Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: regendeken ja of nee?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

regendeken ja of nee?

Diesel staat nu maximaal 5 uur buiten..nu gaat ie zondag weer verhuizen naar een stal waar ie tot 1 oktober dag en nacht buiten staat...ik ben helemala niet bekent met dekens maar is het verstandig om er nu 1 aan te schaffen? of zou hij gewoon dag en nacht zonder kunnen staan en als ik er wel 1 oet halen war moet ik dan op letten en hoe weet ik de maat?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: regendeken ja of nee?

Waarom zou je een deken voor hem kopen, hij heeft nog de tijd om een wintervacht aan te maken. Heeft hij daar de mogelijkheid om te schuilen? Ligt er ook aan of hij in principe altijd iets te eten heeft zodat de motor (darmen) hem warm kunnen houden dat is wel belangrijk, en sommige paarden hebben het bijna nooit koud anderen weer wel. Whoopie bv kan zich prima warm houden.

Groetjes Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2005

ja hij staat fulltime op gras en krijgt volgends mij ook hooi..hij heeft geen schuilplek. Hij staat ook nog maar sinds mei zoveel op stal..en zijn jas ziet er nog zo zomers uit..maar ik hoef dus geen deken aan te schaffen?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

De winkels hebben meestal regendekens voor je op voorraad. Als het nodig mocht blijken, dan heb je er zó een gekocht. Neem vast de maten van middenvoor tot kont en de ruglengte vanaf de schoft. Dan heb je meestal voldoende informatie zodat ze je een goede deken kunnen meegeven.

Aangemeld
    Oct 2005

hoe weet ik eigelijk dat ie er 1 nodig heeft??

Vorige week heb ik een 0-grams regendeken gekocht, nog lang niet van plan om te gaan gebruiken maar mocht het nodig zijn dan heb ik een passende regendeken liggen.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

nou ik doe er niet aan hoor!

Ik heb een c pony en een jaarling mini maar die hebben het nog niet koud gehad in de winter. Ja dus WEL in de zomer, ongelovelijk he?

Ik zal het even toelichten: we hadden paar weken terug echt hoosbuien niet normaal! Mijn pony's staan hele jaar door 24/7 buiten zonder schuilstal.

In de winter zijn er dagen dat het achter elkaar regent regent regent, alleen bij diesel (c pony) heb ik toen eens gezien dat hij bijna tot op de huid nat was, maar hij had heel veel hooi ter beschikking en dan nam ik hem gewoon 2uurtjes mee de stal in en ging ik een boek lezen terwijl hij hooi kon eten..

Terug naar die hoosbuien paar weken terug, ze hadden nog helemaal geen wintervacht en waren echt tot op de huid zeiknat. Diesel stond toen te trillen en was echt niet vrolijk. Ik heb hem een zweetdeken opgedaan van een stalgenoot omdat het ook nogal tochtte in de stal en bij het hooi laten eten. Toen hij niet meer rilde (halfuurtje geduurd ofzo) deken afgedaan en verder laten opdrogen. Gelukkig begonnen ze meteen een vacht aan te maken. Het is nog lang niet DE wintervacht, maar de regen loopt er nu al heel goed vanaf!

Wanneer je dus een regendeken nodig gaat hebben: als jouw Diesel echt door en door nat is en staat te rillen. Ik heb het zelf niet op een regendeken, het houd de regen tegen, maar geeft geen warmte, de haren word plat gedrukt door de denken en ze kunnen dus zelf geen isolerende laag maken door hun haren op te tillen. Dat doen ze zonder deken wel. Ik zou dus eerder kiezen voor een licht gevoerde winterdeken. Maar het moeilijk is, jij gaat die opdoen als je ziet dat hij doorweekt is.. (of als je miss op teletekst hebt gezien dat het echt HEEEEL veel gaat regenen) je doet hem weer af als het weer droog is. Maar dan ben je vaak alweer te laat met afdoen en wend hij alweer aan die deken. Ook zijn er nachten dat het giet van de lucht (onaangekondigd) en dan doe je die deken ook niet op..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kun je niet kijken of er een eenvoudig schuilhok gemaakt kan worden,dan heb je in principe geen deken nodig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

De vacht wordt aangemaakt onder invloed van het korter worden van de dagen. Een paard wat staat te rillen ziet er voor ons niet fijn uit, maar wij associeren rillen met het echt bbbbrrrrrr koud hebben. Paarden hebben een heel ander verwarmingssysteem dan mensen. Zij kunnen heel plaatselijk bepaalde spiergroepen laten rillen om wat warmte op te wekken. Hier kan je daar wat achtergrondinformatie over lezen.
    http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm (even omlaag scrollen naar: heeft mijn paard het koud?).
    Ik heb vanuit mijn scheren/dekenstijd een heel assortiment Rambo's liggen. Toen begon ik in het najaar met een dunne ongevoerde regendeken, bij temp onder de 10 graden ging de 200 grams erop en bij 5 graden de 300 grams. Ging het vriezen, dan kwam de onderdeken (ook 300 grams) daar nog eens bij .
    Alles ligt nog op zolder. Moet dat eens opruimen eigenlijk. Alleen de dunne ongevoerde regendeken ligt op stal, voor noodgevallen. En dan bedoel ik een paard met koorts dat overdag dan wel buiten moet/kan/wil staan, maar je liever wilt beschermen voor teveel afkoeling.
    Je paard gaat het, als hij goed beschikking heeft over ruwvoer, redden zonder dek hoor. Dat dekens óp en dekens af, dat vind ik juist niet zo goed voor ze. Laat de natuur het maar zelf regelen. Probeer te denken vanuit het paard en niet met mensenmaatstaven. Dat is soms nog het meest lastig !

Ik heb er 1 voor sophie omdat de eczeem deken heel erg nat en koud word maar ik kan die niet afdoen , want dan heb ik morgen geen pony meer
    dus vandaar dat ik er 1 heb..

Lila, paar jaar terug was ik het roerend met je eens, maar nmu ben ik toch om, de andere kant op.

Lodash heeft altijd 24/7 buiten gestaan, eerst op een stal met 5 uur weidegang en verder paddock met schuilstal, dat ging PRIMA. Mooie wintervacht en onder dak bij regen.
    Hij GAAT ook onder dak bij regen, tegengesteld aan Hafje Susan, die er echt niets om geeft.

Nu staat hij 24/7 op de wei, wel volle bomen- en struikenranden, op zich voldoende beschutting tegen wind uit alle richtingen, maar geen schuilstal.

Vorig jaar heb ik er voor het eerst de hele winter (vanaf dat hij een aardige wintervacht had gemaakt) een deken op gehad, en deze winter doe ik dat zeker weer.

Hij vindt regen echt vreselijk, wordt er sneu en zielig van, staart tussen billen geknepen, stijf lijf.

Ook deze zomer heb ik hem, net zoals Diesel beschrijft, een paar keer een regendeken opgedaan, als het hele dagen stond te regenen.

Dus ik denk toch dat het erg individueel is, eerlijk gezegd.

(Susan krijgt alleen een hele enkele keer een dagje een ongevoerde deken op als het bij heel weinig graden hele dagen regent met harde wind erbij, en dan vooral zodat ik beter slaap, zei zij eerlijk )

May the horse be with you!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb dat met Es ook en dan mn in de zomer....hoe raar ook deze natte zomers zijn voor mijn Essie het zwaarste. Ze heeft dan een dunne vacht en staat dan na paar flinke buien en te rillen, niet normaal.
    Met een regendeken is dat weg......of het menselijke maatstaven zijn, geen idee maar het voelt wel lekkerder moet ik je zeggen.

In de winter mét dikke vacht heeft ze nergens last van, regen of geen regen....dan doet die vacht super zijn werk, dan doe ik haar inderdaad beter geen deken op omdat die mooie lange vacht anders niet kan werken en ze het juist koud krijgt onder de deken. Maar ja die van mij gaan 's nachts op stal in de winter dus dat is wel weer anders dan 24/7 op de wei .

Ik kan het deken idee trouwens nog niet goed loslaten ook dat hele ril verhaal.....wij hebben hier bijv. een arabje op stal staan en die staat echt te shaken op 4 benen als het erg regent. Heb toch nog steeds wel het idee dat de eigenaar die helpt met een dekentje op want anders is ze echt zo stijf als een plank met rijden enzo en onder dek is dat stukken minder.

Maar goed als Diesel een goede vacht aanmaakt is het niet nodig.....gewoon blijven kijken naar je paardje Lieke. Die deken kun je altijd nog aanschaffen als je denkt dat het nodig is.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Oct 2005

tja naja het is ook maar voor een halve maand! Als de stallen klaar zijn wat rond 1 oktober zou zijn gaan ze snachts ook allemaal naar binnen. En ook als het dus vel regent of hageld of zoiets...maar ze gaan wel zoiezo elke dag even naa buiten..maar dan gewoon minder lang met slecht weer.

Vandaag een mooie dag om te beginnen dus daar ben ik al blij mee!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Damat kreeg een deken op vanwege stijve pijnlijke rugspieren van de kou. Deze winter krijgt hij die waarschijnlijk weer.
    Nu lees ik hier veel over 0-grams regendekens. Ik heb mn twijfels hierbij. Door een deken op te leggen (hoeveel grams ook) kan het paard moeilijker zijn haren rechtop zetten als hij het even kouder heeft, om zo zijn vacht beter te laten isoleren. Hij mist dus juist dóór die deken de extra isolatie van deze huidfunctie.
    Ik zou dan dus, áls ik zou kiezen voor een regendeken, kiezen voor een 200grams deken, zodat je zeker weet dat je paard die kippevelfunctie niet nodig heeft.

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Vittesse heb ik afgelopen feb voor het eerst onder een regen deken gezet en die krijgt ze straks ook weer op en dan als het echt koud word 200 grams. Waarom? Vittesse blijft er mager in de winter ik heb haar afgelopen winter onbeperkt ruwvoer gegegeven en meusli maar ze kwam geen grammetje aan, toen ik van Wim de tip kreeg om regendekentje te proberen was het binnen 2 weken opgelost.. ze heeft blijkbaar erg veel energie nodig om zich warm te houden..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten