Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Veulenvragen...

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Veulenvragen...

Onverwacht heb ik een veulen, zie topic bij ITP. Het "probleem" is dat ik totaal geen verstand van veulens heb. Waar moet ik aan denken? Wat moet ik doen? Wat juist niet? Ontwormen voor moeder en kind? Hoe zat het ook alweer met chippen (liever niet) en DNA-registreren? Entingen?

Kortom; ik zou graag tips willen aangezien ik door de bomen geen bos meer zie.
    Alvast bedankt!
    Bea
    Started!

Re: Veulenvragen...

Ontwormen mag vanaf 6 weken, tussen de eerste en de tweede ontworming moet 2 weken zitten en daarna kunnen ze gewoon met de rest mee.( kijk wel goed na of je de juiste wormkeur hebt die geschikt is voor veulens en zogende merries)
    Enten heb ik met 5 maanden pas laten doen, tussen de eerste en de tweede enting moet 4 tot 6 weken zitten.
    Chippen en dna zou ik mee wachten tot je het veulen daadwerkelijk gaat registreren, vaak veranderd de kleur nog en als ze iets ouder zijn kan je het beter zien.
    Ik heb de documenten van Laika afgelopen week pas verstuurd, ze is nu 6 maanden.
    Over 2 weken krijgt ze haar tweede enting.
    Verder qua voeren moet je ervoor zorgen dat de merrie voldoende ruwvoer krijgt, zij is diegene die het veulen moet onderhouden.
    Als ze een maand of 3 is kan je haar eventueel kleine beetjes veulenbrok voeren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Qua ontwormen heb ik het advies van de dierenarts gevolgd, dat weet ik niet meer uit mijn hoofd. De eerste enting heeft ze met een kleine 5 maanden gehad, de 2e moet tussen de 3 weken en de 3 maanden (is anders tegenwoordig). Verder is ze gewoon vanaf de eerste keer met de hoefsmid mee gegaan, even beentjes optillen, even aan het idee wennen.
    Met een halstertje ben ik snel begonnen (dag 2), daarna spelenderwijs met meelopen (ken je het principe met het touwtje om borst en billen?) en vast staan, afspuiten, borstelen enzo.
    Het mooiste voer voor merrie en veulen is gras. Op een gegeven moment begint het veulen vanzelf mee te eten met gras, hooi en eventueel ruwvoer. Gras is natuurlijk wel lastig nu... Je merrie heeft echt een flink verhoogde voerbehoefte, zeker nu het kouder wordt! Zelf heb ik mijn Haf merriebrok gevoerd, waarvan de kleine mee-at.
    Ik heb Saphira wel laten chippen, dat is vanuit het stamboek gebeurt (geboortebewijs opgestuurd, bevestiging ontvangen, na een maand of 4 kwam de schetser aan huis voor het schetsen en chippen en heb ik daarna haar paspoort toegestuurd gekregen).

Wat je vooral moet doen, is lekker je eigen gevoel volgen en er vooral veel van genieten, want ze groeien enorm hard! Wat ik zelf wel fijn vond, is dat Saphira ook in handen van stalgenoten geweest is met binnen en buiten zetten aan het einde van het seizoen, daar worden ze een stuk makkelijker van in de omgang. Ik heb moeder en kind nog een keer samen in de trailer meegenomen, naar een natuurgebied hier in de buurt, een leuke ervaring voor zowel de trailer als de andere omgeving, met veilig nog moeders ernaast. Ook is het fijn als ze al eens wat spannende dingen zien, trekkers bijv, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf voorhanden hebt.
    Wat je niet moet doen, is dingen toestaan die je van een volwassen paard ook niet accepteert. Niet sleuren aan het touw, geen benen of tanden jouw kant op, dat spreekt voor zich (en die fase krijgen ze volgens mij allemaal), maar ook niet knabbelen aan je mouwen bijvoorbeeld, hoe schattig het ook is.

Heel veel plezier ermee!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

eerste keer ontwormen altijd rond de 10e dag, vraag dit maar na bij je DA of speur rond op i-net. Ze krijgen de besmetting via de melk binnen (weet je trouwens wanneer de merrie ontwormt is)? Antistoffen krijgt hij via de melk binnen (wanneer is ze geent?), eerste veulen enting vanaf 5 tot 6 maanden en dan volgt een basisschema. Daarna jaarlijks.
    Hun vachtje pas zich aan aan het seizoen waarin het geboren wordt. Vroege en late veulens hebben dus een flinke bos haar. Teveel regen koelt ze idd af. Hou dat in de gaten, want je merrie gaat de schuilstal wellicht niet in bij regen, maar voor veuli zou dat wel beter zijn. Er zijn overigens regendekjes te koop voor die kleintjes. In dit seizoen misschien ook iets om over na te denken. Gelukkig is het deze week redelijk mooi na die waardeloze zondag!
    Voor 7 maanden oud moet je veulen een paspoort hebben en dus moet dan ook de chip of het DNA geregistreerd zijn. Zie de link https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/...150&p_pfe_id=0
    Inderdaad voldoende ruwvoer met voldoende voedingswaarde geven, eventueel brok bij geven. Veuli heeft aan de melk voorlopig genoeg. Check wel of hij voldoende drinkt.
    Een goeie hoefsmid kan je met een week of twee even laten kijken naar de stand, kleine correcties kan hij dan nog gemakkelijk doen.
    En dan lekker genieten!

Ja, met Lila eens wat betreft de ontworming! Na 8 a 10 dagen kunnen de eerste larven uitkomen. Heel belangrijk

Enten is toch ook afhankelijk van of de moeder recent ge-ent is? Is die 5 a 6 maanden daar niet op gebaseerd; dat de moeder een maand voor de geboorte nog ge-ent is? Vraag dat nog even na voor de zekereheid......

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Geweldig, bedankt voor jullie input!

De moeder is vijf dagen voor de bevalling ge-ent. Ik begreep van de dierenarts dat een veulenprik bestaat uit preventief anto-biotica en vitamine. Beide waren niet nodig. Eerste enting volgt met vijf maanden. De dierenarts kan dan ook chippen. Ik wil alleen niet chippen denk ik. Ik wil DNA registreren. Daar was een site van. Weet iemand die?

Gras hebben we genoeg, dat is echt een luxeprobleem! Gelukkig maar, nu. Moeder krijgt het dubbele aan biks (weet niet precies hoeveel dat is) dat ze eerst kreeg. verder dus veel gras, en in het stalletje ligt hooi en stro.

Halstertje wordt aan gewerkt. Goede tip!

Hebben jullie nog tips over hoe een veulen te corrigeren? Gister haalde ze, overigens heel schtiig maar zo niet de bedoeling, een been uit naar me. Wat dan te doen?

De merrie is in juli ontwormd. Ik wilde haar in oktober weer doen, maar heb nu even afgewacht. Kan ik moeder wel gewoon ontwormen?
    En moet Eik dan ook ontwormd? Kan dat met een "gewone" ontwormspuit? Wat zou ze wegen?

Ik ga eens een lijstje opstellen met vragen voor mijn dierenarts.

Bea
    Started!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel

De merrie is in juli ontwormd. Ik wilde haar in oktober weer doen, maar heb nu even afgewacht. Kan ik moeder wel gewoon ontwormen?
    En moet Eik dan ook ontwormd? Kan dat met een "gewone" ontwormspuit? Wat zou ze wegen?
    Bea
    Moeder kan je gewoon ontwormen, mits het middel geschikt is voor lacterende merries. Veulen ook gelijk meenemen met een middel wat veilig is voor jonge veulens. Gewicht kan ik zo niet schatten, dat kun je beter even aan de DA vragen, die staat er bij!

Over dat corrigeren lopen de meningen uiteen. Veulens hebben sterke reflexen gebaseerd op overleven. Een pootje wat vliegensvlug uitslaat is niet leuk, maar daar kan het beestje meestal niets aan doen. Jonge veulens hebben ook een reflex dat als ze iets op hun kont/rug voelen (zoals je hand bijvoorbeeld) dat ze dan uitslaan. Dit is automatisch om roofdieren af te weren. Ze kan er niets aan doen en het wordt meestal snel minder. Probeer er een beetje omheen te werken. Als je al iets wil corrigeren, pas dan op dat het niet luid, of boos is oid. Het veulentje kan dan bang worden terwijl het niet weet wat er mis is. Probeer ongewenst (en dat kan wat anders zijn dan slecht ) gedrag te negeren en een beetje zelf slim te voorkomen en moedig het gewenste gedrag dubbel aan. Het dooft heel snel uit.
    Happen oid is wel heel normaal, maar ik probeer er zelf altijd een beetje rekening mee te houden dat het zover gewoon bijna nooit komt. Gebeurt het toch, dan duw ik het veulen zachtjes weg en ga iets anders doen. Dat vinden ze meestal helemaal niet leuk.

Veel plezier!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    De dierenarts kan dan ook chippen. Ik wil alleen niet chippen denk ik. Ik wil DNA registreren. Daar was een site van. Weet iemand die?
    Dorien66 van het forum weet die vast wel Die even een Pb-sturen. Ik heb ze ook laten DNA-onderzoeken....maar dat is al weer een tijd terug dat ik niet meer psies weet waar en hoe enzo

Volgens mij kan Eik trouwens aan de diarree gaan zodra Stetje weer hengstig wordt (nou is het winter dus wie weet slaat ze dat over)....dat is dan niet zorgwekkend maar heeft met de samenstelling van de melk die door de hengstigheid wijzigd ofzo te maken als ik het me goed herinner (Timber is ook al weer 8 jaar geleden en ik wordt ook een daagie ouder ).
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Uit het onderschrift van Dorien66 http://www.antichip.nl/
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Bedankt!
    Dat zijn nu handige weetjes!
    Started!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Volgens mij kan Eik trouwens aan de diarree gaan zodra Stetje weer hengstig wordt (nou is het winter dus wie weet slaat ze dat over)...

gezien het feit dat ze nu een veulen heeft gekregen denk ik dat deze dame vorig jaar om deze tijd gewoon hengstig was Hihi, kon het niet laten Frances

Bladwijzers

Forum Rechten