Gsteren avond ben 'k naar een thema avond gegaan van VLP op kattevenia.
Welliswaar wat later want m'n kiné was wat uitgelopen.
Ik heb een toffe avond gehad! Vond het een héél erg leuke groep waar iedereen respect had voor andermans mening en er wel wat leuke gesprekken en discussies geweest zijn.
Het begon eerst met wat theorie, waar ik een stuk van gemist heb. Wat ik leuk vond was dat je als groep echt werd betrokken om mee te babbelen, om je mening te geven over welke dingen je nogal eens tegenkomt en hoe je zelf dingen aanpakt. Daar heb ik toch eigenlijk wel enkele dingen kunnen uithalen, zeker wat betreft het longeren.
De praktijk was ook best wel leuk om te zien. Ik heb zelf nog nooit een pessoatuig van dichtbij gezien. Laat staan da'k het zelf zou kunnen vastmaken of gebruiken. Ik weet nog niet of ik hetgeen ik gezien heb zou kunnen gebruiken, maar daarom was het zeker niet minder interessant.
Ook de techniek van de man die les gaf daar zag ik wel iets in. Hij had een bijzetteugel aan de buitenkant vast gemaakt aan de hoogste ring van de longeersingel en aan het bit, en aan de binnenkant had hij de longe vast gemaakt aan de hoogste ring door de bitring zodat je stelling kon vragen. Onderaan had hij een bijzetteugel gehangen zodat het paard niet kon gaan sterrenkijken. Hij kon wel wat omhoog maar niet de rug volledig wegdrukken.
De bedoeling was dat je eigenlijk de bijzetteugel en de longe zo plaatste zoals de teugels van de ruiter inwerken. Lijkt me wel iets voor een jong paard. Er werden wel enkele terechte opmerkingen gegeven dat het gevaar bestaat dat je het paard vooraan 'vast' zet maar als de achterhand niet werkt je eigenlijk niets bereikt. Dat vond ik best wel een terechte opmerking. Dat wordt inderdaad al te vaak vergeten bij het longeren.
Daarom ben ik ook altijd zo sceptisch over hulpstukken. Bovendien is hier al bewezen dat hulpstukken eigenlijk helemaal niet nodig zijn in het longeren om je paard over de rug te laten lopen![]()
Daarna werd er een demo gegeven over houding & zit van de ruiter, met enkele zitoefeningen.
Er werden enkele zitoefeningen getoond aan de longe die je in een les aan de ruiters kan meegeven. Best wel eens leuk om iemand ander het eens te zien doen. Zo kan je beter visualiseren.
Ik heb wel 1 moment gehad dat ik serieus hard op m'n tong heb moeten bijten...
Ze hadden 't toen over een paard dat weinig druk kon verdragen, dat ging stuiteren en stijgeren en na een tijdje constant verschoot van zowat alles in de piste. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met wat casandra in het verleden gedaan heeft...
Ronny vond dat dat opgelost kon worden door het paard af te matten, 20 à 25 minuten aan stuk vooruit galloperen zodat die niet kon stijgeren en onnozel doen.
Op die moment had ik echt zoiets van
Nuja ieder zijn manier, maar dat was totaal niet mijn manier, heb wel nog geprobeerd in te brengen dat het paard zich misschien gewoon verveelde en dat je dat kon oplossen door eventueel wat variatie in te brengen. En toen zei iemand: ahja zoals bijvoorbeeld balkjes leggen
Eigenlijk bedoelde ik dat helemaal niet, maar 'k zei maar: ja bijvoorbeeld...
Was weer goed voor m'n EF![]()
Bladwijzers