Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Tegendrukken (bij oa trailerladen)

Tegendrukken (bij oa trailerladen)

Al verscheidene keren heb ik geoefend op het trailerladen met Féroz. Dit gaat echt goed! Hij gaat heel zelfzeker en vol vertrouwen op de trailer. Hij blijft erop staan totdat ik vraag om er terug af te komen.

We zitten echter nog met 1 probleem. Ik krijg de bar niet dicht. Hij moet al echt goed in de trailer staan opdat ik hem überhaupt toe kan doen. Vanaf dat ik de bar tegen zijn poep houd, komt hij achteruit. Hij duwt echt tegen. Hoe kan ik hem leren dat hij niet tegenduwt?
    Ik heb al gedacht om eerst terug zonder trailer dit te oefenen. Door bv. de stick, of met m'n handen te porcupinen zodat hij leert dat hij juist naar voor moet als hij achter druk voelt. Dit ga ik vanavond al eens proberen. maar heeft er nog iemand tips zodat ik op een veilige manier m'n paard leer te laden MET een gesloten bar?

groetjes
    Don't dream your life, live your dream!

Re: Tegendrukken (bij oa trailerladen)

Hoi hoi,

Als het echt goed gaat en het alleen om tegendrukken gaat en niet om dat hij er uit wil, kun je natuurlijk je leadrope aan de voorkant om de stang doen of door het ringetje en dan een beetje druk op het halster zetten. Wellicht dat Feroz dat beter begrijpt. Dus terwijl je achter hem staat en de bar wil sluiten, een klein beetje druk op de leadrope zetten en hem zo naar voren krijgen. Ik zou dan in geen geval de bar vervolgens sluiten. Maar bij zijn eerste try om naar voren te gaan meteen releasen.

Ik ben net wakker. Hopelijk is mijn verhaal desondanks een beetje te begrijpen.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ja hoor, helemaal begrepen!
    Kan ik idd ook eens proberen!!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hey Parel, Amir vond dit in het begin ook nogal stressy, maar blijkbaar was dat omdat ik dan verdween en naar achter ging. Nu doe ik het samen met Jan, ik blijf bij het hoofd van Amir staan, Jan sluit de stang en de trailer, Amir blijft super-relaxed, vervolgens een koekje en ik verdwijn langs het kleine deurtje.
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

hoi,

porcipine helpt hier inderdaad bij. In het begin ging aard ook niet opzij alsi k het hem vroeg op de vrachtwagen. Vanaf het moment dat ik druk zette stormde hij er ook terug uit. Volgens mijn instructeur had dit te maken met het feit dat hij op de grond niet genoeg respect voor me had op de grond. We zijn volop verder op de grond aan des lag gegaan en toen terug de vrachtwagen op. Gaf ik druk en stormde hij eruit dan stak ik mijn stik naar voren liep hij er tegen dan was het zijn eigen schuld. Nu wijs ik naar de vrachtwagen en hij gaat er alleen op, ik kijk naar zijn achterhand en hij gaat opzij . Als hij er op staat krijgt hij van mij een snoepje. ( normaal werk ik niet met beloningen, maar dit is een uitzondering )

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik laad ook altijd in mn eentje, doe mn touw om de voorstang terwijl ik MET touw naar achteren loop. Wil ze meelopen, dan kan ik met hele lichte druk haar weer vragen te blijven staan.
    Met bovenstaande poster ben ik het NIET in alle gevallen eens, ik vind dat als een paard het noodzakelijk vind om de trailer uit te stormen, dit mééstal een vertrouwenskwestie is en géén respectissue.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

In mijn geval was dit wel hoor. Hij ging altijd braaf de trailer op , maar in het begin had hij absoluut geen respect tegenover mij en zou me gewoon omver gelopen hebben. De instructeur zij dan, hoe bang hij ook is ( ook al was hij het niet op dat moment) hij mag je nooit maar dan ook nooit omver lopen.

Ik weet ook niet waarom het paardje van de TS er niet wil blijven opstaan. Het kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.

Hey! Hier even een update hoe wij het opgelost hebben!

Ik heb dus eerst nog veel geoefend op de grond o.a. touw achter paard en zo porcupinen naar voren, squeezen tussen bomen (simulation), daarna op de trailer heeeeel veeeeeel 1 stap naar voren, terug 1 naar achter, 2 stappen naar voren, terug naar achter....
    Ook het uitladen ging nog niet goed dus toen hij erop stond, 1 stap naar achter en terug naar voor, 2 stappen naar achter en terug naar voor....Dan als hij erop stond, i.p.v. de bar eerste het touw achter zijn poep, net zoals we op de grond hadden geoefend. Ik heb echt nog een week hierop verder gebouwd, elke dag, zonder de bar dicht te doen.
    En toen was de dag dat we hem moesten vervoeren, hij ging erop, we deden de bar dicht, hij duwde effe tegen, maar kwam terug naar voren.... Wow, wat een verschil met een jaar geleden. Toen ging hij zo hard hangen tegen de bar, dat ik schrik had dat hij zou los springen. Hij ging er echt op zitten.
    Conclusie: ik heb meer savvy!!!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Conclusie: ik heb meer savvy!!!
    geweldig om te lezen
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten