Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Flippen met loswerken

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Flippen met loswerken

Tja. Ik was dus even bezig met grondwerken met Yolein, gewoon supersimpel om d'r relaxt te krijgen. Paar stapjes, even halthouden, even pasje achterwaarts, even hoofdje laag. Weer aantal pasjes, even wenden, even halthouden, even achterwaarts. Even stappen, weer halthouden, friendly doen, weer stappen. Etcetera. Dat ging goed, ze luisterde voortdurend al op een fase 1 of 2 (voor achterwaarts hoefde ik alleen mr naar dr borst te wijzen en ze ging al!) Daarna wilde ik even met 'r loswerken. Maar zodra ik haar van me weg stuurde raakte ze compleet in paniek, begon hyper te doen, te hinniken etc. En toen ik haar weer bij me haalde luisterde ze niet meer.

Raakte ze in paniek van het feit dat ik haar van me wegstuurde? Zolang ze bij me mocht blijven ging het goed. En hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor de tips!

xxx Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re: Flippen met loswerken

Een reden kan ik je niet geven. Met Wick heb ik soortgelijk iets gehad, vandaar dat ik het Freestyle systeem niet heb gevolgd met haar maar me puur op Parelli heb gericht. En Parelli begint niet voor niets online op een korte lead en bouwt de afstand (en dus de verbinding) af naar los, in tegenstelling tot freestyle waar je los begint en aan de lijn verder gaat. Wat werkt voor het ene paard hoeft niet te werken voor het andere. Blijf bij wat werkt voor jullie als combi.

(heb Yolein van de week gezien in het losgooibakje, probeerde ze door het hek een Shetlander op te eten )
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hoe gaat het werken aan de 22ft lijn? Of uberhaupt het grondwerk?
    Flippen kan soms komen door een onbekende ruimte, een te kleine roundpen, een te heftige beweging van jou kant of een te grote overgang van online naar liberty (en zo nog meer redenen)
    Het kan ook zijn dat je haar wegstuurde terwijl je lichaam haar blokkeerde... bijvoorbeeld.
    Moeilijk te zeggen hoor.
    Ik zou zeggen, oefen eerst het werken aan de 22ft lijn, zodat je paard kan wennen aan meer afstand, en ga vervolgens de 7 games at liberty doen. Dan kom je vanzelf de circling tegen. Als je exact hetzelfde doet als je online doet en online gaat het goed, zou dat op zich geen problemen moeten geven, denk ik.

Twister deed in het begin ook alles op een fase 1 of 2. Maar mooi dat dat geen LB-relax opletten was. Dat was pure RB. Snel alles doen. Ze was dan constant bang. Ze LEEK rustig. Dat typeert RB-I gedrag. Het lijkt allemaal zo licht. En als je dan het touwtje er af haalt, dan explodeert het paard.

Ik ben het met voorgaanden eens. Eerst goed aan de korte leadrope, dan de langere en uiteindelijk misschien los. Los hoeft helemaal niet fijn te zijn voor een paard. Bij RB-gedrag zijn kaders veel prettiger. Als je de volgende keer zo bezig bent, kun je misschien goed opletten of Yolein wel echt LB is. Dus, hangt de staart echt los? Knippert ze met haar ogen. Zijn haar oren ontspannen?

Succes.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar

(heb Yolein van de week gezien in het losgooibakje, probeerde ze door het hek een Shetlander op te eten )
    Haha Ben je er wel eens op zaterdag?

@pocalover: he wat dom van me. Ja ik had het kunnen weten! Normaal gesproken let ik er goed op enzo. Nouja, volgende keer maar even online blijven in ieder geval
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42

@pocalover: he wat dom van me. Ja ik had het kunnen weten! Normaal gesproken let ik er goed op enzo. Nouja, volgende keer maar even online blijven in ieder geval
    Dom? Nee mens, jij super goed dat je hier komt en vraagt. Dat je voor Yolein probeert het leven beter te maken. Dat je wil leren.

Mens, ik BEDANK jou. Zo wordt de wereld beter!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

hihi

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42