krijgt, en dan drie keer met steeds een week ertussen. De uitslagen vergelijken (bloedwaardes zijn maar een momentopname, het gaat erom een tendens te ontdekken). Als daar niks uitkomt vermoed ik ook dat het simpelweg combi karakter en leeftijd is. En daar kun je bar weinig aan doen, behalve jezelf erbij neerleggen en accepteren dat King een jaartje ouder wordt.
    Overigens vind ik, denk ik, dat 2,5 schep krachtvoer per dag wat veel is, maar dat is ook erg afhankelijk van de rest van de omstandigheden. Hoeveel loopt hij buiten, hoeveel ruwvoer krijgt hij werkelijk binnen, heeft hij een deken, hoe hard moet hij werken, hoe vaak moet hij werken, en ga zo maar door.
    Ter vergelijking: Linde krijgt maximaal 1 schep Reform Kruiden Muesli en 0,5 schep geplette haver per dag. (Appels en peren hoor, want Linde staat heel hoog in het bloed en barst van de energie zonder de nare kantjes die daarbij kunnen horen.) Daarnaast loopt ze 24/7 op de wei, draagt een deken en krijgt samen met haar twee weidemaatjes een enorme kruiwagen hooi per dag bijgevoerd. Ze werkt relatief hard, ik rij zo'n vijf a zes keer per week en daarbij spaar ik haar niet (bij wijze van spreken
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    De meeste paarden worden al heet van de reform kruiden muesli die hij eerst kreeg
    Nou, als dat waar zou zijn dan zou Linde een tijd geleden al ontploft moeten zijn...
    Maar goed, je vraagt om advies, niet om hoe Linde wel of niet ergens op reageert
    Ik zou nu nog niks veranderen, maar eerst bloedonderzoek laten doen. Liefst met bloedmonsters van vroeg in de ochtend, voor hij zijn krachtvoer krijgt, en dan drie keer met steeds een week ertussen. De uitslagen vergelijken (bloedwaardes zijn maar een momentopname, het gaat erom een tendens te ontdekken). Als daar niks uitkomt vermoed ik ook dat het simpelweg combi karakter en leeftijd is. En daar kun je bar weinig aan doen, behalve jezelf erbij neerleggen en accepteren dat King een jaartje ouder wordt.
    Overigens vind ik, denk ik, dat 2,5 schep krachtvoer per dag wat veel is, maar dat is ook erg afhankelijk van de rest van de omstandigheden. Hoeveel loopt hij buiten, hoeveel ruwvoer krijgt hij werkelijk binnen, heeft hij een deken, hoe hard moet hij werken, hoe vaak moet hij werken, en ga zo maar door.
    Ter vergelijking: Linde krijgt maximaal 1 schep Reform Kruiden Muesli en 0,5 schep geplette haver per dag. (Appels en peren hoor, want Linde staat heel hoog in het bloed en barst van de energie zonder de nare kantjes die daarbij kunnen horen.) Daarnaast loopt ze 24/7 op de wei, draagt een deken en krijgt samen met haar twee weidemaatjes een enorme kruiwagen hooi per dag bijgevoerd. Ze werkt relatief hard, ik rij zo'n vijf a zes keer per week en daarbij spaar ik haar niet (bij wijze van spreken
    King is een volbloed, maar dat zie je en merk je totaal niet aan hem (hij is 1,70m en best breed). Ik heb afgelopen weekend lange teugel les gehad van Piet Bakker en die vroeg of er Gelders bloed in hem zat Hij staat het hele jaar door 24/7 in een zandpaddock met dus 2 andere paarden, naast de paddock ligt een kleine weide (ik schat 25X25). We zetten de wei soms wel open, maar dat is dan maar een paar uurtjes en er staat bijna geen gras. King vindt het soms ook niet eens de moeite en blijft dan hooi eten in de paddock. Hij draagt nu nog geen deken, maar krijgt die wel op zodra het 's nachts tegen de 5 graden is of als het veel gaat regenen. Ik wacht daar nog liever even mee, want als ik hem eenmaal op doe, wil hem het liefst ook op laten.

Ik verwacht geen wonderen van ander voer, maar ik denk wel degelijk dat voer verschil kan maken, zowel positief als negatief. Ik weet er alleen zelf helaas niet genoeg van om wegwijs te worden uit alle verschillende soorten voer die er op de markt zijn.
    Ik zal bij mijn dierenarts om advies vragen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Al die rommel die je voert lijkt me heel slecht voor je paard. Ze zitten vol met chemische troep.
    Ik weet niet waar je dit op baseert, maar de biks die hij krijgt is van de 'natuurlijk paardenvoer' lijn van Pavo en de spiritmix bestaat voor 100% uit natuurlijke producten.

Ik weet niet waar je dit op baseert, maar de biks die hij krijgt is van de 'natuurlijk paardenvoer' lijn van Pavo en de spiritmix bestaat voor 100% uit natuurlijke producten.
    Geloof je dat zelf?

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Geloof je dat zelf?
    Ja.

Geen enkele geperste brok is 100% natuurlijk. Brok, musli ed. staat het verst af van de natuurlijke voeding van een paard. Er zitten altijd conserveringsmiddelen in, ook al beweren ze van niet. Ze zijn trouwens niet verplicht dit te vermelden op de verpakking. De hele manier van bereiden (verhitting!) is al onnatuurlijk.

Van de natuurlijk paardenlijn van Pavo, (nature's best musli) zijn ook heel veel klachten geweest nog niet zo lang geleden. Toch een teken dat er iets niet klopt.
    Vitaminen en mineralen kan je overigens ook toedienen zonder dat het in een brok of musli zit.

Nog een puntje ter aanvulling op Trea: Er is melassestroop nodig om een brok te kunnen persen. Dat is een afvalproduct wat overblijft na het verhitten van de suikerbiet om de suiker te winnen. Veel muesli bevat ook melassestroop om het stoffen e.d. tegen te gaan.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten