Vandaag naar de da geweest, vondt het allemaal spannend maar ik moet zeggen het ging harstikke goed met trailerladen, ook terug weer en ook daar was ze ondanks alle spannende dingen harstikke stoer, was echt trots op haar.
Weet niet of ik het allemaal een beetje goed kan uitleggen, het is een lange vermoeiende dag geweest.
De benen lijken niet het probleem, Whoopie loopt niet kreupel ook niet na buigproeven aan alle benen, het is te zien dat ze niet lekker loopt maar het manifesteerd zich niet echt bij een been. Lijkt meer in het hele lijf te zitten.
Zo ook bij het lopen op de harde en de zachte volte wat je vooral ziet is het gebrek aan looplust , ze is moeilijk in draf te krijgen en te houden, tempo heeft ze al helemaal niet. vondt haar trouwens wel al beter lopen dan een maand terug, ze heeft eigenlijk nu een maand rust gehad, dat doet blijkbaar wel goed.
DA gaf aan dat er wel duidelijk een probleem is, maar dat het moelijk is te localiseren, er zijn fotos genomen van haar linker knie omdat ze dit been altijd ontlast, maar daar waren geen bijzonderheden.
Volgens hem zit het probleem met name achter in de rug, Whoopie draagt haar staart nml ook niet en dat schijnt een duidelijk teken te zijn dat het hier niet goed is. Het kan zijn dat de prikkelgeleiding door een of andere reden niet goed is of dat er ontstekingsactiviteit in dit gebied is waardoor de klachten ontstaan.
Diagnostiek is moelijk, met fotos is dit gebied niet in beeld te krijgen ook niet met een scan. Wel kan er een soort van onderzoek met infrarood geloof ik gedaan worden dan wordt er in beeld gebracht hoe de doorbloeding is in een bepaald gebied, maar ja wat dan....zegt weinig over de oorzaak.
Wel adviseerde hij evt een onderzoek in Belgie waarbij de geleidig van de prikkels naar de achterbenen in beeld kunnen worden gebracht.(prikkelgeleidingsonderzoek)
Volgens hem zal het wel een probleem blijven en kun je niet verwachten dat whoopie weer actief te berijden zal zijn, staprondjes mischien wel en evt lopen voor de kar , maar volgens hem zal met name belasting op de rug een blijvend probleem kunnen blijven..
Hij zat ook te denken aan het Cauda Equina syndroom, weet iemand hier meer van af of weet je een link op het internet, met googelen kon ik niets vinden. Ook gaf hij aan om eens te googelen op het "Wobbler"syndroom??, gaf wel aan dat dit erfelijk is en dus niet echt bij haar aan de orde is maar ter info.
Voorstel is nu eerst 10 dagen een ontstekingsremmer/pijnstiller (phenylnog wat ), kijken of ze daar wel of niet van opknapt. Volgens hem kan ze deze middelen ook langdurig of op geleide van pijn gebruiken.
andere optie was prednisolon of een natuurlijk middel Duivelsklauw.
We gaan beginnen met de ontstekingsremmer.
Eerst kijken wat dit opleverd, maar in mijn achterhoofd heb ik nog steeds de behandeling van de dierenarts die ook manupileert, of zit er ook over te denken om Steffi van de laar te laten komen, hoor hier op het forum goede dingen over, en mischien kan zij iets met accupunctuur doen voor de pijnbestrijding.
Janneke
Bladwijzers