Enya heeft het altijd gedaan, zo lang als ik haar ken, zo lang als ik haar rijd.
Na het doen van wat oefeningen laat ik de teugels los en dan 'schud' ze flink haar hoofd, alsof ze letterlijk alles los wil schudden. Het maakt niet uit met wat voor optoming ik rijd, ik heb minimale druk op de teugels tijdens het 'vragen' van een oefening, probeer altijd te letten op contact-op-buitenteugel, lossende-binnenteugel.
Tijdens de Wim-week hebben we het er natuurlijk ook over gehad. Wim dacht dat het iets fysieks moest zijn, ik dacht eigenlijk van niet.
Nu is ze laatst (nog maar eens voor de zekerheid) gechequed door Karianne, er zát al bijna niks vast, maar nu helemaal niet meer, maar ze blíjft het doen.
Al duurt de oefening (bijv. sbw) maar 3 seconden... zogauw de teugels losgaan, gaat Enya haar hoofd schudden.
Ik heb zelf het gevoel dat het een 'psychisch' losgooien is, ik dacht eerst dat ik misschien teveel vraag van haar, maar zelfs als ik de oefening op zijn makkelijkst vraag, of zelfs bij hele simpele dingen zoals een klein beetje contact mond-hand terwijl ze nieteens hoeft te buigen in haar lijf, dan doet ze het óók.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of er een theorie over heeft?![]()
Bladwijzers