Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: vragen omtrent jaarling, communicatie probs

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

vragen omtrent jaarling, communicatie probs

Course Descriptions
    Language of Horses (On Line Levels 1&2)
    Weanlings, yearlings, mature horses, any discipline · Build communication & understanding · Develop the bond · Constructive exercise · On Line Patterns · HorsenalityTM · Behavior modification · Seven Games under a microscope · Safety & confidence · Needs · Problem Solving · Leadership I.
    Pre-requisites: Basic understanding of the Seven Games.

Dit staat bij: TAKE A COURSE op de parelli website.

Er zijn hier vaker vragen gestelt wat betreft jaarlingen etc en men raad hier aan om wel iets van parelli toe te voegen in de dagelijkse omgang maar verder niks. Er zijn blijkbaar wel echt cursussen voor waar ook de Seven Games aan bod komen.

Heeft iemand een idee hoe dit juist zit en hoe dat in zijn werk gaat? Wat zou ik dan wel al met mijn 1,5 jarige mini kunnen doen?
    Ze heeft weinig zin om mee te lopen, is echt een lui beestje, slecht te motiveren, zelfs niet met snoepjes. Met de stick soort van stick te me doen krijg ik haar wel redelijk netjes mee, maar ik doe t dus ook alleen vanuit de wei naar de poetsplaats. Wandelen dat schiet er nu gewoon bij in, omdat ze eigenlijk zo slecht luisterd. En ik wil haar dan eigenlijk eerst de seven games leren en dan bv wat driving vanuit zone 3 etc, zodat ik veel meer uit de kast kan halen als we gaan wandelen en zij daar anders over denkt.

Maar omdat ze nu pas 1,5 jaar wil ik haar ook gewoon lekker in de wei laten en pas met haar aan de slag gaan als ze 3 is. Ze is helemaal niet vervelend ofzo, maar ik merk als ik met Diesel (mijn andere pony waarmee ik level 2/3 grondwerk doe) bezig ben, lopend vanuit de wei naar poetsplek hij heel braaf meeloopt, touw hangt slap. De uk moet ik echt meesleuren of met de stick/string een behoorlijke zwier naar de achterhand zoals bij stick2me zeg maar (qua positie enzo dan he), ik kan haar ook niet achteruit yoyo-en als ze te dicht bij mij komt, want dat kent ze dus niet echt. Ik wil haar niet overvragen, ze is veel ziek geweest en heeft dus ook al genoeg meegemaakt (was ziek toen ik haar kocht), maar nu luisterd ze eigenlijk vrij slecht omdat we zo slecht communiceren met elkaar.. ik weet niet wat ik nu eigenlijk moet doen, wel wat parelli doen op haar niveau, of juist niet..

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: vragen omtrent jaarling, communicatie probs

Nou ik kan je zeggen dat 1 of 2 keer effectief zijn in de eerste 3 games bij welk paard dan ook genoeg is om door te hebben wat er wordt bedoeld.

Effectief kan echter VEEL inhouden...Wat je bij het andere paard doet werkt bij een volgende averechts en omgekeerd.

Wat parelli bedoelt met 'take a course' is dat JIJ beter leert omgaan met paarden en daardoor ook beter kan omgaan met een jong paard...
    Er zijn dus geen cursussen voor peuterpaarden.

De games kan je haar gerust leren....als het goed is ben je daar alleen niet langer dan 2 sessies mee bezig!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Ik herken wel dingen in je verhaal waar ik met Cunna ook tegenaan gelopen ben, Cun had soms meer oog voor andere dingen bijvoorbeeld: Lui was, meer zin had in eten enzovoort..

Ik ben gaan nadenken in de rol van prooidier, hoe zou mijn aandacht getrokken worden zegmaar.. Na eventjes creatief nadenken en uitproberen kwam ik erachter dat ik cunna's aandacht kon trekken door simpel weg met een borstel, touwtje oid in de lucht gooien en weer opvangen..
    Bij cunna riep het haar aandacht omdat ik merkte dat ze zich bedreigd voelde, want ze wist niet wat ik als roofdier ging uitvreten.. Zodra ik haar aandacht had, meteen gestopt, aaien/knuffelen en natuurlijk geruststellen.
    Ben nu zo ver dat ze me trouw volgt waar ik ga of sta in de wei en geef ik een seintje dat ik "alleen" wil wezen om haar te observeren oid verlaat ze mij en kan ik me gang gaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik besef dat een dier bedreigen niet altijd correct is. Maar ik maak liever een beetje misbruik daarvan als dat ik er eten in blijf stoppen om dr aandacht te krijgen.

Groetjes,
    Mieke
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb zelf een 1,5 jaarling.
    Met haar doe ik zo goed als niks. Ik vind niet dat je al veel kunt vragen van zo'n jong paard en wacht dus liever tot een jaar of 3. Maar... ondanks dat ze door de kudde best wordt opgevoed, is ze in omgang met mensen soms best een beetje lastig. Ze heeft wel in zekere mate respect voor haar kuddegenootjes, maar voor mensen... nee dus.
    Omdat dat reuze onhandig is, en ook niet nodig is om zo te laten, heb ik haar dus eens in de zoveel tijd aan een touwtje en doen we de 7 games, met nadruk op drivinggame/ yoyogame en allerhande variaties waar vooral mijn priveruimte verdedigd wordt. Friendlygame is bij Nicky nu eenmaal geen probleem, dat vind ze wel prima.
    Bij 1 goede sessie hebben we weer voldoende krediet opgebouwd om een maand of 2 weer prettig met haar in de wei te zijn.
    That's it eigenlijk.
    Ik fix dus eigenlijk alleen wat op dat moment even nodig is, maar leer haar verder nog niks extra's aan. Als meelopen een probleem zou zijn, dan zou ik inderdaad even heel duidelijk zijn met stick to me en drivinggame en het daarbij laten. Het tempo kun je natuurlijk wel wat aanpassen.
    Ik kan hier niet beoordelen wat je precies bedoeld met dat je veulen veel ziek is geweest en of dat misschien ermee te maken heeft. Bovenstaande heeft dan ook puur betrekking op een gezond veulen met een respect"probleem".

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ze zat helemaal onder de luizen, moest noodgedwongen geschoren omdat ze anders niet gewassen kon worden (daar hoeft geen weles nietes discussie over los te barsten). Ze was brood mager, alle botten staken uit en vermoedelijk is ze ook nog eens hoefbevangen geweest. Ze heeft in 2 (beetje 3) hoeven enorme kringen staan, die nog eens goed beurs zijn ook, paars dus. Ze wordt nu bekapt door marco, is luisvrij, heeft alweer een dikke teddyberenvacht en is niet dun meer. Maar al met al was het voor haar geen pretje.

Ze loopt nog steeds moeilijk mee, met een flinke tik op haar kont met de stick loopt ze wel mee daarna en lijkt het op puur lui/niet willen meelopen gedrag. Wel ben ik eigenlijk zelf een beetje bang dat ze misschien iets heeft aan haar hoeven, ze heeft heel hoge hielen en dus die kringen en wilde vanaf dag 1 eigenlijk al niet goed meelopen. Je moet haar soms echt meesleuren

Marco denkt dat die kringen komen door of hoefbevangen en misschien is ze haar veulen hoeven niet goed kwijtgeraakt. Ik heb er toen niet op doorgevraagd dus weet niet wat hij met dat laatste bedoelde. Hij vroeg ook naar haar huisvesting en toen ik zei dat ze 24/7 buiten stond sinds december zag ik echt verbasing bij hem. Daar schrok ik toen zelf best van. Mijn eigen suggestie is dat Marco misschien dacht dat ze zo slechte hoeven had, omdat ze veel op stal stond. En dat het wel snel zou beteren moest ze buiten blijven, maar ze staat dus altijd al buiten. Hoe het bij haar vorige eigenaren was weet ik niet.

Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Kringen op de hoeven kan naar mijn weten komen door hoefbevangenheid, hoefzweer maar die kringen groeien er wel vanzelf uit.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    Ze loopt nog steeds moeilijk mee, met een f]/images/smilies/confused_smile.gif[/img]
    Je moet helemaal niets!
    Waarom zou je haar ergens heen 'sleuren' Wat is er op de poetsplaats, dat niet in de wei kan?

Hoe loopt ze achter een ander paard aan?
    En wat heeft Marco gezegd over haar hoefstand en of ze eventueel pijn heeft op dit moment?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ze moet toch echt even mij uit de wei om bekapt te worden, en ik poets haar graag aan de poetsplaats waar ze alvast netjes kan leren vaststaan. Toen ze luizen had moest ze uiteraard ook echt de wei uit om gewassen te worden etc..

marco heeft alleen gezegd dat ze erg hoge hielen had, maar dat had ik zelf ook al gezien. Alleen aan haar zool te zien kon je daar zeg maar geen aanpassingen aan doen. Mijn traditionele hoefsmid heeft dit een aantal maanden geleden wel gedaan, veel te kort, ze liep toen ook direct heel gevoelig.

Verder heeft hij dus alleen gezegd dat ze haar veulenhoeven misschien niet goed is kwijtgeraakt en wss korte tijd hoefbevagen is geweest. Over pijn heeft hij niets gezegd.

Overigens had ik haar vandaag even mee uit de wei om te poetsen, ze is tenslotte dol op aandacht. Gister heb ik heel kort de games een klein beetje gedaan en echt maar heel even stick 2 me, voor het meelopen. Vandaag liep ze al veel vlotter mee en als ik even de stick optilde ging ze alweer versnellen om bij te blijven..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat is dan je probleem

Wat games doen in de wei, lijkt me meer dan voldoende voor zo'n uk.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

zucht, probleem is dat ik me zorgen maakte omdat ze zo moeilijk wilde meelopen en niet wist of het wel goed was voor haar om wat games te doen.

Toen kreeg ik de tips dat ik dat best kon doen en dat ik daar niet lang en veel tijd aan moest besteden, dat heb ik dus gister gedaan en vandaag gaat het al veel beter. Ik heb dus gewoon tips gekregen voor het probleem. Ze liep voor geen meter mee, maar nu ze het stick 2 me idee een beetje begrijpt heb ik een manier om haar wel goed mee te laten lopen

Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Gelukkig gaat het meelopen prima, kan je nav eveliens eerste reactie nog wel een tip geven. Moeten doe je op de wc.
    Ja, soms moet je paard naar de dierenarts of hoefsmid. Maar kan je dat niet aan hem vragen? Oefen dmv vragen, aanbieden of die met je mee wil/durft te lopen. Wie weet is die ergens bang voor, en ik zou het zonde vinden als je hem daar dan doorheen trekt.

Bladwijzers

Forum Rechten