Ik studeer op school als 2de opleiding voor paravetrinaire waarbij we een hele dag les krijgen van een paardenarts. Vandaag hadden we het de hele dag over het maag/darm stelsel en toen kwamen we bij de "zandkoliek".
Waarbij ik aan de dierenarts vroeg: meneer maar ze geven toch ook weleens olie door het voer bij paarden die zand eten.
Begint hij te lachen: Ja, Dat is een fabbeltje. Alle olie's zijn namelijk als verteerd in de dunne darm en komen dus nooit aan bij de dikke darm waar de zand ophoping is.
Judith geeft haar shetlander die serieus zand eet dus al hele tijd olie door het voer op advies van haar hoefsmid die het op zijn beurt weer van een dierenarts had, dus ik zei maar dierenartsen geven dat toch weleens als advies aan mensen.
Hij, Ja maar dat doen ze meer om hun clienten gerust te stellen![]()
Dus ik weer, maar wat kan je er dan WEL aan doen?
Nou blijk er een middel op de markt te zijn gekomen: SANDCLEAR, dat is een kuur die je aan het eind van de zandperiode(vaak na de winter dus omdat ze dan veel in de paddocks hebben gestaan) word gegeven, dit middel verteerd niet. maar bind zich aan het zand en neemt het zo mee naar buiten..
How intresting![]()
Bladwijzers