Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: is mijn zadel te lang?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

is mijn zadel te lang?

Ik hoorde op stal dat het zadel niet voorbij de laatste rib mag komen als je die rib tot boven volgt.

Mijn zadel komt daar wel voorbij. Nou las ik later dat het gaat om het drukpunt en dat weet ik dus niet.
    Ik rijd zelf vrijwel nooit, mijn bijrijdster maakt 1 a maximaal 2x per week een ritje van maximaal een halfuurtje.
    Vaak is dat een stapritje en soms gaat ze ook draven en galoperen in de bak, maar weinig. In de zomer maakt ze een enkele keer een sprongetje.

Denken julie dat mijn zadel te lang is? een ander zadel zoeken begin ik niet aan omdat er zo weinig gereden wordt en ik zelf misschien 2x per jaar op mijn pony stap (medisch probleem van mezelf) maar ik dacht mijn bijrijdster voor die paar x dat ze rijd dan met barebackpad te laten rijden..

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: is mijn zadel te lang?

Je zadel kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik weet wel dat je foto te lang is!
    Started!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Was ook al op zoek naar het zadel.

Marleen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

haha handig van mij nu is de foto goed

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Zo van de foto vermoed ik dat hij inderdaad iets te lang is. Een zadel moet gedragen worden door de ribbenboog, als hij daarachter komt drukt hij op de spieren en banden die zelf niet ondersteund worden. Dat zou problemen kunnen veroorzaken.
    Ik weet niet hoe zwaar jou bijrijdster is, en hoe goed ze rijdt, want ook dat heeft invloed.
    Als je het zeker wilt weten kun je er beter een zadelpasser bij halen, dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken (hopelijk).
    Hier kun je een gecertificeerd zadelpasser vinden: http://www.msfc.nl/index.php?option=...=89&Itemid=219.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

eerlijk gezegd maak ik me niet heel druk, maar wilde het wel graag weten!

Bijrijdster weegt een 52 kilo en ze kan wel netjes rijden!
    het is natuurlijk nooit goed als je zadel niet past, maar ze rijd wat ik zeg maximaal 2x per week, daarvan wordt nu al 1x per week met de barepackpad die ik zojuist bij evelien voor haar heb bestelt..

Er zijn ook genoeg weekenden dat ze alleen stapritje maakt of alleen maar grondwerk doet..

maar toch belangrijk om te weten hoe slecht je zadel past etc.. verder ligt hij namelijk super (heb er zolang over gedaan om dat te vinden). De zadelpasser toen der tijd vond hem ook enkel misschien iets te lang maar verder super. Schouder ligt vrij, ruggengraat lag vrij en hij schuift niet..

Ik vind het op deze foto niet echt te zien of het zadel te lang is. Volgens mij valt het wel mee, maar nogmaals, ik vind het niet erg duidelijk. Veel belangrijker is waar het zwaartepunt van het zadel ligt. Als dat niet voor op de schouders/schoft ligt en niet alleen op het achterste deel van de rug is er niet zoveel aan de hand. Je paard/pony is de beste indicatie: is hij gevoelig op zijn rug? Loopt hij erg kort van voren? Dan lijkt me dat je een probleem hebt, anders niet.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten