Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 43 van de 43

Topic: regendeken ja of nee?

Wilma
    Guest

Re: regendeken ja of nee?

Als een veulen geboren wordt in februari, vrieskou geen deken nodig heeft, (ik had er een klaarliggen maar was helemaal niet nodig) dan heeft een paard het zeker niet nodig. Als je aan een deken begint kan hun natuurlijke wintervacht niet voldoende groeien. veel info kun je vinden bij http://www.paardnatuurlijk. nl . Succes

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Wat paardnatuurlijk schrijft is in theorie heel juist, en voor mij zeker niet nieuw, maar er bestaan altijd uitzonderingen op een regel...
    Het kan weldegelijk voorkomen dat een paard wel een deken nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege een medische reden (zoals bij Linde). Het alternatief wat mij geboden werd was Linde blootstellen aan een hormoonkuur, waarmee nog maar heel weinig ervaring is opgedaan bij paarden en niet bekend is wat de eventuele bijwerkingen op korte en lange termijn zijn. De keuze tussen hormonen en een deken is voor mij heel gemakkelijk
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Toen het laatst de hele dag en nacht regende, werd Bruut gewoon duidelijk stijf.. Ik merkte het met rijden. Ik heb nu een Bucas Irish Turnout Light gekocht (okkasjonnetje (BB) ) 0 grams met fleecevulling. Ik heb hem gisterochtend (het blééf regenen hier) even opgegooid. Bruut maakte er niets van en ik ging met een gerust hart slapen. Het is echter niet mijn bedoeling om de deken veel te gebruiken. Bruut staat 'swinters voor de nacht op stal en dan kan hij overdag bèst een buitje aan.. Het gaat me meer om het tussenseizoen... 7x24 buiten als de nachten al/nog koud zijn met langdurige regen.... (of wellicht bij uitzondering op een winterdag als het kkkkoud is èn waait èn regent!)

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Toch wel enigszins tot mijn verbazing las ik op de site van de Paardendrogist dat zij een deken voor buitenpaarden ook niet noodzakelijk vinden, mits een paard een goede vacht, conditie en schuilmogelijkheid heeft. Ze adviseren alleen een lichte deken voor de echt slechte dagen en na inspanning

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ooit...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Waah! Dan volg ik dus het advies van de paardendrogist op!

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik was altijd a la paardnatuurlijk anti deken. Daar ben ik wat genuanceerder over gaan denken.

Toen ik mijn paard vorig jaar kocht in ongeveer october/november, kreeg ik hem zonder deken. Op een gegeven moment begon hij een soort van al zijn spieren aan te spannen. Bij navraag bleek dat hij bij zijn vorige eigenaar met deken had gestaan. Toen heb ik dus snel een 100 grams regen deken gekocht. Daar knapte hij duidelijk van op. Op een gegeven moment was dat niet genoeg. Het werd kouder en hij begon zijn spieren weer aan te spannen. Het was nog net geen trillen. Toen een 200 grams regendeken gekocht. Weer een gelukkig paard.

Dit jaar kijk ik het aan, hoe lang hij het volhoudt. Zijn wintervacht begint aardig te komen en ik probeer zijn vacht zo vet mogelijk te laten worden, door minimaal te poetsen. Volgens mij watert dat beter af. Ik kan het mis hebben hoor. Maar als ik zie dat hij het koud krijgt, dan doe ik toch weer een deken op. Echt beter voor zijn spieren. Ik kijk liever naar mijn paard, dan dat ik stug aan mijn principes vasthou. Ik wil het wel zo lang mogelijk proberen te rekken.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik zit ook een beetje in dubio de laatste weken.
    Het is voor ons niet mogelijk dit jaar onbeperkt ruwvoer te verstrekken in de winter. Daarom zat ik te denken om Auke een licht gevoerde regendeken (150 à 200 grams) om te doen, zodat hij zich niet uitsluitend met ruwvoer warm hoeft te houden.
    Het probleem is alleen dat het totaal tegen mijn gevoel indruist, omdat Auke het hele voorjaar en de zomer al onder een eczeemdeken moet. Zo staat hij het hele jaar niet in zijn blote velletje. Dat doe ik dus liever niet. Auk heeft de afgelopen jaren prima zonder deken buiten gestaan de winter door, maar wel met onbeperkt toegang tot zijn beschikking. Lastig...
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Auky is er niet voldoende hooi?

onze paarden hebben voor de hele winter nog gras maar op den duur moet daar wel gras bij..
    Verder staat sophie niet onder een deken nu, morgen gaat de regendeken wel mee anders word sophie zo onwijs nat en we moeten de hele dag rijden.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Op DA advies heeft Andor nu een regendeken op. een 0 grams. Geweldig ding!! Hij blijft keurig liggen, ook na rollen.
    Andor staat stil en loopt niet weg als ik hem opleg. Het is goed Zo. Misschien koop ik er voor Merrit ook wel een...

Andor is de enige in een kudde van 11 paarden die een deken op heeft.

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Bij Amiro ga ik het dit jaar voor het eerst proberen zonder deken. Aangezien ik hem toch nooit in het zweet werk denk ik dat hij het wel kan hebben. Op advies van stalgenootje doe ik nu dus zonder deken. Ik vind het wel eng, hij is nu al 17 en heeft tot nu toe altijd met deken op gestaan. Ook staat hij 's nachts binnen wat ik een nadeel vind en heeft hij geen schuilmogelijkheden in de paddock. Ik heb andere jaren nooit echt het idee gehad dat Amiro de deken zelf op wilde hebben dus vandaar dat ik het graag zonder wil proberen. Maar mocht Amiro een teken geven van kou dan heb ik hier nog wel een fijne bucas deken liggen die er dan meteen weer op gaat!
    Groetjes van Els!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Els ik denk dat het wel losloopt met Amiro

Ester heb ik al vanaf dat ze 5 is, die stond keurig elk jaar geschoren onder dek....op een gegeven moment ongeschoren onder dek en tot 2 jaar terug in de winter nog onder een regendeken. Op een jaar na, het jaar dat Timber nog aan de voet liep in de winter) heeft ze altijd onder dek gestaan.

Vorig jaar kwam ik er achter dat ze stond te zweten onder die regendeken dus heb ik hem afgedaan.....en na een paar regenachtige dagen heb ik maar besloten dat ding helemaal af te laten omdat haar vacht zo mooi en dik is dat ze die deken niet nodig heeft. Dus zeg maar zeker van 5 jaar tot 20 jaar onder deken staan en nu staat ze zonder, gaat prima. En ik weet dat ze op de manege waar ze vandaan kwam ook paarden schoren in de winter dus waarschijnlijk heeft ze nog wel langer onder dek gestaan.

Alleen de zomers in zomervacht en veel regen heeft ze een beetje hulp nodig....dan staat ze echt te rillen. Dat is overigens ook sinds ze een daagie ouder aan het worden is. Nu rilt ze totaal niet, vacht is mooi en dik als een warme jas

Waarmee dus ook de "je paard heeft nooit geleerd om een vacht aan te maken" stelling die ik wel eens voorbij hoor komen een beetje wordt doorkruisd. Door het scheren kreeg Ester alleen maar een dikkere vacht terug elk jaar en die vacht liet zich door een deken nooit echt tegenhouden
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Auky is er niet voldoende hooi?
    Nee...
    Ik denk dat ik de deken gewoon klaar leg en dat 'ie omgaat als er echt slecht weer wordt voorspeld. Dus hevige regenval in combinatie met wind.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten