Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Dierenartsbezoek Whoopie

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dierenartsbezoek Whoopie

Hallo

Hier even een copie uit mij dagboek, als iemand tips of ervaringen heeft n.a.v. dit verhaal, altijd welkom.

Alvast bedankt , Janneke.

Vandaag naar de da geweest, vondt het allemaal spannend maar ik moet zeggen het ging harstikke goed met trailerladen, ook terug weer en ook daar was ze ondanks alle spannende dingen harstikke stoer, was echt trots op haar.

Weet niet of ik het allemaal een beetje goed kan uitleggen, het is een lange vermoeiende dag geweest.

De benen lijken niet het probleem, Whoopie loopt niet kreupel ook niet na buigproeven aan alle benen, het is te zien dat ze niet lekker loopt maar het manifesteerd zich niet echt bij een been. Lijkt meer in het hele lijf te zitten.
    Zo ook bij het lopen op de harde en de zachte volte wat je vooral ziet is het gebrek aan looplust , ze is moeilijk in draf te krijgen en te houden, tempo heeft ze al helemaal niet. vondt haar trouwens wel al beter lopen dan een maand terug, ze heeft eigenlijk nu een maand rust gehad, dat doet blijkbaar wel goed.
    DA gaf aan dat er wel duidelijk een probleem is, maar dat het moelijk is te localiseren, er zijn fotos genomen van haar linker knie omdat ze dit been altijd ontlast, maar daar waren geen bijzonderheden.
    Volgens hem zit het probleem met name achter in de rug, Whoopie draagt haar staart nml ook niet en dat schijnt een duidelijk teken te zijn dat het hier niet goed is. Het kan zijn dat de prikkelgeleiding door een of andere reden niet goed is of dat er ontstekingsactiviteit in dit gebied is waardoor de klachten ontstaan.

Diagnostiek is moelijk, met fotos is dit gebied niet in beeld te krijgen ook niet met een scan. Wel kan er een soort van onderzoek met infrarood geloof ik gedaan worden dan wordt er in beeld gebracht hoe de doorbloeding is in een bepaald gebied, maar ja wat dan....zegt weinig over de oorzaak.
    Wel adviseerde hij evt een onderzoek in Belgie waarbij de geleidig van de prikkels naar de achterbenen in beeld kunnen worden gebracht.(prikkelgeleidingsonderzoek)

Volgens hem zal het wel een probleem blijven en kun je niet verwachten dat whoopie weer actief te berijden zal zijn, staprondjes mischien wel en evt lopen voor de kar , maar volgens hem zal met name belasting op de rug een blijvend probleem kunnen blijven..
    Hij zat ook te denken aan het Cauda Equina syndroom, weet iemand hier meer van af of weet je een link op het internet, met googelen kon ik niets vinden. Ook gaf hij aan om eens te googelen op het "Wobbler"syndroom??, gaf wel aan dat dit erfelijk is en dus niet echt bij haar aan de orde is maar ter info.

Voorstel is nu eerst 10 dagen een ontstekingsremmer/pijnstiller (phenylnog wat ), kijken of ze daar wel of niet van opknapt. Volgens hem kan ze deze middelen ook langdurig of op geleide van pijn gebruiken.
    andere optie was prednisolon of een natuurlijk middel Duivelsklauw.
    We gaan beginnen met de ontstekingsremmer.

Eerst kijken wat dit opleverd, maar in mijn achterhoofd heb ik nog steeds de behandeling van de dierenarts die ook manupileert, of zit er ook over te denken om Steffi van de laar te laten komen, hoor hier op het forum goede dingen over, en mischien kan zij iets met accupunctuur doen voor de pijnbestrijding.

Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Dierenartsbezoek Whoopie

Pfffffff wat een verhaal Janneke!
    Steffi laten komen is een goed idee denk ik, ik ben wel eens met haar op pad geweest en ik vind dat ze het goed doet dus dat zou ik zeker proberen als ik jou was!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Amai Whoopie, niet zo simpel allemaal...

Ik zou eerst wat aanzien, kijken of de ontstekingsremmers werken/of niet.
    Gouden raad 1 behandeling starten, dan kijken. Als je ziet dat het niet werkt volgende behandeling starten zo kan je zien wat effectief is en kan je er conclusies uit trekken.
    Teveel mensen starten met alles te gelijk en dan weten ze niet meer wat hen (of paard) juist heeft geholpen!

Niet zo'n simpele tijd die je tegemoet gaat, maar denk maar aan Shiva, die is ook van heel ver gekomen en nu geeft ze terug demo's...
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je hebt helemaal gelijk hoor Liesbeth, dat is ook zeker mijn bedoeling!
    Ik ben blij dat ik in ieder geval nog een tijdje met haar vooruit kan voor zo,n onderzoek gaan er toch allemaal doemscenario,s door je hoofd

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

doemscenario,s door je hoofd
    Ik kan je onzekerheid echt voorstellen, maar positief blijven denken!
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Ik kan je Steffi van harte aanbevelen, weet alleen niet of zij nieuwe patiënten aan neemt.

Wil je verder gaan: bij de Lingehoeve kunnen ze Scintigrafie uitvoeren:
    Met scintigrafie kan een botverandering van 2% worden gezien, terwijl een röntgenopname slechts botveranderingen van groter dan 40% weergeeft.
    Dit kunnen ze wel op het hele lichaam uitvoeren.

Sterkte ermee!
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja heb het gezien de info over dat onderzoek is een behoorlijk belastend onderzoek en prijzig, en dat ben je nog niet aan het behandelen, weet niet of dat zoveel opleverd heb daar zelf mijn twijfels over.
    Bedankt voor het meedenken.

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

hallo janneke

ik zal die tien dagen even rustig afwachten en positief blijven denken.
    en daarna veder kijken.

je moet doen wat jou het beste lijkt en zelf beslissen.
    ook al is dat moeilijk.
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Janneke,

Als je binnen 14 dagen nog geen verbetering hebt dan zou ik accupunctuur proberen. Ik heb er heel goede ervaring mee met Raissa. Als het probleem op die manier te behandelen is, kan het spectaculaire resultaten hebben. Je kan natuurlijk niet alles oplossen met accupunctuur maar als je dit niet probeert, zal je het nooit weten.

In het begin werd Raissa 2x/week behandeld gedurende 3 weken en daarna nog 2x met een maand ertussen. Zij had problemen met eierstokken, hengstigheid. En elk jaar in oktober kwamen deze terug en was ze niet meer te berijden, liep ze niet vlot en als je met je hand over haar rug ging, zakte ze helemaal naar beneden met de rug. Dus ik dacht in het begin dat ze serieuze rugproblemen had. De resultaten waren verbluffend! Je zag het tijdens de behandeling, dat lichaam begon bij de eerste behandeling helemaal te trillen. Heel raar, maar het werkt!

Groetjes Inge
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Hoi Janneke toevalig weet ik wel meer over die ziektes die jij noemde, toevallig afgelopen les bij Paravetrinaire behandeld. Het zijn beide ziektes die voorkomen uit problemen bij het zenuwstelsel

Wobbler: Komt voort uit schade in de halswervels, komt door trauma(Val of iets dergelijks) Begint bij ataxie van de achterbenen en trek daarna door naar de voorbenen( maar dat is ook afhankelijk van de schade)
    Cauda Equina verlamming(vertaling paardenstraart verlamming:P) is een verlamming van het laatste stuk van de ruggenmerg, aan het uiteinde van de zenuwen die door het ruggenmerg lopen (de staart dus) werken dan slecht tot niet meer en sympthomen zijn: geen staartspanning meer dus dat ze haar staart constant slap naar beneden laat hangen. en uiteindelijk stopt het mesten en unireren.

ik heb van beide plaatjes en een dia van dia presentatie ik kan je eventueel de diapresentatie wel doormailen

Verder, veel succes er mee.. Chiropratie heb je er al bij gehad of niet? en anders inderdaad Steffi heb ik ook goede verhalen over gehoord!!!

Succes,

Groetjes ANouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kreeg vanochtend nog wat info van de chiropracticur die Whoopie in het verleden wel heeft behandeld, hij zet het mooi op een rijtje:

Het cauda equina syndroom, neuritis cauda equina of paardenstaart syndroom is mij niet onbekend. Het komt niet veel voor. Bij mensen en honden is er al meer kennis mee opgedaan. De cauda equina is de benaming van het achterste gedeelte van het ruggemerg dat bij een paard van de laatste 2 lendewervels het heiligbeen in loopt ter aansturing van een gedeelte van de achterhand en het bekken. Deze neurologische aandoening doet vermoeden dat er ontstekingen kunnen voorkomen in het achterste gedeelte van de wervelkolom. Dit kan gepaard gaan met verlammingsverschijnselen in de achterhand, rectum, anus(spieren), urineblaas, penis en staart. Soms wordt het een beetje vergeleken met MS. Ook andere zenuwbanen kunnen worden aangetast. Het niet goed functioneren van het auto-immuunsysteem kan hier aan ten grondslag liggen.
    Het kan ook veroorzaakt worden door een structuur dat ruimte in neemt en druk uitoefent op de zenuwen die de wervelkolom uittreden. Denk hierbij aan tumoren, gezwellen of spondylose. Hierdoor kunnen ook uitvalverschijnselen optreden.
    Om hier uberhaupt iets aan te doen zal de diagnose zeker gesteld moeten worden door een DA. Bv. door een myelografie (contrast vloeistof). Bij honden weet ik dat dat gebeurd. Bij paarden weet ik dat niet zeker. Bij een tumor zou ook iets in het bloed gevonden kunnen worden. Een (grote) hernia kan ook de oorzaak zijn. Dat is bij een paard lastiger omdat de structuur van de tussenwervelschijf geen zachte vulling heeft waardoor deze niet tussen de wervellichamen uitgedrukt kan worden.
    Wellicht kunnen foto's duidelijkheid opleveren.
    Het is dus belangrijk om eerst vast te stellen of de hypothese van de DA klopt. Dan kan pas behandeld worden. Afhankelijk van de oorzaak kan dat opereren zijn. Alleen als duidelijk is dat de oorzaak een verschuiving van een wervel zou zijn die niet in de weg gezeten wordt door andere structuren zou de wervel recht gezet kunnen worden. Ook dan wordt het afwachten hoe erg de zenuw beïnvloed is door de extra druk die het te verduren heeft gehad.

Als CES gediagnotiseerd is, dan beloofd dat niet veel goeds voor het rijden in de toekomst. Behandeling primair door een DA (bv operatie, cortico's) eventueel ondersteund door een osteopaat of fysiotherapeut zal een langdurig traject zijn waarvan het herstel zeer afhankelijk is van diverse factoren.
    Gisteren afgesproken dat Steffi van de Laarse toch komt, duurt nog wel een paar weken maar vindt het wel prettig.
    Moet zeggen hoe meer info ik krijg hoe somberder gestemd ikwel raak mbt de prognose, latenwe hopen dat de da geen gelijk heeft.

Maar feit dat ze het eigenlijk al zo,n stuk beter doet nu ik een maandje niet meer rij en het feit dat ze goed een jaar terug vast gelegen heeft in een hek waar ze zich uit los getrokken heeft zou best zo,n trauma hebben kunnen veroorzaken.(had toen wonden aan de achterbenen).

Afwachten maar eerst weer.

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Fijn Janneke dat Steffi naar Whoopie komt kijken.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Janneke.. ik weet het niet meer.. maar was er nu onlangs nog een chiropractor bij geweest?

Bladwijzers

Forum Rechten