Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 43

Topic: regendeken ja of nee?

Re: regendeken ja of nee?

Doe ik idd ook Sandra, i.v.m. vacht niet op kunnen zetten onder regendek.
    Lastig is dat.
    Maar zelfs al kan hij zijn haar niet opzetten onder dat ongevoerde dek, het houdt hem kennelijk toch warmer... Hij koelt duidelijk minder af.
    Vandaag kwam ik na wat uurtjes lekker bloot zonnen met de deken voor zijn neus: snuffel, zachte bries. Okee zwiept hem er maar op

Zodra het iets kouder wordt dan nu (en vannacht en afgelopen nacht was ook niet slecht geweest) doe ik de 200 grams op.
    Winter door.

May the horse be with you!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik zit in twijfel voor Shanna... Al 2 winters zonder is prima gegaan. Dit jaar voor het eerst waarschijnlijk geen schuilstal en volop in de wind... Geen beste situatie zo. Maar elke schuilstal die ik fabriceer waait er om dus tja...

Voorlopig wacht ik nog zo lang mogelijk, zodat ze de kans krijgt haar mega dikke winterjas aan te trekken. Daarna gaat waarschijnlijk mn schuldgevoel opspelen...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat dekens betreft ga ik wel met Karianne mee. Indien lichamelijk beter voor het paard, dan krijgt hij echt een deken op.
    Shaf heeft ook al 2 jaar een 200 grams deken op in de winter, 2x ziek geweest vanwege aanhoudende regen, geen schuilstal en niet onbeperkt ruwvoer (lees: 2 kleine hoopjes kuil). En moet toegeven: het is ergens ook wel praktisch als je een wit paard in een modderwei hebt staan
    Mijn Misa (toch meer een 'Diesel-type', dacht ik zo) krijgt geen deken. Heeftie echt niet nodig met zo'n dikke vacht.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Bij ons staan alle paarden op 1 na altijd zonder deken. Funo de draver van geschat 30+ trekt het niet zonder deken.
    Hij heeft sinds een weekje of 3 met heel nat weer en wat lagere temperaturen in de nacht een ongevoerde regendeken op.
    Hij werd tot op de huid nat en stond verschrikkelijk te rillen. Ik ben niet iemand die dan meteen een deken op doet, maar hij is op leeftijd en heeft artrose en we hebben nog geen schuilstal.
    Hij kan overigens wel degelijk zijn haren overeind zetten onder de ongevoerde deken en heeft het ook gewoon direct aanzienlijk warmer. Ondanks het onpraktische gaat die deken wel overdag gewoon weer af, zodat hij verder wel vacht kan opbouwen.

Voor Molly heb ik een regendeken gehaald (ongevoerd), omdat zij snel terug valt in gewicht als het koud en nat is. Maar ze heeft hem pas 2 nachten opgehad, toen het na 2 hele warme dagen ineens veel frisser werd en zeiknat.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

toch wel grappig dat er nog veel mensen zij die dekens opdoen..

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

sietske krijgt een deken op in de regen... echt voor haar spieren.
    ik had voor haar 0 grams en 150 grams...
    ze zijn nu allemaal stuk. welk merk hebben jullie?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    toch wel grappig dat er nog veel mensen zij die dekens opdoen..
    * steekt vinger op*

Enya heeft nu 's nachts en overdag als het koud is, een met fleece gevoerde regendeken om. Voor de winter heb ik een hele lichte winterdeken (rambo) voor haar gekocht. Ik hoop hiermee de aanmaak van wintervacht iets tegen te houden, ze heeft daar elk voorjaar weer zóveel last van als het warm begint te worden, ze rui't door tot vér in juli om het winterhaar allemaal kwijt te raken.
    Het is een experiment zeg maar, dit is het eerste jaar dat ze een deken opkrijgt. Even kijken wat er gebeurt en of het zin heeft. Anders staat ie in het voorjaar weer te koop.

