Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: voedingsvraag

voedingsvraag

mijn tweejarige staat op dit moment op een erg kaal land,samen met nog een paard.

ze krijgen samen per dag een baal hooi van 20kg,dus ongeveer 10kg per paard epr dag.

ook krijgt ze dagelijks 50gr pavovital erbij voor de vitaminen en mineralen en 2 winterpenen als extraatje.

toch merk ik dat ze wat ingevallen raakt,ze heeft net een groeispurt achter de rug en nu het wat kouder wordt verbuikt dat ook meer energie.
    toch zou zo'n 10kg ruwvoer per dag voldoende moeten zijn lijkt mij.

van de week waren ze uitgebroken en ze stond als een gek te vreten op het stuk waar nog wel wat gras staat (daar kunnen ze nu niet op omdat dat stuk echt zeiknat is).

meer ruwvoer geven is geen optie omdat het andere paard snel te dik wordt,ze is pas nog ontwormd dus daardoor kan het ook niet zijn dat ze magerder wordt,het komt ook niet door haar tanden ofzo want ze eet probleemloos.

ik overweeg om misschien iets van gras of maisbrok te geven aan haar,dit zorgt dat toch voor extra ruwvoer,bix of muesli vind ik geen optie,ik wil voer geven met zo min mogelijk troep erin.
    hoe denken jullie eigenlijk over pavo vital?is dit van goede kwaliteit of zit hier ook veel rommel in wat er niet in thuishoort?als dat zo is zoek ik dus ook een ander suplement voor de vitamines en mineralen (liefst geen poedervorm)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: voedingsvraag

je lucerne kunnen bijvoeren,de meeste paarden moeten even wennen aan de smaak maar daarna vinden ze het geweldig ,zie http://www.hartog-lucerne.nl wij voeren van de grote 400 kilo balen dit is zonder enige toevoegingen

400kg balen kan ik niet kwijt,er kunnen geen tractors ofzo bij de opslagplaats komen,zal dus een 20kg baal moeten zijn maar heb ook al gelezen dat daar vaak veel melasse in zit,vandaar dat ik aan gras of maisbrok dacht.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

de lucerne van hartog in zakken bevat idd melasse de zakken van subli niet die gaan het stof tegen met olie
    http://www.subli.nl/
    Een bijkomend voordeel is dat deze luzerne geen melasse en dus minder suiker en kali bevat. Hierdoor kan de opname de eerste dagen iets minder zijn omdat het paard de zoete smaak van de suiker in de melasse mist.

Als je je zorgen maakt over het suikergehalte: De verhouding tussen Lucerne (Hartog) en gras is: Lucerne-mix 7% (en dat is inclusief melasse!) ten op zichte van vers gras 12%.Hooi en kuil resp. 11% en 9%.
    Hartog gebruikt trouwens geen pure melasse maar Molashine, plantaardige olie met een klein beetje melasse.
    Je kunt gerust Lucerne van Hartog (bij)voeren, mits je de CA/P verhouding in de gaten houdt; vooral voor jonge paarden van belang. Lucerne heeft een hoog calciumgehalte, het fosfor moet je dus aanvullen (o.a. door graanproducten)als je alleen Lucerne voert als vervanger van hooi of kuil.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hartog heeft ook compact gras in het assortiment, misschien is dat wat?
    http://www.hartog-lucerne.nl/compact_gras_nl.html
    Je kunt daar ook doorklikken naar de Lucerne-mix waar Marianne het over heeft.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Misschien zou je je paard ook even apart kunnen zetten, bv 's nachts, zodat je hem dan meer hooi kunt voeren -of 's nachts alleen op een weide met meer gras. Ik heb een grote pony en een shetlander en zit ook een beetje met dat probleem; de shet moet niet dikker.. die sluit ik dus 's nachts op in de stal en de grote pony krijgt dan 's nachts en 's ochtends een grote bult hooi en de shet een heel klein beetje. Overdag geef ik ze samen met rantsoendraadje een strookje gras op de wei.
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik ben een tijdje terug met eenzelfde probleem gaan praten met iemand van Bio-ron.
    Zij verkopen o.a. biologisch voer. Hij vertelde dat je zulk hooi onbeperkt kunt geven, ook aan paarden die snel te dik worden, omdat de voedingsstoffen daarin volledig ontwikkeld zijn. Het klinkt misschien als onzin, maar ik vond het eigenlijk erg logisch.

Maargoed, wij kunnen de paarden niet altijd onbeperkt kruidenhooi geven. Zo is het leven soms, je kunt gewoon niet alles. Maar misschien is het wel een idee voor jou?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

de dierenarts is van de week geweest,mijn paard blijkt last te hebben van zomerexceem en ze heeft mok,ik had in het voorjaar ook al gemerkt dat ze nog wel eens gevoelig kon reageren op verschillende soorten voer als zlefs appels en wortelen.
    ik heb hier over gemaild met een homeopatische arts en die rade mij aan om voorlopig zo eenvoudig mogelijk te voeren,en hij raden me het supl van de paardendrogist aan (foeneknof+zeewier) omdat dat toch zorgt voor allerlei vit & min maar wel puur natuur is
    ,dit heb ik nu gekocht,samen met lijnzonolie (lijnzaad en zonnebloemolie) ik ga nu verder alles weglaten,ze krijgt dan enkel de foeneknof+zeewier,lijnzaad/zonnebloemolie,hooi en de beschikking over een knz liksteen.

heeft iemand verder nog tips voor me?

nog even een praktische vraag;hoe voeren jullie de foeneknof+zeewier? mengen jullie dat ergens doorheen?

het liefst wil ik verder niks extra's geven,dus hoe kan ik dit dan het best voeren?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Meeste paarden vinden het heerlijk dus mengen is misschien helemaal niet nodig. Heb je het al geprobeerd zo te geven?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

In appels en wortelen zit relatief veel suiker en er zijn meer paarden die daar gevoelig op reageren. Zeker met zomerexceem best zoveel mogelijk suikers vermijden. Foeneknof zou inderdaad allerlei zuiverende en weerstandverhogende eigenschappen moeten hebben. Maar weet wel dat een paard van nature geen knoflook eet en dat het in grote hoeveelheden zelfs giftig kan zijn (maar dan moet je wel heel veel geven). Het is ook goed mogelijk dat hij het niet lust. Ik heb het bij mijn paard ook wel eens geprobeerd (omdat het de vliegen zou weghouden), maar hij liet het vaak liggen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

heb net geprobeerd om het zo te geven,maar ze nam er 1 hap van,liet het meeste uit haar mond vallen en liet de rest staan (had 1 el gegeven,samen met een klein beetje olie en haar pavo vital brokjes)

de pavo vital wil ik helemaal mee stoppen,waar kan ik de foeneknof goed mee mengen?

ik weet dat te veel knoflook niet goed is,maar ze krijgt nu slechts 1 el van dit mengsel,dus in die mate zal het zeker geen kwaad kunnen.

Bladwijzers

Forum Rechten