Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: respect / uitproberen

respect / uitproberen

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw bijrijdpaard. Ze is nog behoorlijk groen en 6 jaar oud(nrps x gelders).

Ze was zadelmak toen ze kwam en intussen wordt ze 2 keer per week gereden. Dit wordt gedaan door iemand die veel jonge paarden heeft gereden. Hiernaast wordt ze ook 1 a 2 keer per week gelongeerd.

Ik heb nog niet heel veel met haar gedaan. Ik kom 2 keer per week en probeer dan in ieder geval iets met haar te doen. Naar buiten of binnen zetten, wandelen, poetsen, enz. Ik merk dat ze niet echt respect voor me heeft. Ze is soms happerig in de stal, springt opeens weg als ik een deken op wil doen, heeft al een keer naar me gedreigd in de wei, vervelend met poetsen, enz. Als ik haar dan straf houdt ze er wel mee op maar de volgende keer doet ze precies hetzelfde.

Bij de eigenaren doet ze dit niet en is ze heel erg braaf. Ze is wel pittig en ontdeugend onder het zadel, maar in de omgang niet.

Heeft iemand tips of oefeningen waarmee ik onze band kan versterken? Ik wil er wel heel graag mee doorgaan want ik heb een heel goed gevoel bij dit paard. Voor mijn gevoel zit er iets heel moois in wat nog moet groeien.

Re: respect / uitproberen

Goed dat je iets aan jullie band wilt doen want het lijkt idd dat ze niet veel respect heeft en in je ruimte komt. Is er een mogelijkheid dat je aan een level 1 pakket kan komen (Parelli)? Want daardoor zal je al veel kunnen oplossen, denk ik.
    Je hebt ook dvd's van equisense.

Als ik haar dan straf houdt ze er wel mee op maar de volgende keer doet ze precies hetzelfde.
    Wat bedoel met straffen? Als ze in jouw ruimte komt, kan je best gewoon afblokken met armen/ benen. Het is dan haar eigen schuld dat ze hier tegenaan botst
    Don't dream your life, live your dream!

Ik straf haar meestal met mijn stem. Dat werkt 9 van de 10 keer goed.
    Als ze naar me hapt krijgt ze wel een tik over haar neus.

Ik ga eens kijken naar zo'n pakket.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zahra
    Ik straf haar meestal met mijn stem. Dat werkt 9 van de 10 keer goed.
    Als ze naar me hapt krijgt ze wel een tik over haar neus.

Ik ga eens kijken naar zo'n pakket.
    niets mis met straffen met je stem... maar met dat tikken op de neus moet je wel opletten... Paarden maken er uiteindelijk een spelletje van... Hoe vlug kan ik happen en mijn hoofd wegtrekken... 1-0 voor het paard, want jij bent zo snel niet als je paard...

Idd zo'n pakket zou je enorm helpen denk 'k.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

hoi,

ik ken het. mijn 4 jarige hengst probeerde meeheel erg uit in het begin. Het begon met een onschuldig happen en op den duur beet hij stampte en ging zelfs kaarsrecht omhoog staan tegenover mij. Dat was voor mij het moment om een instructeur bij de hand te nemen. Het bijten heb ik als volgende opgelost. Inderdaad geen tikjes geven want dat deed ik ook en hij maakte er op den duur een spel van. Als ik met hem aan het halster liep en hij wou naar me hapeen ,sprong ik in de lucht en schudde met mijn armen en benen. De eerste keer wist hij niet wat hem overkwam, maar hij was er in ieder geval onder de indruk. Nu doet hij het niet meer bij mij,hij zal het nog wel eens terug gaan bovenhalen, maar dan zullen we het nog een keertje harhalen. Ook weet hij nu dat hij uit mijn ruimte moet blijven en dat respecteert hij ook .

Wat met het uitproberen, als je met haar grondwerk doet heel consequent zijn en blijven . Als ze bv moet stilstaan moet ze ook stilstaan geen pasje meer vooruit. Doet ze dit toch mag ze er 3 terug achteruit. En voor de rest veel informeren of iemand zoeken die je hierbij kan helpen.

groetjes en veel succes met je paardje

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Eventjes over het straffen. Straffen kan pas effectief zijn als je paard snapt wat je vraagt. Stel ik vraag jij om te "frispen", je snapt niet wat ik je vraag dus je doet zo maar iets. Ik geef je een mep want je fripst niet. Heb je daardoor geleerd wat frispen is, ik denk het niet. Je bent daarna gewoon bang om iets mis te doen.
    Het probleem nu met je paardje is gewoon dat jullie elkaars taal niet begrijpen. Paarden happen niet ineens. Ze geven eerst andere subtiele signalen, als je die negeert komt de hap. Waarschijnlijk heeft je paard eerst z'n oren plat gelegd, of gedraaid, z'n kont naar jou gedraaid of zijn hoofd weg van jou, als je toen nog niet snapte wat hij wilde zeggen hapte hij. Dus probeer eerst wat paardentaal op te steken. Ik denk dat Equisense je hierbij wel kan helpen.
    Eens je zijn taal beter begrijpt kan je verder aan de slag. Dan kan je ook effectief ingrijpen voor zijn gedrag zo gortig wordt dat je bijna verplicht bent om je paard van je weg te slaan om je veiligheid te garanderen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten