Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: sturen met halster

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

sturen met halster

Toen ik Anoek onder het zadel beleerd heb, heb ik dit met bit gedaan. Ze was het bit al gewend vanuit het mennen (ze was al voor de kar beleerd toen ze kwam). Ik rijd haar nu met een dubbel gebroken watertrens.

Toch wil ik haar leren met halster te rijden. Nu lees ik vaak succesverhalen van mensen die het halster omgedaan hebben en weggereden zijn.
    Anoek is echter stuurloos als ik haar met halster rijd. Of althans moet ik zoveel kracht zetten om haar de bocht te laten nemen. Als ze echter het bit in heeft hoef ik de teugel tegen haar nek te leggen ente focussen en meestal komen we dan ook waar ik wil.

Heeft er iemand tips voor me . Ik denk dat ik te snel wil en een paar stappen over heb gelsagen, maar weet niet hoe het anders zou moeten.

Marleen

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: sturen met halster

Rij je haar dan op een touwhalster of een gewoon halster?
    Ik heb idd ook geen problemen gehad met omschakelen, maar deed toen wel al een hele tijd grondwerk met touwhalster, dus ze kende de hulpen en had ook geleerd om te reageren op lichte druk naar het halster.
    Dus mischien eerst nog wat meer oefenen op de grond met bv nageven en inbuigen??

Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Doe grondwerk met touwhalster en rijdt Anoek dan inderdaad ook met een touwhalster.

Heb het gevoel dat ik erg blijf hangen in alles waar ik mee bezig ben. Maar misschien hier toch nog wat meer aandacht aan besteden.

Marleen

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien een keer een lesje van iemand, helpt ook altijd erg vindt ik of iemand die eens kijkt hoe je dingen doet.
    Met stelling vragen en inbuigen is ze dan wel licht en gebruik je dan ook goed je fasen??

Ik ga er even vanuit dater geen fysieke reden is warom ze het niet zou willen doen.

Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Het sturen gaat wel iets anders, met een halster in vergelijking met een bit.
    Omdat de teugels samenkomen onder de kin, is het belangrijk dat je je hand iets van de hals af beweegt als je stuurt. Vaak onthou ik dat door als het ware te wijzen waar ik heen ga, terwijl mijn teugel tussen mn duim en wijsvinger rust. En natuurlijk goed kijken waar je heen gaat.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

hihi klinkt bekend hoor hier ook geen succes verhaal met touwhalster omdoen en wegrijden

snow had donders goed door dat als hij ging trekken hij sterker was
    ik reed eerst altijd zonder zadel en dan liep meneer gewoon naar het krukje toe en dan zat ik er voor spek en bonen op....
    maar heel goed je fases gebruiken en desnoods met stick rijden helpt bij snow best goed.
    en idd de tips van sandra zijn hel goed
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

GA vanavond nog weer eens een nieuwe poging wagen.
    Heb toen ik met halster begon ook gelijk het zadel weggehaald (was zo blij met m'n nieuwe bbp), maar misschien is dit teveel tegelijk geweest. Anoek loopt gelijk een stuk minder als ik zadelloos rijd.

Marleen

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Kan je haar op de grond op lichte druk inbuigen en hoe is het gebruik van de stick op de grond wbt drivinggame van de voorhand? Ik zie meestal dat mensen dat op de grond eigenlijk nog niet op lichte druk kunnen en uiteraard mislukt het dan onder het zadel helemaal.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Kan je haar op de grond op lichte druk inbuigen en hoe is het gebruik van de stick op de grond wbt drivinggame van de voorhand? Ik zie meestal dat mensen dat op de grond eigenlijk nog niet op lichte druk kunnen en uiteraard mislukt het dan onder het zadel helemaal.
    Inbuigen doet ze heel makkelijk. Moet zeggen dat het lijkt of ze de steun van het bit mist. Ze zoekt als ik met halster rijd ook elke keer m'n voeten op.
    Ga vanmiddag kijken hoe de driving game gaat. Meestal gaat dit goed, niet altijd . Weer iets om aan te werken dus!

Marleen

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

De steun van het bit, wat bedoel je daar precies mee? Voor mijn gevoel betekent dat, dat je met aangenomen teugels rijdt? (anders is er geen sprake van steun).
    Een touwhalster is in ieder geval niet echt bedoelt voor continue aanleuning (alles kan natuurlijk, zelf vind ik het daar geen ideaal ding voor).

Ik denk dat veel driving game met stick op de grond uitgebouwd kan worden naar dezelfde oefening onder het zadel. Dat is (wanneer het op de grond goed gaat) de makkelijkste manier om het sturen onder het zadel uit te werken, naar mijn ervaring.

Verder; er is bij het inrijden van een paard geen reden om met continu aangenomen teugels te rijden, dus ook niet doen dan
    Leer haar duidelijk braaf = druk weg (= losse teugel). Correctie is opnemen (na alle andere fases) en direct weer los bij reactie.

Bladwijzers

Forum Rechten