Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: koliek/ spierbevangheid??

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

koliek/ spierbevangheid??

vriendinnetje d'r paard is weer ziekjes.
    hier haar verhaal.

Zondag ging ik op wedstrijd, ofja dat was de bedoeling. Had het paard helemaal gepoets, ff naar binnen om mijn wedstrijdkleren aan te trekken en daarna Sjaaky laden om te gaan. Op stal gekomen had hij zijn hele staart onder gepoept, ik dacht ja gebeurt wel eens vaker dus af poetsen en gaan. Op de wedstrijd aangekomen, opgezadelt en begonnen met losrijden, niks aan het handje. Na twintig minuutjes te hebben gereden werd het minder, had de singel aangetrokken wat die niet helemaal prettig vond. Begon met zijn staart te zwiepen, achter uit te lopen en te slaan met zijn achterbenen. Toen dacht ik dit is niet goed, idd hij had koliek aanvallen, ben met hem gaan wandelen in de hoop dat het over zou gaan, dit gebeurde niet dus een da erbij gehaald, deze heeft hem pijnstillers en spierverslappers gespoten dat ik mijn paard toch naar huis kon brengen.

De zondag verliep verder rustig en de maandag ochtend ook nog, smiddags werd het slechter kreeg weer aanvallen. Steeds om de paar uur, de symptomen hiervan zijn dat die dus gaat liggen, krabben en dat soort dingen, daarna kan hij uren op een plek blijven staan of liggen. De da is er weer bij geweest, ze konden niks meer voor hem doen kon alleen maar afwachten en hopen op het beste.
    Dit heeft zes dagen geduurd, daarna ging het weer beter met hem, geen aanvallen meer.

Een paar dagen later wilde ik weer met hem gaan rijden, rustig tien minuten wat rondstapen, gewoon om weer een begin te maken. Helaas ging dit niet, was erg stijf in de stap. Ik probeerde te draven kijken of sjaaky dit wel kon, maar nee dit ging helemaal niet, vooral zijn linker achterbeen wilde niet mee. Ook het voorwaarts rijden ging niet leek wel of ik tegen een blok beton aan te drijven was. Maar gestopt met rijden, de dagen er na maar wat met hem aan de hand gewandelt ik dacht beweging kan nooit geen kwaad. Na vijf dagen toch weer erop gaan zitten kijken of het beter was geworden, maar helaas niet, hij is nog even stijf.

Wat hij ook nog heeft dat die behoorlijk sloom is, heeft helemaal geen energie, kan een bom langs hem laten ontploffen en schrikt nog niet. Terwijl Sjaaky een alert paard is.

Heeft er iemand een idee wat Sjaaky heeft?

Denk zelf aan spierbevangenheid, maar wat houd dit allemaal in als ze dat hebben. Wat zijn de symptomen en de gevolgen hiervan. Kan ik er zelf wat aan doen, beweging bijv.

Sjaaky zijn leefomstandigheden: Staat snachts op stal overdag in een wei, met oud gras, knabbelt de hele dag een beetje. Op stal krijgt hij hooi, 1 kilo basisbrok en normaal een hele emmer gehakselde mais, maar ben nu weer aan het opbouwen naar een hele emmer toe.
    Verder reed ik eerst vijf dagen op hem, dressuur.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: koliek/ spierbevangheid??

Als het spierbevangenheid is mag je niet meer met hem lopen!!! Echt niet.
    Lees dit stuk (http://www.paardendrogist.nl/index.a...StyleITID=6342) maar eens goed door. Knip en plak werkt niet bij de Paardendrogist, daarom alleen de link.
    Ik heb ooit een paard gehad dat een keer spierbevangen is geweest; het is een aandoening die je niet mag onderschatten. En als het eenmaal onder controle is moet je een heeeeeeeeeeel traag revalidatietraject doorlopen.
    Succes en sterkte ermee!
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Heeft koliekaanvallen, maar wat mij niet duidelijk is: heeft hij verstopping, gassen in de darm of diarree?
    Weet je waarom ik dit vraag? Raissa heeft ook een keer dezelfde symptomen gehad, maar dan wel met diarree. Op een bepaald moment kon ik ook niet meer rijden want ik had het gevoel dat ik met haar zou omvallen.Ze had een zware infectie van bloedworm en die veroorzaakt koliekaanvallen met diarree. Dus misschien eens laten behandelen tegen bloedworm als dat nog niet gebeurd is.
    Als het paard sloom en stijf blijft misschien ook eens bloedonderzoek laten doe want volgens mij is sjaaky echt wel serieus ziek!
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Bedankt voor de reactie's, ben ik weer wat weizer geworden vooral door het stuk te lezen van de paardendrogist.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik kreeg net te horen dat ze eindelijk weten wat het is nu er foto's genomen zijn. Hij heeft spat en ze zei dat ie niet meer te redden was.

Na maanden lang zoeken..weet ze het dan en ookal weet ej dat er een kans is dat er geen positief nieuws uit komt..ze bleef maar optimistisch...ze bleef in hem geloven..

Toen ik net het verhaal over sugar las dacht ik dit kon haar verhaal zijn.

Ik wens mijn dinnetje heel veel strekte toe de komende tijd!

poeh dat is heel moeilijk, heel moeilijk.
    wens haar maar heel veel sterkte.

het is wel moeilijk om de hoop te geven.
    maar als het echt niet meer kan,en je hebt jet besluit genomen en je weet dat je er alles aan gedaan hebt.
    dan weet je dat het gewoon he beste voor het paard is.
    ook al zal je hem het liefste bij je houden.
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Bladwijzers

Forum Rechten