Aangemeld
    Oct 2005

als je dan toch de normal kant opgaat waarom dan nie lekker scheren kijkt ook veel mooier..zeggen ze dan meestal..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    als je dan toch de normal kant opgaat waarom dan nie lekker scheren kijkt ook veel mooier..zeggen ze dan meestal..
    Is misschien niet zo'n gek idee. In het voorjaar gewoon die hele wintervacht eraf scheren, zoals ze wel vaker bij shetlanders doen. Minder duur ook

Aangemeld
    Oct 2005

whuahaha..die van mij draagt ookal peeskappen..zo van stel dat er iets met de pezen gebeurt...

geleerd nadat Diesel met een peesblessure zat..

krijgen we dadelijk nog een topic met setjes enzow...ook leuk!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    . Nu lees ik hier veel over 0-grams regendekens. Ik heb mn twijfels hierbij. Door een deken op te leggen (hoeveel grams ook) kan het paard moeilijker zijn haren rechtop zetten als hij het even kouder heeft, om zo zijn vacht beter te laten isoleren. Hij mist dus juist dóór die deken de extra isolatie van deze huidfunctie.
    Dat is ook precies mijn reden om bij Est alleen in regenachtige perioden in de zomer die deken te gebruiken. In de winter met die mooie dikke vacht gooi ik door gebruik van een deken de hele boel in de war. Maar met korte vacht houdt die 0 grams haar wel degelijk warm.

Timber houdt altijd een blote billen vaggie, altijd al gehad ook toen ze nog niet onder dek stond. Na 2 winters aanklooien zonder deken met ziek zijn en hoge koorts heb ik bij haar besloten gewoon elke winter een deken op te doen. Maar in de winter een 200 grams ongeveer.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

ik doe swinters ook een deken op, ik heb een volbloed en die krijgt op zich wel een lange vacht maar geen dikke vacht, ik wacht altijd wel zo lang mogelijk met een deken op doen. richtlijn is als het onder de 5 graden komt, dan gaat de deken op.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

In http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=18320 schreef ik op 6 oktober:

Tsja, er zijn paarden die een deken nodig blijken te hebben.
    Na jarenlange ellende, iedere winter weer, ben ik erachter gekomen (bloedonderzoek) dat Linde een schildklierafwijking heeft. Daardoor maakt ze onvoldoende T4 (hormoon) aan. En juist T4 zorgt voor de temperatuurhuishouding. Eenmaal ontdekt heb ik haar vorig jaar eind november alsnog in een regendeken (alleen fleece-voering, geen vulling) gehesen en ik kreeg een vrolijke meid terug. Twee weken geleden was ze nog het zonnetje zelf, begin deze week ging het al mis jammer genoeg, dus ze heeft haar deken weer op gekregen. En, ongelogen waar, ze wordt boos als ik hem afdoe en staat met haar oortjes erop rond te kijken als ik hem weer opleg. Dat was wel eens anders, zelfs een vliegendeken opleggen kon haar tot razernij brengen in het verleden.
    Persoonlijk vind ik het heel erg jammer dat ze niet zonder deken kan, maar mijn persoonlijke voorkeur mag haar welzijn niet in de weg staan.

De afgelopen paar dagen heb ik hem weer afgegooid, het was te mooi weer, te warm Maar vanavond heb ik hem weer opgelegd aangezien er vanaf vannacht weer minder weer voorspeld wordt. Linde vond het volgens mij een goed plan, ze at bij het opdoen gewoon door, alsof er niks gebeurde.
    Hou je paard gewoon goed in de gaten, en volg je gevoel (en dus NIET wat anderen zeggen of doen
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Oh ja, het is een Bucas.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

King staat het hele jaar 24/7 in een paddock met schuilstal. Ik doe hem elk jaar als het 's nachts rond de 5 graden wordt of als het veel regent een bucas regendeken met fleecevoering op. Als het echt koud is en overdag ook nog vriest krijgt hij tijdelijk een 400 grams waterdichte Bucas op.
    Net zoals Eagle van Maya_longlane krijgt hij wel een lange vacht (ook een volbloed), maar geen dikke/ dichte vacht en ik heb het idee dat het daardoor ook geen hele functionele vacht is. Als King geen deken op heeft en het regent, dan staat hij gewoon non-stop in de schuilstal en dat wil ik niet. Met deken gaat hij wel gewoon naar buiten. Waar ik me wel altijd zorgen om maak als het echt uren achter elkaar regent is dat de deken gaat doorlekken, want met een drijfnatte deken op je rug is het helemaal moeilijk op temperatuur blijven. Gelukkig kunnen de Bucas dekens een hoop hebben.

Bladwijzers

Forum Rechten