-
gapen
hoi,
ik zit met het volgende. Vanaf dat ik het halster bij mijn hengst aandoet begint hij te gapen. Hij doet dit tijdens het grondwerk en het rijden. In de wei zie ik hem dit niet zo vaak doen. Weet iemand misschien wat dit wil zeggen ?
groetjes saar
-
Forum Meubilair
Re: gapen
Gapen is een manier om stress af te laten vloeien. Net zoiets als likken en kauwen, maar dan vaak een iets sterkere reactie. Wellicht vind je paard het spannend als hij gehalsterd word?
Vaak beginnen paarden te gapen als ze mentaal iets moeilijks te verwerken hebben. bijvoorbeeld dat ze een angst hebben overwonnen. Gapen is op zich een goed teken, van ontspanning. maar als je paard het erg veel doet kan het zijn dat je verwachtingen te hoog zijn, dat je te snel gaat en dat hij daardoor teveel stress ervaart en af moet laten vloeien.
-
hoi,
bedankt voor je antwoord. tijdens het grondwerk is hij tegenwoordig heel ontspannen. Tijdens het rijden nog niet . Mijn parelli lesgever heeft hem een maandje in training gehad en denkt dat hij vrij veel kletsen gekregen heeft. Hij had heel veel bang zelfs bijna abnormaal te noemen van de stick. Hij is in een dressuurstal ingereden en in veel gevallen gebeuren daar methodes die niet echt paardvriendelijk genoemt kunnen worden. ( niet overal natuurlijk) . Ik kocht hem en hij wou niet vooruit. Enkel een stapje en met veel moeite een drafje. Hij zwiepte veel met zijn staart wat volgens mij echt op protest wijst. Nu gaan zijn 3 gangen vrij vlot, maar ik blijf nog spanning voelen als ik op hem zit. Oren achterwaarts. Het zou dus wel kunnen dat hij het halster associeert met rijden ? Misschien iemand die tips heeft ?
Ook zou ik hier nog even het volgende willen vragen. Hij stapt en draaft niet echt voorwaarts zou dat ook met bovenstaande redenen te maken hebben ? Het is al een pak verbeterd maar nog net niet genoeg. Hoe zou ik dit best oplossen ?
-
Forum Meubilair
Misschien is het handig om eerst wat grondwerk te doen met het zadel op. En dan het rijden heel langzaam weer opbouwen, na een uitgebreide grondwerksessie mét zadel. Gewoon eens opstappen, belonen, afstappen. daarna eens opstappen, paar stapjes stappen, belonen, afstappen. etc. Set it up for succes, dus doe het in babystapjes, zodat je paard relaxt kan blijven.
Forum Rechten