Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: vraagje mbt aanpassen stal

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

vraagje mbt aanpassen stal

hallo

Sun staat deze winter weer op de pensionstal waar hij vorig jaar ook staat. Hij staat daar in een boxje aangepast voor shetten, met dus een lage drinkbak en een laag ruitje zodat hij goed buiten kan kijken. Maar de boxdeur is gewoon hoog, en de box heeft 2 dichte zijwanden Geen contact met de mensen op stal of de andere paarden dus.
    Aangezien mijn pony zich dit jaar 100 keer beter gedraagt naar andere paarden en naar mensen toe, ben ik eens gaan vragen wat de mogelijkheden zijn. En nu mag ik dus de boxdeur een stuk open zetten, en daar een hek voorzetten waar hij overheen kan kijken en zodat hij kan neuzen met zn buurman.

Super natuurlijk! Een stalgenoot van me heeft het al helemaal uitgedacht voor me! Hij heeft een hek geregeld met spijlen (verticaal) wat ervoor mag komen. Laag genoeg zodat hij zn hoofd en hals eroverheen kan doen, hoog genoeg zodat hij niet zal springen.

Maja... Verticale spijlen dus. ongeveer 15 a 20 cm uit elkaar. In principe breed genoeg om zn hoef doorheen te doen en weer terug te halen zonder problemen.
    Kan ik dat zo houden, moet er toch iets voor en zo ja, wát dan, of kan ik het misschien beter helemaal anders aanpakken? (andere stalling zoeken is niet mijn bedoeling!!)
    Hoop dat jullie even mee willen denken

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: vraagje mbt aanpassen stal

En als je aan de stalkant een stuk netwerk voor de spijlen langs doet, bv van dat groene of zwarte spul wat tuinders ook gebruiken, daarkan hij door kijken maar dan niet zijn been erin steken,mits je het goed strak opspant.
    Of Gaas van de rol ervoor, zoiets...

Succes, Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Een stuk fijnmazig kippengaas ervoor maken? Simpel en goedkoop.

Breedste deel van de hoef opmeten!
    15 cm lijkt me te smal, 20 cm tussenruimte gaat wel.
    Bedenk dat een paard rare draaien kan maken en dat de DA heel wat meer geld kost om evt schade te repareren, dan een veilig hek te laten maken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Breedste deel van de hoef opmeten!
    15 cm lijkt me te smal, 20 cm tussenruimte gaat wel.
    Bedenk dat een paard rare draaien kan maken en dat de DA heel wat meer geld kost om evt schade te repareren, dan een veilig hek te laten maken.
    Precies! Ik zie dan alweer horrorbeelden voor me... paard met gebroken pootje, hoef los van been, DA erbij, paard in laten slapen... brrr.
    Heb verder nog niet goed naar het hek kunnen kijken (was in mn pauze even op stal om te controleren of Sun nog in de wei stond) heb het alleen vluchtig even gezien. Moet de tussenruimte ook nog even precies opmeten.

Vind de tip van gaas ervoor wel een hele goeie!
    Volgens mij hebben we bij mn ouders nog een rol gaas staan, wat we ook bij de wei hebben zodat de honden niet in de wei konden. Daar kon Sun ook niet met zn pootjes tussenkomen.

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Fijn dat je dat mag aanpassen voor 'm!
    Vind zelf ook 20 cm niet veilig. Met rollen kunnen ze ertussen raken. Nog smaller zou ik het dus maken. Zodat z'n hoef er helemaal niet tussen kan komen. Misschien idd van dat geplastificeerde gaas ervoor zetten. Dat is er in verschillende kwaliteiten en rasterafmetingen. Je kan het met van die plastic tie-rips vastzetten.

waarom niet gewoon een plank ervoor waar die overheen kan kijken?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

gaas blijft ook eng.. ik heb nu uit pure noodzaak (tegen hoefbevangen pony aan omdat de uk overal naartoe ontsnapt) schapengaas in mij wei, maar fijn is anders eerlijk gezegd. Heb er wel stroom voor, maar ja rare bok ofzo en ze zitten er toch in..

Ik zou voor een plank gaan gewoon of rubber mat ertegen, als ze er maar overheen kan kijken.

Ik moet aankomende winter precies hetzelfde doen in onze paddock, daar zijn ook verticale spijlen nu, maar vind dat eigenliijk helemaal niet fijn.. alleen het idee al dat ze erin blijven hangen.. Iemand bij ons op stal heeft het met kippengaas opgelost, gaat opzich prima, buigt alleen soms een beetje om. Ik ben aan het zoeken naar van die rollen met dun flexibel zwart rubber wat ik erdoorheen kan doen, heb ik ooit ergens gezien, is lekker stevig en gaat denk ik wel lang mee..

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik vind een plank ervoor wel een goed idee. Of anders een ketting?
    Started!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

inderdaad een plank of een houte balk war hij niet onderdoor of overheen kan, en anders van dat gaas voor konijnen dat is echt 1cm bij 1cm ofzo??
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Je hebt ook steviger gaas dan kippengaas, met van die rechthoekige mazen en een groen omhulseltje (plastic laagje). Stuk steviger (en mooier, en duurder )

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Op de Eagles Ranch b.v. hebben de stallen gewoon verticale spijlen, en als zijn hoefjes er ruim doorpassen is er toch geen probleem???
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Ik zou een balk voor de deur maken, dat heb ik ook zodat ik de buitendeuren gewoon open kan doen.
    Ik zal zo even een foto maken van het geheel en de bevestiging.

Hier zijn de foto's.
    Van buitenaf genomen.

Binnen.

En de bevestiging.

Bladwijzers

Forum Rechten