Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: huisvesting met dit rotweer

huisvesting met dit rotweer

mijn paard staat nu nog dag en nacht buiten,maar op de wei is het al een behoorlijke blubberboel,rondom de ruif is het net een meer,het water staat ze tot aan de kootholtes.
    er zijn wel wat hoger gelegen plekken in de wei die wat droger zijn,maar ze hebben geen schuilstal ofzo.

gelukkig heeft mijn paard geen last van de regen of kou,ze had wel vorige week (toen het mooi weer was) wat mok aan de achterbenen,dat is nu zo goed als weg terwijl de wei toen droog was en nu nat...

mijn opties zijn het volgende:

of ik laat haar lekker dag en nacht buiten,of ik zet haar snachts op stal.
    het is absoluut geen stalpaard,ze verveeld zich erg snel op stal en probeert uit te breken en gaat aan het hout bijten,zelfs als ze voldoende hooi heeft,ze is het na tijdje gewoon echt zat.

als ik haar snachts buiten laat is het mogelijk dat ze over een tijdje alleen staat snachts omdat de andere paarden dan snachts wel naar binnen gaan,maar ze heeft tot nu toe geen moeite met alleen staan,ook niet als de andere paarden uit rijden zijn en ze blijft alleen achter in de wei.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: huisvesting met dit rotweer

Volgens mij geef je zelf het antwoord al (of eigenlijk je paard).
    Mischien zou je toch nog eens kunnen kijken naar de mogelijkheid voor een eenvoudig schuihok, een wand alleen scheelt ook al als deze op de regenkant staat, zodat je paard in ieder geval een beetje kan schuilen voor regen/wind.

Groetjes Janneke
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

nou weet je waar ik een beetje bang voor ben met dit weer?

voor dingen als rainrot enzo,of problemen met de hoeven doordat ze eigenlijk steeds maar in het water of modder staat met de hoeven en omdat het zo vaak regent is haar vacht ook constant maar nat en krijgt de kans niet om te drogen,kan dat dan verder geen last?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

het weer van de afgelopen dagen was erg extreem en ik denk dat het echt wel meevalt,

problemen met de hoeven zullen wel meevallen, soms waren die van mijn pony's een weekje vochtiger dan ik had gewilt maar op stal staan ze elke nacht in amoniak en stront en dat is veel erger dan een weekje iets te nat staan, want dat is maar water..

rainrot krijg je ook echt niet zomaar, moet je paard al een slechte weerstand hebben en echt minstens een weeke doorweekt zijn.. ik heb zelf 2 pony's 24/7 buiten lopen en zondag was een dag dat ik er niet zo blij mee was, maar maandag stonden ze erbij alsof er niks gebeurd was. Zou me niet zo druk maken als ik jou was, komt echt wel goed

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien kun je een plek maken waar ze altijd met droge voeten staan, gewoon een stuk hoger gelegen grond werkt al, zodat ze daar in ieder geval niet in de blub wegzakken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

woopie geeft inderdaad ook een goeie tip!

je kunt een lang zandpad maken, stuk betegelen, een berg maken..

Ik heb zelf gemerkt dat je perfectie niet altijd na kunt streven, een plek waar ze droog kunnen staan hoeft dus niet mega groot te zijn. Ze zullen hem zelf wel opzoeken als ze er echt behoefte aan hebben

nog even over een stuk betegelen;

ik zit hier op kleigrond,ik kan aan 40m2 tegels komen,en heb ongeveer 15kuub zand.

nu kan ik 2 dingen doen:

of ik graaf het te betegelen deel netjes af,hoog het op met zand en leg dan de tegels erop,of ik leg zo de tegels op de weide en kan met het zand ook nog een hoger gelegen stuk maken in de wei (dat zou ook kunnen met de afgegraven grond natuurlijk,maar zand is toch ook wel lekker voor ze om in te kunnen rollen)

hoe hebben jullie een verhard gedeelte gemaakt in je land?(wel erom denken dat het hier om kleigrond gaat he)

heb nu bedacht hoe ik het ga maken;

ze krijgt zo'n 40m2 bestraat,en een stuk met zand van 60m2,hier zal ze de hele dag op kunnen,ook als de wei nat is en als het slecht weer is.

bij mooi weer kan ze dan de wei in,ze heeft dan dus 100m2 voor overdag,dat is toch wel voldoende?(ik wet het,hoe meer hoe beter natuurlijk,maar ze heeft ook maar een klein weitje en wil niet al te veel ruimte verspillen aan zandoppervlakte)

eventueel zou ik ook bij slecht weer de wei slechts 3 uurtjes per dag open kunnen zetten bijvoorbeeld,zodat ze wel even kan grazen iedere dag.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Dat zand van 60m2 waait zo weg hoor. Tenminste hier aan de kust wel. Ik heb een paar jaar een round penn gehad, moest elke half jaar zand bij, dan was het al weer verdwenen ......

misschien is het dan handiger om alleen een groot stuk te bestraten en haar gewoon toegang tot het land te geven,eventueel beperkt tot een paar uur per dag zodat het land nog een beetje heel blijft.
    zou dan wel een groter opeprvlakte bestraten trouwens.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

bestraten moet dan wel met een goede onderlaag. Want ik stond ook op kleigrond en na een tijdje verdwijnen de tegels daar gewoon in. Wat die ondergrond dan zou moeten zijn, dat weet ik niet, daar zou je je dan even in moeten verdiepen.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Bestraten is al fijn, maar ik zou toch ook voor wat beschutting zorgen. Iets met een afdak zou perfect zijn, maar een wandje, zoals Whoopi oppert, is ook al heel wat!

Bladwijzers

Forum Rechten