Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: toch verhuizen en niet meer 24/7 op de weide

toch verhuizen en niet meer 24/7 op de weide

ik heb Chito nu ongeveer een maand

ik heb contakt gehad met zijn vorige eigenaar.
    zij had hem sinds maart dit jaar in de opfok staan waar die wel buiten stond.

zij had hem gekocht van iemand waar die altijd op stal stond.
    die mevrouw heeft hem als jaarling gekocht, en een jaar gehad.
    niet veel mee gadaan en haast niet naar omgekeken.
    toen ik haar een mailtje sturen vroeg ze geen eens hoe het met chito ging.
    alleen maar waar ik hem gekocht had.

ik heb Chito nu al een regendeken op.en krijgt meer hooi.
    hij had het echt koud en stond stijf in de wei met zijn staart tegen zijn kont aan.
    hij wist niet goed hoe die moest staan en was de heletijd aan het dribbelen en aan het wijken.

ook heeft hij een schuilstal waar die meteen in gaat staan zodra het maar een beetje regent.

ik merk wel aan hem dat die ongeduurig is en moeilijk stil kan staan.
    hij vind het maar niks om in de regen buiten te staan.en heeft het nog koud met de regendeken.
    hij is druk aan het wijken om te kijken waar de wind nou vandaan komt.en kan niet stil staan
    terwijl er bijna altijd hooi ligt.

als ik hem naar huis haal staat die overdag in de padock en s`nachts op stal met onbeperkt hooi.
    en kan ik hem veel meer zien en kan ik hem dus ook goed in de gaten houden.

Chito is een 3 kwart angelo arabier en 1 kwart trakehner.en heeft vergeleken de anderen paarden een korte vacht
    hij is nog jong 2 jaar en 6 maanden.
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: toch verhuizen en niet meer 24/7 op de weide

Zou het ook een overgangperiode kunnen zijn, de paarden zijn nog bezig met het aanmaken van een wintervacht, als je dan nu (al ) een dekentje opdoet voorkom dat dan juist niet?? (ik heb makkelijk praten die van mij heeft het niet koud)
    En als hij dan toch de mogelijkheid heeft om te schuilen waarom gaat hij dan niet binnen staan??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Moeilijk hoor, ik zit op dit moment met een soortgelijk dilemma. Buiten laten of toch 's nachts naar binnen?

Hoe zit het met de andere paarden in zijn kudde, wat doen die?
    Vanwege de vele regen en de omslag van het weer zijn er meer paarden die het koud hebben gekregen helaas. Dat ze bewegen om warm te blijven is op zich niet zo'n probleem. Voelt hij ook koud aan onder de deken? Of valt dat mee?
    En heeft hij bij jou thuis ook soortgenoten of staat hij daar alleen?

nu voelde die niet meer koud aan onder de deken met al die regen en die wind voelde die best koud aan.

had heeft een o grams regendeken op.
    ik had vandaag de deken even er afgehaald, de vacht was al dikker geworden.
    hij voelde ook niet meer koud aan.
    ik heb de deken er af gelaten. hij had er een groot gat in gemaakt.
    gelukig komt er de aankomende dagen niet veel regen. ik koop maar weer snel een nieuwe.
    hij staat veel in de schuilstal.

het is moeilijk om te beslissen wel of geen deken.
    het liefs heb ik geen deken, maar als Chito wel een deken nodig heeft zal ik er wel een op doen

hij staat op de wei met haflingers die staan bijna nooit in de schuilstal.
    en hebben ook al een dikken vacht.

als die thuis komt,
    komt die niet alleen te staan maar samen met het paard van me moeder, maar die vind het heerlijk in de wei.
    dus dat is niet zo leuk voor hem.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

jouw paard heeft nooit geleerd een vacht aan te maken.

En juist door hem nu een deken op te gooien heeft hij het nu niet koud gehad en gaat ie weer geen vacht aan maken.

het is heel normaal dat paarden gaan rillen in sep/okt. En gister? Sorry maar zo'n rampzalige dag komt echt heel zelden voor hoor!

1 van mijn pony's heb ik gister ook als hoopje ellende uit de wei geplukt, maar ze gaan deze week nog naar hun winterwei. Daar krijgen ze hooi bijgevoerd en is er niks aan de hand.

Het zijn geen zomers en winters meer als vroeger. Vandaag was het 20graden in het zonnetje en gister kwam het bijna 24uur na elkaar met bakken uit de lucht. De paarden zijn ontregelend en dan kan het gebeuren dat ze staan te rillen met hun staart tussen hun kont. Maar denk je echt dat jouw paard die ene dag niet gelukkig is het slechter heeft dan de paarden die dag in dag uit op stal komen en zich de hele nacht kapot vervelen en niet kunnen rennen en bewegen?

Ik heb mijn pony afgelopen winter geen 1x rillend uit de wei geplukt, omdat hij ruwvoer had en een goede vacht. Ze maken nu die vacht, en die maken ze omdat hun lichaam aangeeft dat het zo te koud is. Normaal zou het geleidelijker gaan, maar helaas was het vorige week ook nog heel warm.. maar dat komt vanzelf goed!

hij staat nu ook zonder deken, hij had een gat gemaakt in z`n regendeken.
    ik zag wel dat zijn vacht dikker was geworden.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Tsja, er zijn paarden die een deken nodig blijken te hebben.
    Na jarenlange ellende, iedere winter weer, ben ik erachter gekomen (bloedonderzoek) dat Linde een schildklierafwijking heeft. Daardoor maakt ze onvoldoende T4 (hormoon) aan. En juist T4 zorgt voor de temperatuurhuishouding. Eenmaal ontdekt heb ik haar vorig jaar eind november alsnog in een regendeken (alleen fleece-voering, geen vulling) gehesen en ik kreeg een vrolijke meid terug. Twee weken geleden was ze nog het zonnetje zelf, begin deze week ging het al mis jammer genoeg, dus ze heeft haar deken weer op gekregen. En, ongelogen waar, ze wordt boos als ik hem afdoe en staat met haar oortjes erop rond te kijken als ik hem weer opleg. Dat was wel eens anders, zelfs een vliegendeken opleggen kon haar tot razernij brengen in het verleden.
    Persoonlijk vind ik het heel erg jammer dat ze niet zonder deken kan, maar mijn persoonlijke voorkeur mag haar welzijn niet in de weg staan.

Maar... In dit bovenbeschreven geval vermoed ik toch dat er wat anders aan de hand is, inderdaad: dit jonge dier heeft nog nooit een fatsoenlijke wintervacht aangemaakt. Eens moet de eerste keer zijn. Als hij een schuilstal en voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft mag het niet zo zijn dat hij een deken nodig heeft. Niet als er niets medisch aan de hand is, en daar zou ik vooralsnog niet vanuit gaan. Trouwesn, het in de wind draaien van de kont betekent niet dat ze het koud hebben. Het ene paard is daar ijveriger in dan het andere. Linde heeft twee weidegenoten, en de ene staat zoals het uitkomt en Linde en de andere draaien altijd de kont in de wind, zelfs in de zomer bij 20+ graden.
    Mits die schuilstal en het ruwvoer gegarandeerd zijn zou ik het toch echt nog even aankijken hoor.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

ik kijk het ook nog even.
    nu is het weer gelukig beter, en heeft die weer de kans om een wintervacht aan te maken.

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

quote:
    door Dorien66 op ma okt 06, 2008 10:16 pm
    Maar denk je echt dat jouw paard die ene dag niet gelukkig is het slechter heeft dan de paarden die dag in dag uit op stal komen en zich de hele nacht kapot vervelen en niet kunnen rennen en bewegen?

Wil hier even op reageren.
    mijn paarden staan snachts op stal met flinke hopen kuil en staan echt te kijken tot ik ze kom halen,ze willen dan echt graag naar binnen.
    kan dus niet echt zeggen dat ze het vervelend vinden om binnen te staan, we hebben ze wel eens een nacht gefilmd. na het rond eten van hun buikje languit gaan liggen slapen(toch wel lekker zo'n droge stal )en dan pas s ochtends weer opstaan( rond een uur of 5) nog wat restjes kuil eten om 8 uur eten en dan weer naar buiten.
    als het trouwens hele dagen regent willen ze niet buiten blijven( wij hebben geen schuilhok in de paddock)
    ze lopen met liefde het hek eruit
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Realmagic
    quote:
    door Dorien66 op ma okt 06, 2008 10:16 pm
    Maar denk je echt dat jouw paard die ene dag niet gelukkig is het slechter heeft dan de paarden die dag in dag uit op stal komen en zich de hele nacht kapot vervelen en niet kunnen rennen en bewegen?

Wil hier even op reageren.
    mijn paarden staan snachts op stal met f]/images/smilies/oke_dan!.jpg[/img] )en dan pas s ochtends weer opstaan( rond een uur of 5) nog wat restjes kuil eten om 8 uur eten en dan weer naar buiten.
    als het trouwens hele dagen regent willen ze niet buiten blijven( wij hebben geen schuilhok in de paddock)
    ze lopen met liefde het hek eruit
    Ik begrijp geen donder van bovenstaande... Maar denk je echt dat jouw paard die ene dag niet gelukkig is het slechter heeft dan de paarden die dag in dag uit op stal komen en zich de hele nacht kapot vervelen en niet kunnen rennen en bewegen?
    Ten eerste is het geen quote van mij, ik kan uberhaupt die hele zin (vraag) niet vinden in dit topic. En ik begrijp niet eens wat er staat...
    En dat jouw paarden echt graag naar binnen willen is niet raar; ze krijgen binnen eten. Verwar niet het een met het ander
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006
    Leeftijd
    44

sorry dorien ik heb de verkeerde naam regel gekopierd moest zijn > door Diesel_ op ma okt 06, 2008 9:53 pm

maar goed ik verwar zeker het gegeven eten niet met het graag binnen willen staan.
    een dag zonder paardjes is een dag niet geleefd

Bladwijzers

Forum Rechten