Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: zadelmak maken

zadelmak maken

Ik ben begonnen aan het paard zadel mak te maken. Maar het loopt wat anders dan verwcht. Natuurlijk eerst veel grondwerk oefeningen gedaan en ging heel goed. Zadel en hoofdstel geen enkel probleem. Het paard had ook geen angst als ik naast hem sprong of aan de beugels ging hangen.
    1e keer dat ik er op ging ging eigenlijk erg goed. Hij stapte wel even snel weg maar al gauw was hij rustig en leek hem niet zo veel te doen. Ook afstappen was geen enkel probleem.
    2e keer dat ik er op ging begon hij weg te draven. leek was onrustiger maar werd ook rustig. Afstappen ging ook minder. Hij sprong aan de kant
    3e keer toen ik er op ging ging gewoon heel slecht. Hij galopeerde gewoon weg! Ik had het net als de 1e keer en 2e keer heel rustig opgebouwd. En hij leek voordat ik er op ging erg ontspannen. Het erop zitten vind hij verder ook geen probleem want hij werd weer snel rustig. Maar echt erop stappen word hij druk van terwijl we gewoon aan de stijgbeugel kunnen hangen. Ook het afstappen werd een probleem. Hij kon niet stilstaan.

Hoe moet ik nu verder?
    www.HorseInspiration.nl

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: zadelmak maken

Eerste wat ik mij afvraag is of hij fysiek ok is. Heeft hij last van de rug, geeft het zadel ergens ongemak?? Dat zou ik in ieder geval willen uitsluiten
    Je zou een opstapje kunnen gebruiken, doet hij dan hetzelfde?
    Iemand mee laten lopen die hem vasthoud. Ik zou direct inbuigen als hij snel wil weglopen, maar waarom zou hij het doen , dat is idd de vraag.

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Breng je paard alsjeblieft naar een professional!!!
    De allereerste keer gaf (lees ik uit je beschrijving) je paard al *alle* signalen voor dit uiteindelijke gedrag! En vervolgens mis je die waarschuwende signalen ze nóg 2 keer .

Inrijden is niets meer, dan gewoon excellent de stapjes uit de level 1 doen. Dus grondwerk, preflight-checqs, opstappen in fases en herhalingen én ( vóór je überhaupt wegstapt)- oefenen met de indirecte en de directe teugel, de voorhand- en de achterhand release ( en weer op - en afstappen). En dán pas de whoa en de go. Ik denk (op basis van wat ik lees), dat je gewoon een hele riks oefeningen hebt overgeslagen....

Inrijden is de basis voor de rest van zijn paardenleven. -> Breng hem a.u.b. naar een professional!
    Déze basis bepaalt mede voor dit paard zíjn toekomst, of hij een fijne plek krijgt in de toekomst... Of van eigenaar naar eigenaar gaat verhuizen.....

1e keer dat ik er op ging ging eigenlijk erg goed. Hij stapte wel even snel weg maar al gauw was hij rustig en leek hem niet zo veel te doen.
    Het ging hier dus *NIET* goed.....!!! Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, ik ben het eigenlijk wel met Els eens. TE zonde om er niet in te investeren door er een professional bij te halen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

jammer van jullie reactie. ik vind niet dat je uit een paar zinnen kunt oordelen wat ik over sla en wat niet
    www.HorseInspiration.nl

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Vind je zelf ook niet dan, dat het verkeerd is gegaan bij de eerste keer rijden?
    Ik zie in jouw omschrijving elke keer een bevestiging en versterking van het gedrag. Dat lijkt me zorgwekkend en reden genoeg om mn trots opzij te zetten en er iemand bij te halen die wéét hoe inrijden werkt.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik ben het eigenlijk wel eens hoor... Bij de eerste keer opstappen stapte je paard al weg... Bij dat signaal had je al moeten stoppen en opnieuw met de basis moeten beginnen. Je had geen toestemming om op te stappen... Nuja gedane zaken nemen geen keer, maar je kan er wel uit leren. Leer je paard aub eerst helemaal stil te staan! Als je bezig bent met opstappen en je paard doet een pas naar voren, ook al is het maar 1 pas, stap terug af en zet je paard weer een pas achteruit, probeer dan opnieuw, merk je dat je paard RB wordt, stop dan en ga een stapje terug. Ga never nooit door wanneer het fout gaat. Want op die manier negeer je signalen en kunnen er héél snel heel gevaarlijke situaties optreden.

Voor mij hoef je er niet per se een professional bij te halen. Ik denk dat als je een stapje terug doet voor het opstappen dat je dit gedrag wel weer kan afleren. Maar neem je tijd! Als het paard een stap verzet wil dat echt wel iets zeggen...
    Voel jij je onzeker worden kan je er mijn inziens beter wel een professional bij halen.

Succes ermee!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Karin van Rooijen
    jammer van jullie reactie. ik vind niet dat je uit een paar zinnen kunt oordelen wat ik over sla en wat niet
    Eens, ik heb geen idee wat er gebeurde. Ik denk alleen dat als je op een forum vraagt hoe je nu verder moet gaan het erg verstandig zou zijn om er iemand die dit echt heel erg goed kan bij te halen. Daarnaast klinkt het alsof er iets misgaat als het elke keer een stuk minder goed gaat. Dat is de omgekeerde wereld.
    Inrijden, zadelmak maken is m.i. iets voor professionals. Het is op een bepaalde manier de opleiding van een paard, om zijn voer mee te verdienen. En het is totaal niet vanzelfsprekend om op een paard te gaan zitten. Als je dit aanleert moet je over een berg kennis, ervaring en talent beschikken zodat je op het moment dat het nodig is juist kunt handelen en beslissen. Er zijn maar heel weinig mensen die het kunnen en dat kost geld. Daarom is een ingereden paard duurder dan een groen paard.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Nou ja het enige wat je ons geeft is ook een paar zinnen...
    En blijkbaar zouden wij daaruit WEL op moeten maken wat je WEL goed hebt gedaan en bovendien een goed advies geven over wat je nog beter zou kunnen doen...

Als we niet mogen concluderen dat er iets is mis gegaan en dat je wat stappen hebt overgeslagen, wat ook gewoon zo is anders was het wel goed gegaan, kunnen we ook geen advies geven over hoe het wel moet...

Ik kan namelijk helemaal niet opmaken uit die paar zinnen wat er nou werkelijk aan de hand is...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Karin van Rooijen
    Hij stapte wel even snel weg maar al gauw was hij rustig en leek hem niet zo veel te doen. Ook afstappen was geen enkel probleem.
    Parelli noemt dat Right Brain Introvert. Een hele belangrijke fase om af te wachten. Ik hoop dat je je meer gaat verdiepen in paarden gedrag. Als ik de rest van je foto's en filmpjes zie, dan gaat je dat vast lukken.

Oh en by the way, als iedereen zo zijn best doet om je te helpen dat vind ik jouw reactie ongepast. Het is niet jammer dat wij advies geven wat jij niet wil. Het gaat nl. niet om jou. Het gaat om het paard!

Veel succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Doe je dat 'inrijden' eigenlijk in je eentje? Of heb je iemand erbij?
    Het lijkt wel of je het alleen doet - hoe kan anders een paard wegstappen, wegdraven of weggalopperen?
    Als je voor het eerst in het zadel gaat lijkt het me sowieso beter als je een 2e vertrouwd en rustig persoon erbij hebt die je paard vasthoudt en geruststelt. De eerste keer een mens op je rug is een belangrijke gebeurtenis.

Uit wat je nu beschrijft kan ik alleen maar concluderen dat je bezig bent je paard te leren: gewicht op de rug = vluchten. Dat gaat je problemen opleveren!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Eventjes een zijstraat, verschillende mensen raden hier een 'professional' aan. Wat verstaan jullie daaronder? Bijvoorbeeld Eddy, die ervoor opgeleid is? Maar verder, is er een professional die paarden beleert op een Parelli-basis?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Voor zover ik weet is Eddy de enige die op de zuiver Parelli manier jonge paarden start. Er zijn echter ook heus mensen die jonge paarden op een vriendelijke manier starten (of daarmee helpen) zonder dat het 'echt' Parelli is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ja, idd Nienke, dat dacht ik ook, officieel alleen hij. Bedacht me gewoon, wat noemt men dan een professional? Er zijn vele mensen die paarden beleren, maar wanneer ben je dan een prof. Wat de een goed vindt, vindt de ander niet. Ben je professioneel als je een opleiding in de paarden hebt gedaan, of als je meer dan tien paarden hebt beleerd, of als....
    Een vrij ruim begrip dus denk ik.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoi Karin,
    Wanneer was de 1e keer, de 2e keer en de 3e keer en wat heb je daartussen gedaan? Was dat bijv. in 1 sessie, of zaten er een aantal dagen/weken tussen?
    Hoe oud is 'ie? Hoe lang ben je bezig geweest met grondwerken? Ken je de voorgeschiedenis van het paard?
    Was je alleen of was er iemand die bij het hoofd van het paard stond?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten