Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Schoudervrijheid bij boomloos zadel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Schoudervrijheid bij boomloos zadel

Hoi,

Even checken hoe het nou zit. Ik heb nu een Westwood westernzadel (met boom dus) op mijn QH merrie liggen.
    Deze is te lang, drukt op de schouder. Er is geen ruimte om het verder naar achter te leggen. Nu wil ik graag een Bob Marshall kopen, echter deze is niet veel korter en zal ook (deels) op de schouder liggen. Maar is het nu zo dat bij een boomloos de schouder niet belemmerd wordt in de beweging, omdat er dus geen boom op steunt? Of hindert het net zo goed?

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Schoudervrijheid bij boomloos zadel

Moeilijke vraag natuurlijk, druktesten zouden hier kunnen helpen.

Een boomloos drukt minder dan een boom zadel, maar als het op de schouder komt beperkt het wel de beweging, niet in die extreme maten als met een boom, maar er zit wel iets waar normaal vrijheid moet worden gegeven.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als het goed is ligt er nooit een deel van je zadel op of tegen de schouder, dan is deze te groot of ligt te ver naar voren. Mijn Startrek espagniola in ieder geval niet. Je kunt het schouderblad goed voelen en til je het voorbeen van het paard naar voren terwijl het zadel erop ligt dan zie je of het tegen/onder het zadel terecht komt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ja, dat snap ik, maar dat was niet helemaal mijn vraag. Het zadel LIGT op/tegen de schouder, de vraag is, kan de schouder daaronder gewoon bewegen ,omdat er geen boom op drukt, in tegenstelling tot onder een boomzadel waar er dus echt iets hards hindert.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In een zadel met boom is het ook niet de boom die tegen de schouder drukt, de boom ligt bovenop de rug en niet zo ver omlaag/opzij!
    Lijkt me dus hoe dan ook niet goed, als de schouder tegen het zadel aan komt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi,

Nee, de concho's bedoel ik dan, die daar steunen. Ik heb inderdaad ook liever niet dat het tegen de schouder komt, maar na het zien van de 'Saddle Savvy' uit level 2, merkte ik dat (in beweging) het schouderblad dus echt wel een eind naar achter komt. Tel daarbij op een vrij korte rug en ik die nogal lang ben en het bijbehorende gewicht heb. Daarom denk ik dat het moeilijk wordt echt een zadel te vinden die helemaal achter de schouder ligt. In beweging dus, in stilstand is het niet zo'n probleem. Nu hoorde ik dat bij een Bob Marshall het niet zo'n probleem is als het iets over de schouder ligt, omdat daar niets echt steunt - mits je een goede pad gebruikt.
    Dus ben benieuwd naar andere ervaringen/meningen, voordat ik zo'n zadel aanschaf. Ik kijk eventueel ook naar de Startrekk Western. Tot nu toe alleen geen dealer gevonden hier (ik woon in Denemarken).

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Een boomloos drukt minder dan een boom zadel
    Sorry Dunya, dit is geen antwoord op jouw vraag, maar ik wil graag even iets recht zetten over wat Liesbet hier beweert. Het is niet waar dat een boomzadel meer drukt dan een boomloos zadel. De boom ligt inderdaad alleen maar bovenop de rug en wordt omvat door kussens en vulling. Als alles goed past heeft de boom alleen maar de functie van optimale gewichtsverdeling, that's all.
    Een boomloos zadel is ook niet per definitie beter dan een boomzadel.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Ik heb de indruk dat de schouder bij een boomloos zadel makkelijker onder het zadel door kan glijden.
    Daarentegen heb je wel meer druk op andere plaatsen.
    Hangt ook erg van merk en model zadel af, ik heb ooit een star trec getest die heel erg achter op de lendenen drukte bij die pony.
    Enige advies: passen, uittesten, voelen en dan zien of het wat is voor jullie.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Tja, dat denk ik ook, zeker weten doe je het pas als je het uitprobeert. De Bob Marshall-dealer in NL heeft wel verzekerd dat schoudervrijheid bij dit zadel geen probleem is, maar ik wil het eerst zelf zien- dan geloven
    Ik koop het zadel (gebruikt) over twee weken en kan het eventueel terugbrengen mocht het echt niet passen. Perfecto dus!
    Heb geprobeerd een Startrekk te vinden (western) maar in NL is geen testzadel beschikbaar, hier in DK kan ik ze helemaal niet vinden, dus dat blijft misschien nog een toekomstplan. Blijf wel benieuwd hoe ze zitten! Van de BM weet ik dat ie heeeeerlijk zit!

Forumlid
    Aangemeld
    May 2006

Passen, testen etc etc is heel belangrijk. echt kijken of het zadel jullie combinatie passend maakt. Maar je kunt ook veel beinvloeden met een zadelpad. Wij hebben sinds de zomer een Parelli zadelpad die we opgevuld hebben met shims.
    Deze pad is met een luchtkussen gevuld (zo´n self inflating systeem van de campingmatrasjes).
    Bij de schouder hebben we er 2 dunne vullingen in zitten die over elkaar geschoven zitten. Deze liggen boven op het luchtkussen en komen dus niet direkt in kontakt met de schouder/rug van het paard.

Deze manier van shimmen creërt heel veel extra ruimte voor de schouder en het principe van zo´n luchtkussen maakt dat de druk nog beter verdeelt wordt.

Wij hebben in ieder geval heel veel verschil gemerkt in het gangwerk van beide IJslanders.
    Meer info kun je vinden op de parelli site. Oja deze pads zijn ook in westernmodel te koop en zijn een stuk goedkoper op de duitse ebay!

Succes!
    Wij hebben twee IJslanders, Saedis & Skeggi, en een ondeugende Shet, Juicy.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hej,

Ja heb ik ook over gedacht. Weet je toevallig of dat bij de HAF ook het geval is, dat je er shims in kunt stoppen?
    Enne, Saedis, zie dat je in Zweden woont, leuk! Zijn we buren

Forumlid
    Aangemeld
    May 2006

Hej vad roligt! Wij wonen ongeveer 2 uurtjes vanaf Malmö. Waar in Denemarken woon jij?
    Nee, ik weet niets van de HAF.

Hejdå

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hej, ik woon in Jylland, nog wel een paar uurtjes verder dus. Pas 4 maanden, dus ben nog druk in de weer met de taal en ga braaf twee keer per week naar de sprogskole
    Hoe lang woon jij daar al?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2006

Mail me maar op korpakulla@yahoo.com, dit is niet echt meer voor dit forum geloof ik!
    Wij wonen hier bijna 6 jaar alweer en hebben 4 paardjes.

Bladwijzers

Forum Rechten