Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: hoofdschudden

hoofdschudden

Enya heeft het altijd gedaan, zo lang als ik haar ken, zo lang als ik haar rijd.
    Na het doen van wat oefeningen laat ik de teugels los en dan 'schud' ze flink haar hoofd, alsof ze letterlijk alles los wil schudden. Het maakt niet uit met wat voor optoming ik rijd, ik heb minimale druk op de teugels tijdens het 'vragen' van een oefening, probeer altijd te letten op contact-op-buitenteugel, lossende-binnenteugel.

Tijdens de Wim-week hebben we het er natuurlijk ook over gehad. Wim dacht dat het iets fysieks moest zijn, ik dacht eigenlijk van niet.
    Nu is ze laatst (nog maar eens voor de zekerheid) gechequed door Karianne, er zát al bijna niks vast, maar nu helemaal niet meer, maar ze blíjft het doen.

Al duurt de oefening (bijv. sbw) maar 3 seconden... zogauw de teugels losgaan, gaat Enya haar hoofd schudden.

Ik heb zelf het gevoel dat het een 'psychisch' losgooien is, ik dacht eerst dat ik misschien teveel vraag van haar, maar zelfs als ik de oefening op zijn makkelijkst vraag, of zelfs bij hele simpele dingen zoals een klein beetje contact mond-hand terwijl ze nieteens hoeft te buigen in haar lijf, dan doet ze het óók.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of er een theorie over heeft?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: hoofdschudden

Verse info van de tandarts leerde me dat ook haken op de kiezen hoofdschudden kunnen veroorzaken. Als het paard nageeflijk wordt, dan gebeurd er iets met de onderkaak. Die schuift iets naar voren. Kan je bij jezelf testen. Als er haken op de kiezen zitten of andere oneffenheden op het kauwvlak waardoor de kiezen niet soepeltjes in de lengterichting over elkaar kunnen schuiven kan dat dit soort effecten hebben.
    Geen idee of dat het verklaart bij Enya, maar het kán.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Askja schud ook veel. Ze doet dit volgens mij als de ontspanning komt. Soms briest ze, soms zucht ze diep, soms kauwen en likken en soms schudden.
    Askja doet het trouwens alleen als ik haar helemaal stil laat staan, maar dta komt misschien omdat ze het rijden (nog) spannend vindt.
    Started!

Klopt Lila, dat is me bekend. Maar dat kan niet de oorzaak zijn. We laten ieder jaar de paarden een tandcontrole doen (al verzucht de tandarts ieder jaar weer dat we nu écht pas over 2 jaar weer hoeven bellen)

Mitzel; fijn herkenning! Enya doet het trouwens gewoon onder het lopen, maar zij vind na 8 jaar het rijden ook niet spannend meer.
    Briesen gebeurt ook wel eens, maar wordt ook eerst voorafgegaan door kopschudden.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Wim zei er bij mij niets van. Niets bijzonders ten minste. Ik zal eens kijken of ik het de komende week kan filmen. Ze schud ook maar een paar keer iedere keer.
    Started!

Bij Enya is het dusdanig extreem dat Wim dacht dat er écht iets in haar nek vastzat en me dringend verzocht om Karianne nogmaals te laten komen ondanks dat het pas 2 maanden geleden was. Bijkomstigheid was natuurlijk ook dat Enya zichzelf zo moeilijk liet zakken vanuit de hals. Hand volgen naar beneden doet ze bijv. niet, dit roept enkel weerstand op. Eea zal best met elkaar in verbinding staan vermoed ik zo. Ben ook benieuwd of ze dit over een aantal maanden nog steeds zal doen nu we zo consequent werken aan ontspanning vanuit de hals.

Misschien eens naar spierzaken kijken ipv botten en wervels? Zeker als er door Karianne niets gevonden wordt.... Ik hoor veel goede dingen over Ellen Immink van http://www.happyathlete.nl

Niet voorwaarts-neerwaarts willen/kunnen en hoofdschudden staan ook in het rijtje van signalen

Interessante site (en benadering) Marleen!
    Dit is nog helemaal niet bij me opgekomen.

In dat rijtje staan nog veel meer dingen die op Enya van toepassing zijn

Dank voor het geven van de link!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zeker een intressante site, ga het nog een keer verder lezen op een ander tijdstip.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Bedankt voor de link, ik ga morgen maar eens even informeren.
    Er staan bij de signalen wel erg veel herkenbare punten, jemig, voel me een beetje slecht.
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zo zeg...
    Zo'n beetje alles wat een paard kán aangeven staat in de lijst. Gerust interessant hoor, daar niet van, maar zoals zo vaak kan een signaal op veel dingen duiden: problemen met de tanden, botten, spieren, organen en wat ik nog vergeten ben. Het blijft hoe dan ook lastige materie om voor een dier dat zoekplaatje in te vullen. Dus ik bedoel maar: je hoeft je niet meteen slecht te voelen hoor Marie-Josee!

Wil je eens een filmpje maken Trea? Dan kan ik er misschien wat nuttigs over zeggen.

[size=99px]Ik kan zo ongeveer afstuderen op hoofdschudden. [/size]
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Wil je eens een filmpje maken Trea? Dan kan ik er misschien wat nuttigs over zeggen.

[size=99px]Ik kan zo ongeveer afstuderen op hoofdschudden. [/size]
    Jahaa, daar zeg je zowat. Ik heb je dagboek met afgrijzen gevolgd, snap nu dus waar je heenwilt. Weet niet of ik dat wil weten. *kop in het zand theorie*
    Maar nu je dan toch aanbied.. kom ik er niet meer onderuit *haalt de kop maar weer uit het zand*

Ik zal snel een filmpje maken en hier neerzetten. Thanks.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Jahaa, daar zeg je zowat. Ik heb je dagboek met afgrijzen gevolgd, snap nu dus waar je heenwilt.
    Nee die kant wil ik juist niet op. (en is volgens mij ook niet het geval als ik jullie dagboek filmpjes bekijk)
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Filmpje hoofdschudden.

Als ik het zelf zo bezie, dan denk ik dat het een soort van psychische reactie is. Ze doet het zelfs soms ook tíjdens de oefening, valt me nu op.
    Soms wil ze ook 'hummen' tijdens een oefening.. een soort vraag en bevestiging zoeken van: "goed ben ik hè?", en dat begint ook áltijd met een hoofdschuddend gebaar.

Wat denken jullie?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten