Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Marijke kaptoom VS kaptoom zonder ijzer

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Marijke kaptoom VS kaptoom zonder ijzer

Gisteren les gehad van een studente van marijke de Jong.

Omdat ik zelf nog geen kaptoom heb had zij er eentje bij die ik in de les kon gebruiken. Ze heeft er een van Marijke zelf.
    In het neusgedeelte zit een ijzeren ketting, niet zo'n dikke als in een normaal kaptoom. Maar een soort van fietsketting.
    Het is deze.
    http://paardenbegrijpen.nl/index.php...143&Itemid=152

Ik vind dat toch wel best hard inwerken op de neus. Maar volgens Fredy kan je net heel kleine signalen geven en doordat de neusriem heel kort tegen de neus aanligt.
    Hoe meer ruimte tussen neus en riem hoe meer ruis in de signalen werd me verteld.
    Maar kan dat dan ook niet met een kaptoom zonder ijzer in de neusriem?

Als ik er een op maat laat maken dan past hij toch ook mooi aan? Wat zou dan de meerwaarde zijn van een ijzeren neusriem buiten dan de signalen fijn zijn?

Aramis is licht gevoelig, daar heb ik geen ijzer voor nodig denk ik.
    Misschien moet ik dit ook even aan Fredy voorleggen, wel zo handig. Ik ben toch benieuwd naar jullie mening.

Re: Marijke kaptoom VS kaptoom zonder ijzer

Ik hou niet van ijzer in kaptooms.
    Gewoon, omdat het niet nodig is.
    Less is more.

Als je kaptoom goed aansluit, heb je daar met Aramis ruimschoots voldoende aan!

[size=99px](slechts mijn wisselgeld)[/size]

May the horse be with you!

Maar volgens Fredy kan je net heel kleine signalen geven en doordat de neusriem heel kort tegen de neus aanligt.
    Hoe meer ruimte tussen neus en riem hoe meer ruis in de signalen werd me verteld.
    Hier ben ik het volledig mee eens.
    Kim als de haartjes op Aramis neus bewogen zijn, dan moet je eens proberen hem 1 gaatje strakker te gespen, dan zit er bewegingsruimte tussen.

Of je wel of geen ijzer wilt is echt een heel persoonlijk gevoel.

Ik vond hem ook een tijdje niet zo fijn voelen (beinvloed door forumleden) en heb toen een andere gekocht. Toch vond ik die niet fijn. Veel meer ruis, schuiven, onduidelijkheden. Als Enya ergens gefrustreerd van wordt is van onduidelijkheden. Dan is die met ijzer voor ons diervriendelijker.

Gewoon wat proberen Kim.
    Zal nét als met hoofdstellen en bitten zijn, wat de één fijn vind, vind het andere paard weer niks

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Inderdaad, kwestie van uitproberen . Kate deed het leuk met de kaptoom van Marijke, maar het voelde net niet helemaal lekker voor mij. Zodoende heb ik er een op maat laten maken, dus zonder ijzer en een platte neusriem. Tot mijn verbazing reageerde Kate op het exemplaar zonder ijzer veel beter, het voelde ook beter. Het is niet dat ze met de Marijke erg heftig oid reageerde, maar wel een beetje gelaten. Met de lederen variant heeft ze iets meer ruimte voor discussie en eigen inbreng (wat ze dus ook doet ), maar werkt ze grager. Kate kennende juist vanwege het mogelijk zijn van de eigen visie zonder heftig gedoe op haar neus.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik kan met mijn ijzerloze kaptoom ook hele fijne en kleine signalen geven.....Timber loopt er heel licht mee en ik ben er zelf ook erg blij mee.

Ik had eerst een kaptoom met ijzer erin, maar dat was het gevoelsmatig toch net niet dus heb ik er een zonder ijzer besteld met een hele zacht onderlegde neusriem en die is super fijn. Ik merk zelfs dat Timber tegen de ijzer bevattende kaptoom protest ging geven en zwaarder op de hand was dan nu met de ijzerloze.

Ik blijf voorlopig dus op eentje zonder ijzer rondrijden en grondwerken

Maar net van Jossie zegt het is een kwestie van uitproberen waar Aramis het contentst mee is
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik heb ondetussen Masja al gemaild en zij heeft een mooie oplossing.
    Nu nog even bedenken welke kleur ik wil en of Fredy misschien nog een idee heeft over het hoe en wat en dan ga ik toch een ijzerloos kaptoom bestellen. Dat voelt net iets beter.
    Ijzer op een hard neusbeen moet toch best hard zijn? Lijkt mij...

Ik heb zelf de kaptoom van Marijke en ben er erg tevreden over. Het is maar net hoe je er mee werkt. Als je zelf een zachte hand hebt kan het naar mijn idee geen kwaad als er ijzer in de kaptoom zit. Ik geef als het ware hele lichte kleine 'stroomstootjes' met mijn handen. Mijn pony reageert daar erg goed op en ze geeft niet aan dat ze het vervelend of pijnlijk vindt. Ik gebruik hem ook alleen tijdens de lessen of tijdens het oefenen. Tijdens het buitenrijden vindt ik hem idd ook te hard. Mijn pony wil dan namelijk nog wel eens enthousiast zijn en dan lijkt mij zo'n ketting pure marteling...Dusss het is maar net hoe je er mee omgaat en in welke situaties je het gebruikt.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2006

wie is Masja en waar hebben jullie zachtere kaptomen besteld? Ik wil zelf ook graag van kaptoom veranderen.
    Wij hebben twee IJslanders, Saedis & Skeggi, en een ondeugende Shet, Juicy.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Masja heeft een bedrijfje : " Luckyleather", hoop dat ik het goed schrijf, kijk maar op haar site, ze maakt dingen van leer, dus hoofdstel, sidepul, kaptomen ed, maar verkoopt ook andere dingen.

Die "andere kaptoom"kun je via iemand op bokt bestellen, kunje mischien beter Timbers even een pb sturen die weet dat vast wel
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik heb voor Shaf een soort compromis: een touw-kaptoom met 1 staafje ijzerdraad erin. Zo kan ik hem vooraf iets in de vorm van zijn neus buigen, waardoor hij wat minder kan draaien/schuiven maar het zit zover in het midden van het touw, dat je daar aan de buitenkant niets van voelt. Voordeel van touw is dat het lekker licht is, lichter dan welke leer-kaptoom dan ook. En hoe lichter het geval om het hoofd, hoe kleiner je signalen kunnen zijn om verschil te maken tussen 'hulp' en 'geen hulp'.

Ik ga er zometeen nog eentje voor Anna maken, dan kan zij hem mooi uittesten op verschillende paarden. (zal er vanmiddag foto van maken)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben benieuwd Evelien, werk je dan ook met de leadrope bovenop de neusriem vast geklikt? Wat voor bevestiging zit daar dan aan, vindt het dan soms zo,n groot/zwaar (relatief natuurlijk) ding op de neus te stuiteren.

Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Ik ga er een bestellen via http://www.paardenmetplezier.nl. Lijken mij hele fijne. Ik moet alleen nog contact zien te krijgen met Josien...
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ben benieuwd Evelien, werk je dan ook met de leadrope bovenop de neusriem vast geklikt? Wat voor bevestiging zit daar dan aan, vindt het dan soms zo,n groot/zwaar (relatief natuurlijk) ding op de neus te stuiteren.
    Nee, ik werk dan zeker niet met een leadrope, veel te zwaar inderdaad.

Ik gebruik mijn finesse leadrope met teugelclipje of m'n platte teugels.

Hier 2 foto's van Anna's kaptoom. Ik had helaas geen zwart touw voor de neusriem, dit witte staat niet zo sjiek. En de maat is eigenlijk voor Zippy (maat Xfull ) dus bij Sky is er wat teveel touw over.

Hij is aan alle kanten makkelijk verstelbaar met gespjes en in de neusriem zit (bij deze versie) een metalen draadje dat gebogen kan worden naar de neus van je paard. Hierdoor draait hij niet zo snel rond de neus als je zijwaarts druk zet.

[attachment=0:23291]wit-zwart_sky.JPG[/attachment:23291]

[attachment=1:23291]wit-zwart_sky.2JPG.JPG[/attachment:23291]
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Blijft dit nou ook goed zitten Eveline? Het ziet er een beetje uit alsof het toch wel snel kan schuiven...
    Verder lijkt het me wel lekker licht!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dat mag Anna gaan testen, zij heeft hem mee.
    De neusriem is verstevigd met een ijzeren kern, dus die draait niet zo makkelijk rond hoor. En door de gespjes kun je hem overal mooi 'strak aansnoeren' om het maar even onelegant te zeggen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten